ارتباط مصرف روزانه کافئین در بارداری و تولد نوزاد کم وزن



نوزاد،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بر اساس یک مطالعه جدید، زنان بارداری که روزانه به طور میانگین کافئین معادل نصف فنجان قهوه مصرف می کردند، نوزادشان کمی کوچکتر از زنان بارداری بود که نوشیدنی کافئین دار مصرف نمی کردند.

به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی، محققان دریافتند که کاهش اندازه و توده بدن بدون چربی برای نوزادانی که مادران آنها کمتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف می‌کنند (حدود دو فنجان قهوه) خطراتی را برای جنین به همراه دارد. اندازه کوچک نوزاد در زمان تولد می‌تواند کودک را در معرض خطر بالاتر چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت در زندگی قرار دهد.

 

«دکتر کاترین گرانتز»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه ملی سلامت کودک کندی شریور، در این باره می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که باید مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در دوره بارداری محدود شده یا کاملاً متوقف شود. بهتر است زنان باردار در مورد مصرف کافئین شأن با پزشک خود مشورت کنند.»

 

مطالعات قبلی مصرف زیاد کافئین (بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز) در دوران بارداری را به کوچک بودن نوزاد یا در معرض خطر محدودیت رشد داخل رحمی مرتبط دانسته است.

 

در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به بیش از ۲۰۰۰ زن در ۱۲ سایت بالینی که از هفته ۸ تا ۱۳ بارداری ثبت نام کرده بودند را تجزیه و تحلیل کردند. از هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ بارداری، نمونه خون زنان برای بررسی میزان کافئین شأن گرفته شد.

 

زنان همچنین مصرف روزانه نوشیدنی‌های کافئین دار (قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا) را یکبار در زمان ثبت نام و به طور دوره‌ای در زمان بارداری گزارش کرده بودند.

 

در مقایسه با نوزادان متولد شده از زنان دارای کمترین میزان کافئین، نوزادانی که از زنان دارای بالاترین سطح کافئین خون در هنگام ثبت نام متولد شدند به طور متوسط هنگام تولد ۸۴ گرم سبک تر و ۴۴ سانتی متر کوتاه‌تر بودند، و دور سرش نیز ۲۸ سانتیمتر کوچک‌تر بود.

 

محققان خاطرنشان کردند که کافئین باعث انقباض عروق خونی در رحم و جفت می‌شود که می‌تواند خون رسانی به جنین را کاهش داده و رشد را مهار کند. به همین ترتیب، محققان معتقدند که کافئین می‌تواند به طور بالقوه هورمون‌های استرس جنین را مختل کند، نوزادان را در معرض خطر افزایش وزن سریع پس از تولد و چاقی در سنین بالاتر، بیماری‌های قلبی و دیابت قرار دهد.

 

محققان معتقدند یافته‌های آنها نشان می‌دهد حتی مصرف متوسط کافئین نیز ممکن است با کاهش رشد جنین همراه باشد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------