اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

چرا کروناویروس از مردان بیشتر تلفات می‌گیرد؟



اخبار,اخبار پزشکی,کرونا در مردان
بنا به گفته محققان براساس مشاهدات این چند وقت اخیر، کروناویروس بیشتر، از مردان تلفات می‌گیرد، اما دلیل آن چیست؟

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، بیماری کروناویروس که از کشور چین نشات گرفته، موجب ترس و اضطراب در سراسر جهان شده است. اما در حالی که این ویروس تا حد زیادی روی یک گروه آسیب پذیر یعنی کودکان تاثیر نمی‌گذارد، به نظر می‌رسد تهدید ویژه‌ای برای میانسالان و افراد مسن‌تر و سالمند و به ویژه مردان است.

 

این هفته، "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین" بزرگترین تجزیه و تحلیل موارد کروناویروس را تا به امروز منتشر کرد. اگرچه محققان دریافته‌اند که میزان ابتلای مردان و زنان تقریباً برابر بوده است، اما میزان مرگ و میر در مردان ۲.۸ درصد است، در حالی که در زنان ۱.۷ درصد است.

 

مردان همچنین در زمان شیوع بیماری‌های سارس(SARS) و مرس(MERS) که در اثر ویروس‌های خانواده کروناویروس ایجاد شده بودند، بیشتر از زنان تلفات دادند. براساس یک مطالعه‌، زنان بیشتری در سال ۲۰۰۳ در هنگ‌کنگ به سارس آلوده شده بودند، اما میزان مرگ و میر در بین مردان ۵۰ درصد بیشتر بود.

 

همچنین حدود ۳۲ درصد از مردان آلوده به سندرم تنفسی در خاورمیانه، درگذشتند، در حالی که این میزان برای زنان ۲۵.۸ درصد بود.

 

در سال ۱۹۱۸ نیز در پی شیوع آنفلوانزا مردان جوان بیشتر نسبت به زنان درگذشتند.

 

دانشمندان می‌گویند اکنون در بیماری کروناویروس برخی از عوامل از جمله عوامل بیولوژیکی و برخی دیگر که ریشه در سبک زندگی دارند، ممکن است در تلفات گرفتن بیشتر از مردان دخیل باشد.

 

به نظر می‌رسد هنگامی که حرف از واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها می‌شود، مردان جنس ضعیف‌تری دارند.

 

"سابرا کلین"  دانشمندی که در رابطه با تفاوت‌های جنسیتی در عفونت‌های ویروسی و واکنش‌های واکسیناسیون در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز تحقیق می‌کند، گفت: این الگویی است که ما در بسیاری از عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی دیده‌ایم که طبق آن، مردان نتایج بدتری دارند. ما این را در ویروس‌های دیگر نیز مشاهده کرده‌ایم. زنان بهتر با آنها می‌جنگند.

 

زنان پس از واکسیناسیون، واکنش ایمنی قوی‌تری نشان می‌دهند و همچنین حافظه واکنش ایمنی تقویت شده‌تری دارند که باعث می‌شود بزرگسالان در برابر پاتوژن‌هایی که در کودکی در معرض آنها قرار گرفته‌اند، محافظت شوند.

 

دکتر "جنی کلایتون" مدیر دفتر تحقیقات بهداشت زنان در انستیتوی ملی بهداشت گفت: چیزی در سیستم ایمنی زنان وجود دارد که نسبت به مردان پررنگ‌تر است. اما این می‌تواند برای آنها هزینه هم داشته باشد، چرا که زنان نسبت به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس که در آنها سیستم ایمنی بدن بیش فعال می‌شود و به اندام‌ها و بافت‌های بدن حمله می‌کند، مستعدتر هستند.

 

وی افزود: تقریباً ۸۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی را زنان تشکیل می‌دهند.

 

کارشناسان می‌گویند دلایل واکنش ایمنی قوی‌تر بانوان کاملاً مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل اولیه است.

 

یک فرضیه این است که سیستم ایمنی قوی‌تر زنان، مزیت بقا را به فرزندانشان می‌دهد و آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر را تقویت می‌کنند و باعث می‌شود سیستم ایمنی نوزادان که در حال پیشرفت است، از بیماری جلوگیری کند.

 

عوامل مهم بیولوژیکی از جمله هورمون جنسی زنانه استروژن که به نظر می‌رسد در ایمنی بدن نقش دارد، ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند.

 

همچنین این یک واقعیت است که زنان دارای دو کروموزوم X هستند و کروموزوم‌های X حاوی ژن‌های مرتبط با ایمنی هستند که مردان فقط یکی از آنها را دارند.

 

آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد مردان نسبت به زنان بیشتر مستعد به ابتلا به عفونت هستند و این نابرابری با افزایش سن افزایش می‌یابد.

 

موش‌های نر در این آزمایش در مواجهه با ویروس، واکنش ایمنی کمتری داشتند و برای پاک کردن ویروس از بدنشان کندتر عمل کردند. دکتر "استنلی پرلمن" استاد میکروب شناسی در دانشگاه آیووا گفت: آنها آسیب‌های ریوی بیشتری متحمل شدند و با سرعت بیشتری کشته شدند.

 

هنگامی که محققان استروژن را در موش‌های ماده آلوده مسدود کردند یا تخمدان‌هایشان را جدا کردند، تلفاتشان بیشتر شد، اما مسدود کردن تستوسترون در موش‌های نر هیچ تفاوتی ایجاد نکرد. این نشان می‌دهد که استروژن می‌تواند نقش محافظتی داشته باشد.

 

دکتر "پرلمن" گفت: این یک الگوی اغراق آمیز از آن چیزی است که در انسان اتفاق می‌افتد، زیرا اختلافات بین زن و مرد ظریف است، اما در موش‌ها اینطور نیست.

 

در یک مطالعه روی ۴۰۲۱ بیمار مبتلا به کروناویروس، بر اهمیت تشخیص زودرس، به ویژه در مردان مسن تأکید شده است.

 

"آکیکو ایوازاکی" استاد ایمونولوژی در دانشگاه ییل در توضیح اینکه چرا برخی از ویروس‌ها بیشتر بر مردان تأثیر می‌گذارند، گفت: آقایان ممکن است در این مورد، احساس امنیت کاذب داشته باشند.

 

این نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان کمتر از خود مراقبت می‌کنند و اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند.

 

به عنوان مثال، از زمان شروع شیوع بیماری کروناویروس، مسئولان بهداشت عمومی بر اهمیت شستشوی دست‌ها به خوبی و به طور مکرر به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری تأکید کرده‌اند. دکتر "کلین" می‌گوید مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مردان -حتی کارمندان بیمارستان‌ها- کمتر از زنان دست خود را شسته و یا از صابون استفاده می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------