حریرچی: تهران منبع پخش کرونا در کشور شده است



اخبار,اخبار پزشکی,ایرج حریرچی
ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امشب ۴ تیرماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت.

به گزارش صداوسیما، حریرچی با اشاره به اینکه وضعیت استان خراسان رضوی با افزایش ۳۰۰ درصدی مبتلایان به کرونا بغرنج است، گفت: ترس مردم از بیماری عفونی شبیه تقوا است، لذا شیوع بیماری کرونا با حضور مردم رابطه مستقیم دارد.

 

معاون کل وزیر بهداشت بیان کرد: هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه کسانی که کرونا گرفته اند ایمن شده باشند لذا تا زمانی که تعداد بیماران بستری رو به افزایش است، آمار فوت شدگان افزایش می‌یابد، متاسفانه بین ۵ تا ۱۰ درصد بستری شدگان فوت می‌کنند.

 

او با اشاره به اینکه وقتی بیماری در حال افزایش است حضور مردم در جامعه به سبب ترسی که در آن‌ها ایجاد می‌شود کمتر می‌شود، گفت: ترس و واهمه امری مقدس است بنابراین این ترس وقتی بالا می‌رود میزان حضور مردم در اجتماع به حداقل می‌رسد.

 

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مردم باید مواظب خودشان و فرزندانشان در هر سنی باشند ادامه داد: هیچ مدرکی وجود ندارد که کسی که یک بار به بیماری مبتلا شده دیگر مبتلا نشود، از هر پنج فوتی در روز یک مورد علت فوت به دلیل کرونا است.

 

حریرچی با اشاره به اینکه مرگ برای همسایه نیست، اظهار کرد: اگر مراعات نکنیم وضعیت تعداد مبتلایان همین است، ثابت شده هر یک کیلو کاهش وزن ۱ درصد احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

 

تهران منبع پخش بیماری کرونا در کل کشور است

او با بیان اینکه کرونا آئینه عمل ماست، ادامه داد: تهران منبع پخش بیماری کرونا در کل کشور است، در تهران در فروردین روند ابتلا به بیماری سقوط کرد، اما الان تعداد بستری روزانه به ۶۰۰ مورد رسیده و کل بستری‌ها ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

 

معاون کل وزیر بهداشت تصریح کرد: هر رفتار نامناسب بهداشتی ما پنج تا هفت روز در سرپایی، دو الی سه هفته در بستری و ۴ الی ۶ هفته در مرگ و میر خود را نشان می‌دهد، شهرستان‌های اطراف تهران همه در معرض آلوده شدن قرار دارند.

 

حریرچی اظهار کرد: تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور‌های مختلف همچون آمریکا و برزیل نشان می‌دهد که رهبری سیاسی آن مملکت چگونه عمل کرده است لذا رئیس‌جمهور برزیل که کرونا گرفته است امروز با موتورسیکلت در شهر این طرف آن طرف می‌رفت.

 

او بیان کرد: آمریکا ۴ درصد جمعیت جهان را دارد که ۲۳ درصد مرگ و میر جهانی را در بحث کرونا به خود اختصاص داده است.

 

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه توان بازرسی بیش از ۲۱ درصد از مراکز تهیه مواد غذایی را نداریم، افزود: میزان مراعات پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها بین ۵تا ۱۰ درصد است، دو و نیم میلیون واحد صنفی ثبت شده داریم لذا از مردم درخواست می‌کنیم در بازرسی‌ها به ما کمک کنند، میزان موارد پلمپ شده در ۱۰ روز گذشته ۱۷۱۴ مورد بوده است.

 

رعایت پروتکل‌ها در داروخانه‌ها، مطب‌ها و پاساژ‌ها مناسب نیست

حریرچی با اشاره به میانگین کشوری رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور از ۲۲ تا ۳۱ تیرماه گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات و سازمان‌ها ۷۹ درصد، رستوران‌ها ۶۶ درصد، آرامستان‌ها ۷۹ درصد بوده است، اما رعایت پروتکل‌ها در داروخانه‌ها، مطب‌ها و پاساژ‌ها اصلاً مناسب نیست لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مطب‌ها نسبت به سایر موارد سیر نزولی دارد.

 

او گفت: جامعه پزشکی و پرستاری حماسه آفریدند به طوری که شهید دادند و تعدادی مبتلا و تعدادی بستری شده‌اند، ریه کسی که ۲۰ روز در آی سی یو بستری شده است همانند گذشته نخواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------