بهبود تنفس در افراد مسن با مصرف نیترات



اخبار,اخبار پزشکی
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید مصرف نیترات بتواند به بهبود عملکرد دیافراگم و تنفس بهتر کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیاتایمز، پژوهشگران "دانشگاه فلوریدا"(UF) در بررسی جدید خود دریافتند که نیترات می‌تواند عملکرد دیافراگم را بهبود ببخشد. این پژوهش در حال حاضر روی موش‌ها انجام شده است اما اگر روی انسان تکرار شود، شاید بتواند راهبردی برای کمک به پاکسازی ریه و پیشگیری از بروز عفونت در افراد مسن باشد.

 

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که نیترات می‌تواند با بهبود کاربرد کلسیم در عضلات، به کارآیی بهتر آنها کمک کند. یافته‌های این پژوهش جدید در حال حاضر و در شرایط شیوع کووید- ۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا دیافراگم، اندام مهمی است که در تنفس و سرفه نقش دارد. باید توجه داشت که سرفه کردن نیز نقس مهمی در پاکسازی ریه‌ها دارد.

 

پژوهشگران در آزمایش‌های خود دریافتند که مصرف نیترات، عملکرد انقباضی دیافراگم را در موش‌های پیر افزایش می‌دهد.

 

نیترات به راحتی در دسترس انسان‌ها قرار دارد و می‌توان تحت نظارت مناسب از آن استفاده کرد تا اختلال عملکرد عضلات تنفسی را که به تنگی نفس در افراد مسن منجر می‌شود، بهبود ببخشد.

 

پژوهشگران به مدت ۱۴ روز، نیترات سدیم را به همراه آب آشامیدنی به موش‌های پیر دادند. گروه دوم موش‌ها فقط آب معمولی را دریافت کردند. عملکرد انقباضی عضله دیافراگم را نمی‌توان به طور مستقیم در انسان‌ها یا حیوانات زنده بررسی کرد؛ در نتیجه پژوهشگران، عملکرد دیافراگم را تحت شرایط خاصی مورد بررسی قرار دادند.

 

محدودیت اصلی پژوهش این بود که دیافراگم موش و انسان، درصد متفاوتی از سلول‌های عضلانی سریع و کند را دارند. دیافراگم موش، سلول‌های عضلانی سریع را به میزان ۹۰ درصد در خود جای داده اما این سلول‌ها در دیافراگم انسان بسته به چند عامل از جمله سن و جنسیت، ۲۵ تا ۵۰ درصد را شامل می‌شود.

 

به نظر می‌رسد که مصرف نیترات، تاثیر بیشتری بر عملکرد انقباضی سلول‌های عضلانی سریع داشته باشد.

 

"لئوناردو فریرا"(Leonardo Ferreira)، از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش، به خصوص در شرایط همه‌گیری کووید- ۱۹ کارآمد خواهند بود. اگر این نتایج روی انسان هم تکرار شوند، مصرف نیترات می‌تواند اختلال عملکرد عضلاتی که در تنفس نقش دارند، بهبود ببخشد.

 

این پژوهش، در مجله "The Journal of Physiology" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------