دکتر مردانی: ۴ ماه بعد از تزریق دز دوم سینوفارم، دیگر آنتی بادی برای محافظت وجود ندارد/ تکذیب خبر تقلبی بودن واکسن های آسترازنکا در ایران



دکتر مردانی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به ما ثابت شده است که واکسن های ساخته شده براساس پلتفرم ویروس ضعیف شده مانند سینوفارم، برکت یا بهارات چهارماه بعد از دز دوم معمولاً دیگر آنتی بادی برای محافظت ندارند.

«مسعود مردانی» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور به  ایلنا گفت: وضعیت کنترل بیماری کرونا خوشبختانه بسیار مطلوب است و موارد جدید بیماری و میزان مرگ و میر رفته رفته رو به کاهش است. 

 

مردانی افزود: همچنین بستری در بیمارستان ها بسیار کاهش پیدا کرده است و آی سی یو ها بیشتر بیماری غیر کووید می‌پذیرند و بیماران کرونایی که نیاز به آی سی یو داشته باشند، بسیار کم شده است و به طور کلی روند رو به کاهش کاملاً محسوس است.

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به خطر بازگشایی های سراسری افزود: با بازگشایی ها و شرکت مردم در تجمعات و مسافرت هایی که ممکن است کاری یا تفریحی باشد حتماً دغدغه‌ در مورد افزایش موارد ابتلا وجود دارد و باید تجربه کشورهای اروپایی را مدنظر داشته باشیم. در کشورهای اتحادیه اروپا مانند آلمان، بلژیک، فرانسه و اتریش، به معنای واقعی کلمه بازگشایی ها صورت گرفت و فکر کردند کرونا تمام شده است. بنابراین در حال حاضر دوباره با طغیان بیماری کرونا در این کشورها مواجه هستیم، درحالی که حتی بسیاری از این کشورها واکسیناسیون سراسری کرونا را مدتها پیش از ما انجام داده بودند، اما افزایش موارد ابتلا به کرونا دوباره اتفاق افتاد.  

 

مردانی ادامه داد: دوم اینکه به ما ثابت شده است که واکسن های ساخته شده براساس پلتفرم ویروس ضعیف شده مانند سینوفارم، برکت یا بهارات چهارماه بعد از دز دوم معمولاً دیگر آنتی بادی برای محافظت ندارند. بنابراین ممکن است افرادی که این واکسن ها را دریافت کرده اند، بعد از این مدت گرفتار بیماری شوند. براین اساس اساتید توصیه می‌کنند که افرادی که حتی دو دوز واکسن شان را زده اند، حتماً چهارماه بعد دز دوم نسبت به تزریق واکسن یادآور اقدام کنند. زیرا در غیر این صورت، ممکن است دوباره مبتلا شوند. 

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نکته دیگر حائز اهمیت این است که افرادی که واکسن نزده اند، هرچه سریعتر به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند. از طرفی افرادی که واکسیناسیونشان کامل انجام شده است، تا کنترل کامل بیماری باید حتما رعایت پروتکل ها از جمله زدن‌ ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست و عدم شرکت در تجمعات را در نظر داشته باشند. 

 

او در پاسخ به این سوال که آیا برای مقابله با جهش های جدید ویروس کرونا لازم نیست افرادی که دو دوز واکسن ویروس کشته شده دریافت کرده‌اند، از پلتفرم های دیگری برای افزایش ایمنی زایی نسبت به این ویروس استفاده کنند، گفت: یکی از پیشنهاداتی که مطرح شده، این است که افرادی که دوز اولیه واکسن شان، براساس پلتفرم ویروس ضعیف شده مانند سینوفارم یا برکت و بهارات بوده است، از پلتفرم های دیگری استفاده کنند. یکی از پلتفرم هایی که توصیه می شود «وکتور بیس» ها و یا واکسن های «پروتئین بیس» هستند که آینده واکسن کرونا را در دنیا رقم می‌زنند و می‌توانند برای دوز یادآور این واکسن ها استفاده شود. 

 

مردانی افزود: ما در کشور دو تا سه  واکسن پروتئین بیس داریم. مانند واکسن پاستوکووک، اسپایکوژن و واکسن نورا که در آینده به واکسن های مورد استفاده اضافه خواهند شد. این ثابت شده است برای افرادی که می‌خواهند دوز یادآور تزریق کنند استفاده از واکسن هایی با این پلتفرم ها می تواند موثر باشد. 

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با رد این مساله که ورود احتمالی سویه «اومیکرون» به کشور، می تواند دستاوردهای به دست آمده از واکسیناسیون گسترده در ایران را از بین ببرد، گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که به نظر نمی‌رسد سویه اومیکرون تهدید جدی برای دنیا باشد و بیشتر مواردی که تاکنون از ابتلا به این سویه گزارش شده است، موارد سبک و کم علامت بیماری کرونا بوده اند. 

 

مردانی در ارتباط با میزان نظارت بر موارد مشکوک ابتلاء به این سویه در مرزهای کشور گفت: تمام اقدامات احتیاطی مانند زمانی که اوج کرونا بوده است، باید ادامه پیدا کند و اینگونه نیست که فکر کنیم به این دلیل که موارد بیماری کم شده است، دیگر کار ما برای مقابله با همه گیری کرونا نیز به پایان رسیده است.

 

***

 

وزارت بهداشت: خبر تقلبی بودن واکسن های آسترازنکای استفاده شده در ایران صحت ندارد 

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: تمامی واکسن هایی که در نظام واکسیناسیون کشور در مراکز و پایگاه های کشور استفاده شده اعم از آسترازنکا و یا دیگر واکسن ها؛ مستقیما از شرکت های تولید کننده در دنیا خریداری شده و با نظارت دقیق در سطح کشور توزیع و مصرف شده است.

 

به گزارش ایرنا، دکتر سید محسن زهرایی در خصوص خبری که اخیرا در فضای مجازی با عنوان " در سازمان جهانی بهداشت اعلام شده است که واکسن آسترازنکا که در ایران استفاده شده، تقلبی بوده است" منتشر شده، گفت: طبیعتا این خبر باعث نگرانی می شود لذا توضیحاتی جهت رفع هر نگرانی ارائه می کنم.

 

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در ادامه افزود: زمانی که به این خبر مراجعه می کنیم متوجه می شویم که هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این است که واکسن آسترازنکایی که خارج از سیستم قانونی واکسیناسیون کشور استفاده شده است تقلبی و پر شده بوده است.

 

وی تاکید کرد: اگر به سایت های خبری داخل کشور در رسانه ها و صدا و سیما مراجعه کنید متوجه می شوید که در تابستان اخباری اعلام شد که گروه ها و باند های کلاه برداری با گرفتن مبالغ زیاد واکسن پر شده، تقلبی و یا واکسن هایی که احیانا به صورت قاچاق وارد کرده بودند، در خارج از سیستم واکسیناسیون کشور، در خانه، شرکت و یا جاهای زیرزمینی و غیرقانونی با گرفتن مبالغی به افراد تزریق کردند و این افراد متاسفانه در دام این کلاهبرداران افتادند.

 

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در ادامه گفت: این موضوع در واقع هشداری است که بسیار خطرناک است و افراد هوشیار باشند و واکسیناسیون خارج از سیستم کشور را انجام ندهند.

 

زهرایی با بیان این که این مورد تجربه ای است که ممکن است در کشورهای دیگر نیز رخ بدهد، افزود: به همین دلیل نیز سازمان بهداشت جهانی این نکته را منتشر کرده است تا افراد و کشورها به چنین مخاطراتی که می تواند کشورها را تهدید کند، توجه داشته باشند.

 

وی در پایان تاکید کرد: تمامی واکسن هایی که در نظام واکسیناسیون کشور در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور استفاده شده است اعم از آسترازنکا و یا دیگر واکسن ها؛ مستقیما از شرکت های کشورهای تولید کننده خریداری شده است و با نظارت دقیق در سطح کشور توزیع و مصرف شده است و از این جهت هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------