سویه 'دلتا پلاس' هم آمد/ در بازار سیاه داروی ۱۵هزار تومانی کرونا را به ده میلیون تومان فروخته‌اند!



کرونا در جهان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
در حالی که هنوز جامعه جهانی درگیر مبارزه با سویه دلتا ویروس کروناست و در بسیاری از کشورها موج جدیدی از شیوع این سویه ویروس در حال چرخش است، در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا آمریکا سویه جدیدی از نوع "دلتا پلاس" ویروس کرونا کشف شده که دانشمندان احتمال می دهند مسری تر از سویه دلتا باشد.

به گزارش عصرایران به نقل از آسوشیتدپرس، کارشناسان آمریکایی احتمال می دهند سویه جدید" دلتا پلاس" که 64 مورد آن در شهر سانفرانسیسکو شناسایی شده از سویه دلتا موسوم به سویه هندی، مسری تر باشد.

 

ویروس کرونا از زمان همه گیری جهانی در 18 ماه گذشته به طور مداوم در حال جهش های ژنتیکی است و در هر جهش قدرت سرایت و در مواردی بیماری زایی آن در حال افزایش است.

 

گمان می رود سویه "دلتا پلاس" راحت تر از سویه های پیشین در ریه مبتلایان تکثیر می شود؛ اما هنوز درباره مسری تر بودن یا بیماری زایی بیشتر آن اطمینانی وجود ندارد.

 

دکتر "پیتر چین-هونگ"  متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو آمریکا در رابطه با سویه "دلتا پلاس" گفته:" ما معتقدیم این سویه حداقل به اندازه سویه دلتا مسری و بیماری زاست؛ اما از اینکه بدتر از سویه دلتا باشد هنوز مطمئن نیستیم.

 

او در تشریح "بدتر" گفته: "وقتی می گویم بدتر منظورم سه چیز است:  آیا مسری تر است؟ آیا در برابر واکسن مقاوم تر است؟ و سوم اینکه آیا شما را شدیدتر درگیر بیماری می کند؟"

 

دانشمندان، واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا و مقاوم شدن بدن افراد در برابر سویه های پیشین ویروس کرونا را یکی از عوامل جهش های این ویروس طی ماه های گذشته می دانند.

 

دکتر "ایوان مالدونادو" متخصص سازمان بهداشت جهانی و بخش عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد آمریکا در این باره معتقد است:"  جهش های مختلف از هر ویروسی قابل انتظاراست... و دلتا پلاس پایان داستان جهش های کرونا نیست. تا زمانی که تعداد بیشتری از ما واکسینه نشویم، این جهش ها ادامه دار خواهند بود، حتی ممکن است حروف الفبای یونانی برای  این جهش ها تمام شود و برای نامگذاری آنها به حروف دیگری متوسل شویم."

 

وی افزود:" تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که واکسن بزنیم و خود را از عفونت دور نگه داریم. به این ترتیب ما از جهش این ویروس ها جلوگیری می کنیم. ما فقط باید از انتقال این ویروس ها جلوگیری کنیم تا خطر جهش احتمالی بعدی که ممکن است بدتر از سویه دلتا باشد را کاهش دهیم و هنوز نمی دانیم آیا دلتا پلاس این سویه بدتر است یا نه."

 

***

 

دکتر خویی: مشکل اصلی نظام دارویی ایران شبکه‌های قاچاق است/ در بازار سیاه داروی ۱۵هزار تومانی کرونا را به ده میلیون تومان فروخته‌اند!

دکتر سیدحمید خویی، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران درباره کمبود داروی بیماران کرونایی اظهار داشت: بازار داروی ما از بیماری مزمن سی چهل ساله رنج می برد و آن هم این است که تا شایعه کمبود دارویی مطرح می شود قبل از آن، شبکه های قاچاق بسیار فعالی که متاسفانه رسمی کار می کنند و کسی کاری به کارشان ندارد داروهای موجود در بازار را می مکند و فاصله بین عرضه و تقاضا را کم می کنند تا حداقل بخشی از مریض ها دارو را با حداقل ده پانزده برابر قیمت واقعی از بازار سیاه تهیه کنند. این نقدی بسیار جدی بر تمام نهاد های نظارتی دارو در کشور است که با شبکه های قاچاق برخود جدی نمی کنند.

 

متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر خویی را می خوانید:

 

*برخی از داروهای بیماران کرونایی گران شده و رمدسیویر در بازار آزاد به فروش می رسد. علت چیست؟

اولا به نظر می رسد در موج پنجم کرونا با خیز بی سابقه ای که وجود داشت تعادل عرضه و تقاضا مختل شده، این اختلال قابل پیش بینی بود چون به یکباره موردهای آی سی یو ۵۰٪ افزایش پیدا کرد و موارد ابتلا رکوردهای بی سابقه ای ثبت کردند. یک اتفاق جدید این است که در عرصه بیمارستان و خارج از بیمارستان تا پی سی آر کسی مثبت می شد کاندیدای درمان رمدیسویر می شد، در صورتی که این دارو به لحاظ علمی تنها زمانی که بیمار درگیری های مشخص ریوی داشته باشد استفاده می شود و نقش پیشگیری کننده ندارد و برای مراحل اولیه فاوی پیراویر استفاده می شود و برای موردهای درگیری جدی از رمدیسیویر استفاده می شود. من عقیده دارم ۵۰ درصد رمدیسیویرهایی که استفاده می شود جنبه علمی و ضرورت ندارد ولی هم پزشک می ترسد و هم مردم از کرونا وحشت دارند.

 

در مواردی دیده شده اطرافیان بیمار برای اینکه مبتلا نشوند رمدیسیویر استفاده می کنند و از این رو به یکباره مصرف رمدیسیویر و به تبع آن محلول تزریقی سالی نرمال به شدت افزایش پیدا کرد. تا جاییکه من می دانم مشکلی برای تامین رمدیسیویر برای بیمارانی که در بیمارستان درمان می شوند نیست و امروز در بیمارستان های دانشگاهی دو پروتکل برای بیماران کرونایی شش ساعته است؛ آنها کسانی هستند که در بیمارستان بستری نمی شوند و رمدیسیویرشان را تزریق می کنند و چند ساعتی تحت مراقبت هستند و به خانه می روند و بیماران بستری. کمبودها احتمالا به مواردی بر می گردد که به لحاظ علمی و منطقی مصرف کننده منطقا کاندیدای گرفتن رمدسیویر نیست و چون باید به طور سرپایی دارو تهیه شود تامین رمدیسیویر یا فاوی پیراویر برای آنها دشوار است وگرنه مورد واقعی قطعا بی دارو نمی ماند.

 

بحث اساسی این است که بازار داروی ما از بیماری مزمن سی چهل ساله رنج می برد و آن هم این است که تا شایعه کمبود دارویی مطرح می شود قبل از آن، شبکه های قاچاق بسیار فعالی که متاسفانه رسمی کار می کنند و کسی کاری به کارشان ندارد داروهای موجود در بازار را می مکند و فاصله بین عرضه و تقاضا را کم می کنند تا حداقل بخشی از مریض ها دارو را با حداقل ده پانزده برابر قیمت واقعی از بازار سیاه تهیه کنند. این نقدی بسیار جدی بر تمام نهاد های نظارتی دارو در کشور است که با شبکه های قاچاق برخود جدی نمی کنند در حالی که این کار در حد جنایت و خیانتی ملی است. نباید با تسامح و تساهل از کنار بازی با جان مردم گذشت. وقتی مردم نگران کرونا هستند که در این سطح گسترده تلفات می گیرد حال باید شوک مالی بیماری را تحمل کنند. نسخه های رمدیسیور باید مهر بیمارستان داشته باشد و امروز نسخه ها در خانه نوشته می شود و این خود دکانی جدیدی است و درمان های خانگی رمدیسیور باب شده و من حتی شنیده ام در هر تزریقی یک تا یک‌ونیم میلیون تومان از بیماران پول می گیرند. مشکل اصلی نظام دارویی ما کمبود دارو نیست بلکه شبکه های قاچاق است که کمبود دارو ها را به مردم تحمیل می کنند.

 

*آیا امکان دارد یک سری از شرکت های داروسازی نیز خودشان دست به احتکار دارو زده باشند؟

دارو تا داروخانه تحت نظارت سازمان غذا و دارو است یعنی ما سامانه ای داریم که دارو را از تولید تا رسیدن به داروخانه دنبال می کند و اگر نشتی باشد در حد جزئی و قابل پیگیری خواهد بود. متاسفانه بخش عمده قاچاق به این صورت است که شبکه قاچاق با تبانی داروها را از دارو خانه ها بیرون می کشند.

 

*چطور داروخانه ها اجازه می دهند دارو ها را به تعداد زیاد از دارو خانه ها بخرند و ببرند؟

متاسفانه بخشی از داروها تقلبی ساخته می شوند و هر چند وقت یکبار در تلوزیون می بینید. در زمان شیوع کرونا گزارش شد که داروهای هیدرو کورتیزون را گرفته اند و برچسب های قلابی داروی ضد کرونا زده و در بازار سیاه داروی ۱۵ هزار تومانی را به ده میلیون تومان فروخته اند. متاسفانه شبکه های قاچاق در حاشیه امنی فعالیت می کنند و نگران این نیستند که با آنها برخورد جدی شود.

 

*کمبود سرم به چه دلیلی است؟ آیا تحریم ها تاثیر دارند یا مشکل از جایی دیگر است؟

مشکلی در کمبود سرم خوراکی نداریم، مشکل ما این است که ظروف پلاستیکی آن جزو محصولات پتروشیمی است و متاسفانه بی حساب و کتاب گران می شود و از این سو دولت قیمت ها را ثابت نگه داشته است چون جزو فراورده های بورسی است و مرتبا در معاملات بورس قیمت بالا می رود و شاید یکی از نقدهایی که بتوان به سیاست گذاران عرصه دارویی کشور داشت مقاومت در برابر افزایش قیمت است. هزینه ها بالا می رود ولی قیمت دارو نباید بالا برود. سالها این مساله در کشور ما وجود دارد و هیچ عقلانیتی پشت آن نیست در شرکت های داروسازی ظروف پلاستیکی باید به چند برابر قیمت قبلی خریداری شوند اما قیمت سرم باید به قیمت قبلی باشد.

 

*بیماران کرونایی در مورد هزینه های هنگفت درمان در بیمارستان ها و قیمت دارو ها گلایه دارند. فکر می کنید علت گران بودن هزینه های درمان کرونا چیست؟

رمدسیویر که دانه ای ۷۰۰ هزار تومان و ۱۱۰ هزار تومان به فروش می رود قیمت جهانی چند برابر دارد، شاید در ایران می شد با قیمت های معقول‌تری به بازار بیاید ولی در مقایسه با قیمت جهانی بسیار مناسب است. ۷٪ هزینه مصرف این دارو ها توسط بیمه ها تقبل می شود اماوقتی مهر بیمارستان نداشته باشد و توسط پزشک متخصص تجویز نشده باشد بیمار اگر بخواهد به قیمت رسمی بخرد باید سه و نیم میلیون تومان پرداخت کند. هم پروتکل های درمان رمدیسیویر در خانه توسط برخی کلینیک ها و هم در بیمارستان های خصوصی هزینه درمان با این دارو چند برابر می شود و تزریق با یکی نیم میلیون و دو و دو نیم میلیون انجام می شود. وزارت بهداشت درگیر درمان و مبارزه با کروناو تامین دارو است و جای نظارت بر بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی خالی است و در برخی از این مراکز از گرفتاری مردم سو استفاده می شود.

 

*شاهدیم برخی واکسن ها در بازار سیاه تبلیغ می شود.. چه اندازه این تبلیغات جدی است؟

ما همیشه سفارش کرده ایم که به این موارد اعتنا نشود. فایزر باید در دمای منهای ۷۰ درجه و در فریزر های منفی ۷۰ درجه نگهداری شود. این فریز های صندوقی شکل پرتابل ندارند که شبکه های قاچاق از آنها داشته باشند. چند میلیون هزینه گزاف می دهند بدون اینکه تضمینی بر اثر درمانی آن وجود داشته باشد.

 

*آیا امکان قاچاق واکسن وجود دارد؟

قاچاقچی های ما در ایران اعجاز گر هستند و می توانند ابر در آسمان را قاچاق کنند! یکی از دلایلی که فایزر در دنیا چندان توزیع نشد محدودیت در جابجایی بود، چون دستگاه های مخصوصی می خواهد و نمی شود این واکسن را با لنج و از دوبی جابجا کرد از این رو به واکسن فایزر نمی توان اعتنا کرد و یا اینکه تقلبی است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------