افراد نزدیک‌بین خواب بی‌کیفیت‌تری دارند



کیفیت خواب افراد نزدیک‌بین،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مطالعات جدید نشان می‌دهد، اختلال نزدیک‌بینی که در ۳۰ درصد از بزرگسالان و ۱۰ درصد از کودکان رخ می‌دهد با کیفیت پایین خواب ارتباط دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، محققان دانشگاه فلیندرز(Flinders) دریافتند که افرادی که دچار نزدیک‌بینی هستند به نسبت کسانی که دید معمولی دارند کیفیت خواب پایین‌تری دارند و علت آن تاخیر در ریتم شبانه‌روزی و تولید کمتر هورمون ملاتونین است.

 

محققان امیدوارند این یافته‌ها به تشخیص زودهنگام و درمان نزدیک بینی در کودکان کمک کند.

 

نزدیک‌بینی یک بیماری شایع چشمی است که باعث می‌شود فرد اجسامی که در فاصله‌ی دور قرار دارند را تار ببیند و اجسامی که در فاصله‌ی نزدیک هستند را شفاف ببیند.

 

به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی نزدیک‌بینی می‌تواند خفیف تا شدید باشد. در کودکان این بیماری از سنین شش تا ۱۳ سالگی آغاز می‌شود و ممکن است در سنین نوجوانی تشدید شود.

 

محققان در این مقاله به بررسی ارتباط نزدیک‌بینی و کیفیت کم خواب پرداختند. آن‌ها ریتم شبانه‌روزی و تولید ملاتونین را در دانشجویانی که دهه‌ی سوم زندگی خود را می‌گذراندند و برخی از آن‌ها دچار نزدیک‌بینی بودند بررسی کردند.

 

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که آن دسته از شرکت‌کنندگان که نزدیک‌بین بودند به طور قابل توجهی در ریتم شبانه‌روزی خود تاخیر داشتند و ملاتونین کمتری در بزاق و ادرارشان مشاهده شد.

 

دکتر رنجی چاکرابورتی (Ranjay Chakraborty) که این مطالعه را رهبری می‌کرد گفت: نورهای مصنوعی و دستگاه‌های الکترونیکی ساطع کننده‌ی این نورها که افراد از آن‌ها برای مطالعه و سرگرمی استفاده می‌کنند به عنوان عوامل ایجاد کننده‌ی اختلال در ریتم شبانه روزی و خواب شناخته شده‌اند اما تاثیر اختلال در ریتم شبانه‌روزی بر سلامت چشم هنوز به طور گسترده بررسی نشده است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که شواهدی قوی مبنی بر ارتباط میان ریتم شبانه‌روزی و خواب بهینه با سلامت چشم وجود دارد.

 

براساس این تحقیقات محققان به دنبال تغییر عادات خواب در کودکان برای جلوگیری از ایجاد نزدیک‌بینی هستند.

 

دکتر چاکرابورتی می‌گوید: خواب مناسب نقش مهمی در یادگیری، حافظه، توجه، عملکرد در مدرسه و سلامت عمومی کودک در سال‌های اولیه رشد دارد. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتالی نور آبی ساطع می‌کنند که باعث کاهش تولید ملاتونین و اختلال در ریتم شبانه‌روزی می‌شود و درنتیجه باعث تاخیر در خواب و خواب بی کیفیت می‌شود.

 

برای داشتن خواب مناسب و کافی باید دسترسی کودکان به دستگاه‌های دیجیتال را به خصوص در شب محدود کرد.

 

در گام بعدی ما می‌خواهیم ریتم‌شبانه روزی و تولید ملاتونین را در کودکان مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------