تشخیص مسمومیت ناشی از اشعه با یک قطره خون



اخبار,اخبار پزشکی,تشخیص مسمومیت ناشی از اشعه با یک قطره خون
محققان دانشگاه ایالتی اوهایوی آمریکا ابزار تشخیصی جدیدی را توسعه دادند که موجب کاهش زمان لازم برای تشخیص مسمومیت ناشی از اشعه می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، این ابزار جدید با اندازه‌گیری یک جفت از نشانگرهای زیستی موجود در یک قطره از خون امکان تشخیص بیماری‌ها را فراهم می‌کند و نتایج آزمایش را تنها در چند ساعت در اختیار می‌گذارد.

 

مسمومیت پرتوی (ناشی از اشعه) زمانی رخ می‌دهد که تمام بدن یا بخش قابل توجهی از آن به مدت کوتاهی در حدود چند دقیقه در معرض تشعشعات شدید با قابلیت نفوذ به اندام‌ها  قرار می‌گیرد.

 

تشخیص صحیح میزان قرارگیری در معرض تشعشعات برای درمان این نوع بیماران امری حیاتی است. در حال حاضر تشخیص این امر با استفاده از روشی موسوم به dicentric chromosome assay و در مدت سه تا چهار روز طول می‌کشد.

 

اما محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با تمرکز روی یک جفت مولکول microRNA موجود در یک قطره خون، به روش کارآمدتر، دقیق‌تر و سریعتری دست یافتند.

 

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد یکی از این مولکول‌ها به نام microRNA-۱۵۰، یک نشانگر زیستی معتبر برای سنجش آسیب‌های وارده به مغز استخوان از طریق تابش است.

 

مولکول دوم microRNA-۲۳a نام دارد در طول فرآیند ثابت باقی می‌ماند و به محققان اجازه می‌دهد میزان جذب تابش را در بدن بیمار بررسی کنند. با استفاده از این روش می‌توان مسمومیت ناشی از اشعه را با دقت زیاد در عرض چند ساعت ارزیابی کرد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------