قلبی به اندازه دانه کنجد ساخته شد



قلبی به اندازه دانه کنجد،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان در آزمایشگاه نخستین مینی قلب انسان به اندازه دانه کنجد را ابداع کرده اند که می تپد و رفتار نطفه ۲۵روزه را تقلید می کند.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، قلب انسان یک عضو پیچیده و شامل چند بخش از جمله بطن‌ها است. به همین دلیل مدل سازی آن کار بسیار سختی است.

 

در همین راستا گروهی از محققان با استفاده از سلول‌های بنیادین نخستین مینی قلب انسان را ابداع کرده‌اند که دارای حفره ای تپنده است و عملکرد نطفه ای ۲۵ روزه را تقلید می‌کند، به طور دقیق‌تر قطر این مدل حدود ٢ میلیمتر است.

 

این قلب مینیاتوری به اندازه یک دانه کنجد است و حفره ای توخالی در آن وجود دارد که در هر دقیقه ۶۰تا ۱۰۰ بار می تپد. یک نطفه نیز در مرحله تکامل با همین نرخ می تپد.

 

محققان امیدوارند با تحلیل و بررسی این نمونه دریابند قلب جنین در رحم مادر چگونه تشکیل می‌شود یا چرا قلب نوزادان پس از حمله دچار اسکار نمی‌شود.

 

این مدل بیشتر از آنکه مشابه قلب باشد، شبیه یک توده سلول در ظرف آزمایشگاهی است. همچنین این مدل با استفاده از سلول‌هایی با قابلیت خودسازماندهی ساخته شده که اصولاً در نطفه وجود دارند.

 

محققان سلول‌های بنیادین را طوری برنامه ریزی کردند تا با تقسیم شدن خود را تجدید کنند و بخشی از نطفه را بسازند. این نوع سلول‌های بنیادین به کار رفته در این پژوهش، می‌توانند به انواع مختلف بافت تبدیل شوند و محققان با کمک این ویژگی توانستند ٣ لایه بافت مربوط به بطن قلب را توسعه دهند.

 

طی یک هفته سلول‌ها طوری شکل گرفتند که مشابه ساختار یک نطفه ۲۵ روزه با یک حفره بود. همچنین مدل مذکور در آزمایشگاه بیش از ٣ ماه زنده ماند.

 

گروهی از محققان به رهبری ساشا مندجان در انستیتو فناوری زیستی مولکولی در آکادمی علوم اتریش این مدل را ابداع کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------