اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بینی الکترونیک افراد سرطانی را شناسایی می‌کند



اخبار,اخبار پزشکی,بینی الکترونیک
محققان دانشگاه ام آی تی موفق به طراحی یک بینی الکترونیک شده‌اند که از فناوری هوش مصنوعی به منظور تقلید از توانایی چشایی سگ و شناسایی افراد سرطانی بهره می‌گیرد.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، دانشمندان با الهام از حس بویایی باورنکردنی سگ‌ها، در حال تولید و عرضه انواع مختلفی از "بینی‌های الکترونیکی" هستند که برای شناسایی انواع سرطان، گازهای اعصاب یا حتی مواد منفجره قابل استفاده خواهند بود.

 

در تازه‌ترین اقدام از این دست، پژوهشگران درصدد طراحی بینی الکترونیکی برآمده‌اند که قادر به تقلید از توانایی سگ درجهت درک و تفسیر رایحه‌های مختلف است. تکمیل طراحی این بینی الکترونیک چندین سال به طول انجامیده است.

 

حسگرهای طراحی شده برای این بینی الکترونیک قادر به شناسایی مولکول‌های مختلف در هوا هستند و استفاده از هوش مصنوعی باعث شده دقت این بینی الکترونیک ۲۰۰ برابر بیشتر از بینی عادی یک سگ باشد. این بینی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین توانایی بالایی برای درک و تفسیر رایحه‌های مختلف خواهد داشت.

 

برای ایجاد توانایی تشخیص انواع سرطان توسط این بینی الکترونیک، از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای آشنا ساختن آن با بیش از ۵۰ نوع نمونه ادرار گرفته شده از افراد مبتلا به سرطان پروستات استفاده شد. بینی یادشده با تحلیل تفاوت‌های مولکولی و شباهت‌های وضعیت هوای اطراف این نمونه‌ها توانست الگویی برای تشخیص سرطان پروستات به همین شیوه ابداع کند.

 

حسگرهای این بینی الکترونیک بسیاری از محدودیت‌های سگ‌ها برای شناسایی مواد مختلف بر مبنای استفاده از حس چشایی را ندارد و می‌توان از الگوریتم‌های هوش مصنوعی متفاوت برای کمک به شناسایی مواد مختلف از طریق آن استفاده کرد. دقت این سیستم برای شناسایی سرطان پروستات در حال حاضر ۷۰ درصد است که می‌توان این دقت را در آینده افزایش داد و این فناوری را به گوشی‌های هوشمند نیز افزود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------