تحصیلات در بهبود حافظه سالمندان تاثیر گذار است



اخبار,اخبار پزشکی,تاثیر تحصیلات در بهبود حافظه سالمندان
طبق نتایج مطالعه جدید، تحصیلات از افراد مسن، بخصوص زنان، در مقابل زوال حافظه مراقبت می نماید.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه جرج تاون دریافتند کودکانی (بخصوص دختران) که مدت طولانی‌تری به تحصیل پرداخته اند، در سنین سالمندی دارای توانایی‌های حافظه‌ای بهتری بودند.

 

در این مطالعه، حافظه اخباری ۷۰۴ فرد ۵۸ تا ۹۸ ساله بررسی شد. حافظه اخباری به توانایی ما در به خاطرآوردن وقایع، حوادث و کلمات نظیر اینکه کلیدمان را کجا گذاشته ایم یا نام همسایه جدیدمان چیست، اشاره دارد.

 

محققان دریافتند عملکرد حافظه با افزایش سن به شدت وخیم می‌شود. اما سال‌های زیاد تحصیل در اوایل عمر می‌تواند با این مشکل، بخصوص در زنان، مقابله کند.

 

در مورد مردان، نفع حافظه مرتبط با هر سال تحصیل دو برابر بیشتر از ضررهای ناشی از هر یک سال افزایش عمر بود. با این حال، در زنان، منفعت تحصیل پنج برابر بیشتر بود.

 

به عنوان مثال، توانایی‌های حافظه اخباری یک زن ۸۰ ساله دارای مدرک کارشناسی به خوبی حافظه یک زن ۶۰ ساله دارای مدرک دیپلم دبیرستان است. از اینرو به ازای هر ۴ سال تحصیل بیشتر، از دست دادن حافظه ۲۰ سال به تأخیر می‌افتد.

 

«میشل اولمن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد حافظه اخباری دختران به مراتب بهتر از پسران است از اینرو تحصیلات فایده به مراتب بیشتری برای دختران دارد. حتی تحصیلات برای توانایی‌های حافظه در زنان، حتی در سنین بالا، مؤثر است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------