مسمومیت اهالی روستای «ولی محمد» به خاطر آلودگی آب



اخبار,اخبار پزشکی,مسمومیت با آب
کارشناس مسئول بهداشت آب معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به مسمومیت تعدادی از اهالی روستای ولی محمد کبودراهنگ گفت: مصرف آب آلوده چاه و لوله‌کشی باعث مسممومیت اهالی روستا شده بود که می‌طلبد شرکت آب و فاضلاب مرتب کلرزنجی را انجام دهد.

به گزارش فارس، باخبر شدیم بیش از ۶۰ نفر از اهالی روستای «ولی‌محمد» شهرستان کبودراهنگ دچار مسمومیت ناشی از آلودگی آب شده‌اند که برای اطلاع از این موضوع به سراغ کارشناس مسئول بهداشت آب معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا رفتیم.

 

مهدی خدابخشی با بیان اینکه ظاهرا هشتم خردادماه امسال چندین مورد اسهال کودکان زیر ۱۰ سال گزارش می‌شود که ابتدا به خانه بهداشت روستا و بعد به بیمارستان کبودراهنگ مراجعه می‌کنند اظهار کرد: روز جمعه تعداد موارد مسمومیت بیشتر می‌شود و به ۳۰ تا ۴۰ نفر می‌رسد و شنبه نیز تعدادی اضافه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه با اعلام این موضوع اولین احتمال را آلودگی آب دادیم چون تمام روستا را درگیر کرده بود بیان کرد: دوشنبه هفته گذشته بنده در این روستا حضور یافتم و موارد با دقت بیشتری بررسی شد، چون تعداد مسمومیت اضافه شده بود.

 

کارشناس مسئول بهداشت آب معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این روستا با وجود اینکه شبکه لوله‌کشی داشت اما آلودگی آب قطعیت پیدا کرد افزود: شاخص اصلی در سلامت آب، کلرزنی است و با بررسی که انجام شد متوجه شدیم از ابتدای خردادماه تا روز هشتم هیچ کلرزنی در آب لوله‌کشی صورت نگرفته بود و آب چاه‌ها نیز آلوده بود.

 

وی عنوان کرد: با کلرزنی از روز جمعه آب روستا سالم شد اما عده‌ای از مردم همچنان از آب چاه استفاده کرده بودند چون به سلامت آب لوله‌کشی اعتماد نداشتند.

 

خدابخشی با بیان اینکه چون همه چاه‌ها آلودگی دارند، با مصرف آب چاه این مسمومیت ادامه یافت بیان کرد: با بازدیدی که انجام دادیم، معمولا چاه آب نیز در جوار چاه‌های فاضلاب قرار دارد که مثلا در یک حیاط چاه آب و هم چاه فاضلاب است و به همین خاطر اکثر چاه‌های آب مشکل آلودگی را داشتند.

 

وی ادامه داد: ضمن اینکه آب چاه روستا، دو چاهی که آب لوله‌کشی روستا را تامین می‌کنند و در شبکه لوله‌کشی روستا قرار می‌گیرند، در مسیر پایین دست روستاها هستند و آنجا محل گذر آب‌ها و رودخانه‌های فصلی روستاست، آنها نیز آلودگی دارند اما در داخل مخزن کلرزنی می‌شوند اما مدت هشت روز آب مخزن روز آلوده بود چون کلرزنی انجام نشده بود.

 

کارشناس مسئول بهداشت آب معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب عنوان می‌کند این روستاها زیر پوشش ما نیست چون مردم روستا آب‌بها پرداخت نمی‌کنند گفت: با این وجود از روز جمعه به بعد آب روستا کلرزنی شده بود اما عده‌ای از مردم از آب چاه استفاده کرده و دچار مسمومیت شدند.

 

وی افزود: معمولا در این ایام موارد مسمومیت در روستاها بسیار مشاهده می‌شود چون در اکثر روستاها هم آب لوله‌کشی و هم آب چاه وجود دارد که اغلب در صورت قطعی آب لوله‌کشی از آب چاه استفاده می‌شود.

 

خدابخشی گفت: بسیاری از افراد در باغ و صحرا از آب چاه و استخر برای شست‌وشو و خورد و خوراک و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنند که امکان مسمومیت با آلودگی آب وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در این ایام با شرکت آب و فاضلاب به خاطر این موضوعات چالش داریم زیرا به دلیل مشکلات اعتباری در برخی از روستاها معمولا کلرزنی به طور مرتب از سوی این شرکت انجام نمی‌شود عنوان کرد: برخی از روستاها نیز زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند چون اهالی هزینه آب را پرداخت نمی‌کنند و این شرکت نیز تضمینی برای کلرزنی آن منطقه نمی‌دهد.

 

کارشناس مسئول بهداشت آب معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه امیدوارم این مسئله زودتر حل شود تصریح کرد: معمولا اوایل سال جلساتی را با مسوولان در این زمینه برگزار می‌کنیم و همکاری با شرکت آب و فاضلاب داریم اما متاسفانه چون تعداد روستاها بالاست و اعتبار زیادی در حوزه کلرزنی نیاز است که باید تامین شود؛ به خصوص اینکه با وجود مسئله کرونا موضوع از حساسیت بیشتری برخوردار است و امیدوارم به این مسئله توجه جدی شود.

 

وی با تاکید به رعایت بهداشت فردی از سوی مردم بیان کرد: از شرکت آب و فاضلاب می‌خواهیم که روستاها را تا جایی که امکان دارد از لحاظ تامین آب سالم پوشش دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------