سخنگوی وزارت بهداشت: کرونا ممکن است مثل ایدز بدون واکسن باشد/ تمدید محدودیت های کرونایی در تهران



اخبار,اخبار پزشکی,سیما لاری
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هنوز هیچ واکسنی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست. البته نباید ناامید باشیم، اما ممکن است مانند بسیاری از بیماری‌ها از جمله ایدز، هیچ واکسنی هم برایش پیدا نشود.

به گزارش تسنیم، دکتر سیما سادات لاری، در نشست خبری امروز که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، بیان کرد: ۶ ماه است که از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد؛ بیماری‌ای که همه جهان را درگیر خودش کرده و مهمان ناخوانده‌ای‌است که شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

وی افزود: هنوز هم نادانسته‌های ما در برابر دانسته‌های ما درباره این ویروس بسیار زیاد است و مطمئناً مردم و کادر بهداشت و درمان متحمل رنج‌های زیادی شده‌اند. بسیاری از هم‌وطنان عزیزانشان را ازدست‌داده‌اند. این سردرگمی و بلاتکلیفی که برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و زندگی‌مان وجود دارد، ممکن است همه ما را آزار دهد. درعین‌حال همگی می‌دانیم که می‌توانیم در بحران‌ها تهدیدها را به فرصت بدل کنیم. هوشمندانه‌ترین روش این است که خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و یک سبک زندگی جدید کرونایی را انتخاب کنیم.

هنوز هیچ واکسنی از کرونا مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت نیست

 

لاری با بیان اینکه همه دنیا از جمله کشور ما به شدت با آخرین متدها درگیر تهیه واکسن برای این بیماری هستند، تصریح کرد: هنوز هیچ واکسنی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیست. البته نباید ناامید باشیم، اما ممکن است مانند بسیاری از بیماری‌ها از جمله ایدز، هیچ واکسنی هم برایش پیدا نشود. بنابراین، بهترین راه این است که سبک زندگی مطابق با کرونا را در پیش بگیریم. آنچه که مسلم است این است که با اصول پیشگیری مانند فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها می‌توانیم از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

 

وی ادامه داد: به‌هرحال به دلیل مسائل اقتصادی، بازگشایی‌ها باید انجام می‌شد و بنابر اقتضای بازگشایی، پروتکل‌های بهداشتی تدوین شدند. حال برای اینکه سلامت بمانیم و بازگشایی‌ها هم ادامه یابد، باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. ما همواره در پی این بودیم که قانون از افرادی که ماسک می‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، در برابر کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند و سلامت دیگران را با مخاطره مواجه می‌کنند، حمایت کند. بر این اساس، یکسری تمهیدات قانونی در مصوبه ستاد ملی کرونا در ۲۵ مرداد ماه در نظر گرفته شده است.

 

تفویض اختیار به دستگاه‌ها درباره مجازات متخلفان پروتکل‌های کرونا

وی در این باره افزود: به این ترتیب این تفویض به بالاترین مقام دستگاه و مدیرکل‌ها داده‌شده که اگر در ادارات کسانی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، می‌توانند بدون اینکه این افراد به هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات ارجاع شوند، بندهای مجازات توبیخ کتبی و حتی تا کسر حقوق برایشان اعمال شود.

 

از همه مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنند

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در واحدهای صنفی نیز کسانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، ابتدا اخطار می‌گیرند و بعد از پنج و سپس ۱۰ روز، تعطیلی صنف اتفاق می‌افتد. از همه مردم می‌خواهیم پروتکل‌ها را رعایت کنند. درعین‌حال ماه محرم را در پیش داریم که فرصتی برای بزرگداشت امام حسین (ع) است، اما با توجه به وضعیت کرونا این روند نمی‌تواند مانند سال‌های گذشته انجام شود. بر این اساس امیدواریم همه به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی محرم عمل کنند.

 

هزینه هر بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها چقدر است؟

لاری در خصوص هزینه هر بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و میزان پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه، عنوان کرد: در هزینه‌های درمانی کرونا تمام سعی بر این شده است که به بیماران کمترین فشار وارد شود. اگر کسی نیاز به بستری در آی سی یو نداشته باشد، در بیمارستان دولتی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه می‌کند. اگر نیاز به آی سی یو داشته باشد، اما داروی خاصی نخواهد، به طور متوسط ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه‌اش می‌شود. البته این هزینه برای کسانی است که پوشش بیمه‌ای ندارند. اگر کسی بیمه داشته باشد، ۱۰ درصد این مبالغ را می‌پردازد. درعین‌حال افرادی که بضاعت مالی ندارند، می‌توانند از طریق مددکاری بیمارستان کمک دریافت کنند. در بیمارستان‌های خصوصی این هزینه بین دو تا ۲.۵ برابر است.

 

وی افزود: افرادی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر بودند و یا از طریق مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته اقدام کردند، تست‌ مولکولی‌شان رایگان بوده است. درعین‌حال، کسانی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر نبودند، نرخ دولتی تست برایشان ۲۳۰ هزار تومان بوده است و نرخ مراکز خصوصی هم حدود ۴۵۰ تا ۵۲۰ هزار تومان است.

 

هر بیمار کرونا، به طور متوسط چند روز در بیمارستان بستری می‌شود؟

وی ادامه داد: تاکنون ۹۱ هزار مورد از مدارک بیماران بستری مبتلا به کرونا به بیمه سلامت ارسال شده که به طور متوسط ۵۴۰ هزار روز بستری را بیمه سلامت پوشش داده است؛ یعنی هر بیمار ۶ روز به طور متوسط در بیمارستان بستری بوده است. درعین‌حال بیمه سلامت تغییراتی در گایدلاین‌ها ارائه داده و محدودیت‌هایی را برداشتند و تغییراتی در آزمون‌های وسع داده‌اند.

 

حضور ۷۵۰۰ ناظر بهداشت محیط در حوزه‌های کنکور سراسری

وی در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌ها در کنکور سراسری، بیان کرد: حدود ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ ناظر بهداشت محیط در سراسر حوزه‌های کنکور حضور دارند. طبق تصاویری که از استان‌های مختلف ارسال شده، پروتکل‌ها به خوبی رعایت شده است. از آنجایی که تجربه این کار در آزمون دکترا وجود داشت و شاهد رضایت۹۰ درصدی بودیم، آزمون سراسری نیز به خوبی برگزار می‌شود. به‌هرحال فاصله‌گذاری بیشتری انجام و قرار شد حوزه‌های بزرگتری در اختیار قرار گیرد. به نظر می‌رسد در روزهای آتی هم این آزمون با کمترین آسیب و به خوبی برگزار شود. باید توجه کرد که داوطلبان با کد ملی در سامانه سیب ثبت می‌شوند و می‌توان آن‌ها را رصد کرد.

 

لاری در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت شیوع کرونا در کشور، یادآور شد: تقریباً در موج دوم کرونا هستیم. بسیاری از استان‌ها موج دوم را تجربه می‌کنند. برخی از استان‌هایمان موج دوم را شدیدتر تجربه کردند، برخی استان‌ها خیلی ملایم موج دوم را رد کردند. در برخی استان‌ها مانند، خوزستان ۱۰ هفته در پیک قرار داشتیم. خوزستان دوران سختی را گذراند. درعین‌حال درباره کرونا نمی‌توان اظهار نظر قطعی ارائه داد. زیرا هر رفتاری که انجام دهیم و هر تغییر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دو هفته بعد تأثیرش را بر روی پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهد و چهار هفته بعد بر روی میزان فوتی‌ها تأثیرش را نشان می‌دهد.

 

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی بستری‌های کرونا

وی افزود: در حال حاضر نسبتاً روند نزولی باثبات و آهسته‌ای را طی می‌کنیم و بستری‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است. وقتی میزان بستری کاهش می‌یابد، یک نویدی برای ما است چراکه در دو هفته آینده، آمار فوتی‌هایمان هم سیر کاهشی خواهد داشت. 

 

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: بخشی از آمار ابتلاها، به میزان تست و بیماریابی وابسته است. برای برخی استان‌هایمان مانند فارس نگرانیم که هنوز پیک خیلی شدیدی را تجربه نکرده است. البته مدیریت خوبی انجام می‌دهد. استان سیستان و بلوچستان را مرتباً رصد می‌کنیم که فعلاً ثبات خوبی دارد. یزد برایمان مهم است. از آنجایی که گیلان و قم موج شدیدی را تجربه کرده بودند و اکنون کمی روند صعودی دارند، برایمان مهم است. اکنون مازندران بدترین وضعیت را دارد. مسافرت‌ها به این استان هم این وضعیت را دامن می‌زند. به محض اینکه رفتارمان تغییر کند، آمار می‌تواند در نوسان باشد. به‌طورکلی روند بیماری شیب نسبتاً ملایم و نزولی را طی می‌کند.

 

لاری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری مراسم در فضاهای سربسته در محرم، گفت: به‌هرحال زمانی که یک بحران پیش می‌آید، ممکن است خیلی فرصت هماهنگی نباشد و تناقضاتی در بخش‌های مختلف ایجاد شود. محرم برای ما بسیار مهم است. بسیاری از هیئت‌ها و مداحان اعلام کردند که تغییرات کرونایی در برگزاری مراسم‌ داده‌اند. حتی مخارج مراسمشان را صرف امور خیریه کردند. بحث نذر ماسک مطرح شد و اقدامات خوبی انجام شد. البته فصل ‌الخطاب ما همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، دستورالعملی است که ستاد ملی کرونا تصویب کرده و وزارت کشور آن را ابلاغ کرده است. متن دستورالعمل واضح است. در ستاد ملی کرونا هم تأکید شده که عزاداری در فضای سربسته ممنوع است و بهتر است نذورات در قالب جیره‌های خشک باشد.

 

وی همچنین در خصوص نحوه مجازات افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را در محرم رعایت نمی‌کنند، اظهار کرد: جلساتی با سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد که متعهد به رعایت پروتکل‌ها شدند و وزارت کشور پروتکل‌ها را ابلاغ کرده و وزارت بهداشت ناظر بر رعایت پروتکل‌ها است. وزیر بهداشت اعلام کردند که سلامت مردم شوخی‌بردار نیست. کادر بهداشتی و درمانی واقعاً فشار وحشتناکی را تحمل کردند، خیلی از آن‌ها مبتلا شدند و خیلی از آن‌ها را از دست داده‌ایم. برخی از کادر بهداشتی و درمانی در مکان‌های دیگری ساکن شدند و همراه خانواده‌هایشان نمی‌روند. کادر بهداشت و درمان خسته‌اند و درعین‌حال نگران مردم و نگران پاییز هستند. کادر درمانی نیاز به تجدیدقوا دارند. اصلاً از این موضوع کوتاه نمی‌آییم. از نظر شرعی و انسانی هم درست نیست که عزاداری که جنبه عقلانیت و معنویت دارد، منتهی به این شود که سلامت مردم را تهدید کند. این شور باید با شعور همراه باشد، قطعاً نظارت زیادی روی این موضوع داریم.

 

***

 

تمدید محدودیت های کرونایی در تهران

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از استمرار اعمال محدودیتهای کرونایی در تهران در هفته آتی خبر داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در گفت وگوی زنده خبری شبکه تهران و شبکه خبر از بستری ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستانهای تهران در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

 

به گفته وی در شبانه روز گذشته ۳۶۹ بیمار جدید در بخش های عادی و ۱۴۶ بیمار نیز در بخش های ویژه با تشخیص کرونا در بیمارستانهای تهران بستری شدند.

 

زالی افزود: ۸ درصد مراجعان به بخشهای سرپایی بهداشتی و درمانی نیاز به بستری داشتند و۴۸۰ بیمار نیز از مجموعه بیمارستانها در این بازه زمانی ترخیص شدند.

 

وی با اشاره به آخرین تصمیمات ستاد کرونای تهران خاطرنشان کرد: با هماهنگی استانداری تهران محدودیت های اعمال شده هفته آینده نیز تمدید خواهد شد که محور اصلی آن حضور چرخشی حداکثر یک سوم کارکنان است و سازمان ها می توانند از ظرفیت دورکاری کارکنان در تهران استفاده کنند.

 

 زالی یادآور شد: شرایط بیماری در تهران کماکان تغییرقابل توجهی نداشته است و از نظر طبقه بندی بیماری پرخطر، پرمخاطره و قرمز است به همین دلیل با هماهنگی استادنداری تهران قرار شد محدودیتها برای هفته آتی نیز تمدید شود.

 

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت، براساس بخشنامه ابلاغ شده به دستگاههای اجرایی  ۱۶ گروه مختلف از جمله مادران باردار و شیرده دارای کودکان زیر ۳ سال، افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری های زمینه ای و... جزو گروه های پرمخاطره تلقی می شوند و در اولویت دورکاری قرار دارند.

 

وی با اشاره به همکاری خوب والدین و داوطلبان در اولین روز برگزاری کنکور سراسری در رعایت پروتکل های حفاظتی و بهداشتی به سایر داوطلبان نیز توصیه کرد که در روزهای آتی رعایت پروتکل های بهداشتی و حفاظتی را مد نظر قرار دهند.  

 

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت در خاتمه سخنان خود به داوطلبان و خانواده های آنان با توجه به شیوع کرونا توصیه کرد که پس از پایان کنکور همچنان با متانت و بردباری از مسافرت و شرکت درتجمعات اجتناب کنند تا در معرض خطر بیماری قرار نگیرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------