اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

فردا؛ تصمیم‌گیری درباره ۲ قرص جدید ضدکرونا



قرص کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، درباره وضعیت بررسی و تصمیم‌گیری درباره استفاده از دو قرص ضد کرونای مولنیپیراویر و پکسلووید در کشور توضیح داد.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین بررسی‌های انجام شده بر روی قرص ضد کرونای مولنیپیراویر و پکسلووید، گفت: درباره قرص مولنیپیراویر، باتوجه به اینکه چند شرکت در کشور روی آن کار کرده و در حال ساختش هستند و حتی یکی از شرکت‌ها مولکول این قرص را هم ساخته است، ‌ان‌شاءالله در جلسه‌ای که شنبه در زیر کمیته درمان کمیته علمی کشوری کرونا داریم، این موضوع بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 

وی افزود: البته به هر حال داروهایی که به صورت خوراکی در دسترس ما است، برای شرایطی که ویژه بوده و پیک ایجاد می‌شود، ‌باید در دسترس‌مان باشد. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، اگر در پنج روز اول ابتلا به کرونا برای فرد مبتلا، به ویژه در افرادی که ریسک‌فاکتور دارند که منجر به افزایش میزان مرگ و میرشان می‌شود، مانند مبتلایان به دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و تنفسی و... از مولنیپیراویر استفاده شود، نشان داده شده که حدود ۵۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و میزان بستری و مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

 

جماعتی با بیان اینکه بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد که مولنیپیراویر داروی خوبی باشد، گفت: البته باید ببینیم که در زیر کمیته درمان که در روز شنبه جلسه آن برگزار می‌شود، در این زمینه به چه نتیجه‌ای می‌رسیم.

 

وی گفت: پکسلووید هم دارویی است که فایزر مطرح کرده و امیدوار است که تاییدیه FDA را برای درمان کووید دریافت کند. در مطالعات این دارو که از سوی خود شرکت فایزر انجام شده، نشان داده شده که اگر در سه روز اول ابتلا به کووید این دارو به بیماران داده شود، ۸۹ درصد می‌تواند جلوی بستری شدن یا مرگ را بگیرد. البته هنوز مطالعاتی که روی آن در جاهای دیگر انجام شده باشد، در دسترس نیست و ما منتظریم که نتایج آن مطالعات هم منتشر شود تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم که چه باید انجام داد. در زیر کمیته گروه درمان روز شنبه این داروها بررسی شده و ان‌شاءالله تصمیم‌گیری می‌شود.

 

جماعتی درباره استفاده از مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها در درمان کووید ۱۹ نیز گفت: همچنین روز شنبه در کمیته درمان کمیته علمی درباره مونوکلونال آنتی‌بادی‌های مختلفی که وجود دارد نیز بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها هم ضد کووید بوده و به صورت تزریقی هستند. مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها نیز در مرحله اولیه کووید تجویز می‌شوند که اعلام شده می‌توانند از پیشرفت بیماری پیشگیری کنند.

 

وی افزود: مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما هزینه گرانی دارند و هنوز هم اطلاعات کافی درباره آن‌ها نداریم. در عین حال پکسلووید هم خیلی جدید است و باید منتظر نتایج مطالعات بیشتر باشیم.

 

جماعتی گفت: فعلا اولویت بیشتر بحث و تصمیم‌گیری درباره مولنیپیراویر و داروهای خوراکی مانند پکسلووید است و بعد هم ممکن است مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها مورد بررسی قرار گیرند. به هر حال در زیر کمیته درمان کمیته علمی کرونا، روز شنبه این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------