توضیح مدیرکل سازمان غذا و دارو درباره گرانی دارو



قیمت دارو،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: هنوز سهمیه ارزی ۶ ماه دوم سال را نگرفته ایم که این موضوع موجب کمبود دارو می‌شود.

به گزارش مهر، حیدر محمدی گفت: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که سال گذشته تدوین شد، وزارت بهداشت تکلیف کرد که در ۶ ماه اول سال یک و نیم میلیارد دلار بابت دارو و تجهیزات ارز ترجیحی تخصیص پیدا کند و ۶ ماه دوم سال تدریجاً به سمت ارز نیمایی پیش برود.

 

وی گفت: چون از سال گذشته بودجه در حال تدوین بود و از اردیبهشت سال گذشته داروهای OTC و مواد جانبی دارو و داروهایی که تولید داخل دارند، به تدریج نیمایی شدند.

 

محمدی افزود: زمانی که وزارت بهداشت قانون را برای ۶ ماه دوم سال اجرا کرد یک سری اقلام که ارزبری کمتری داشتند یا به هر طریقی تولید داخل و یا کمبود داشتند هم نیمایی شدند.

 

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: بانک مرکزی برای برخی اقلام از مهر سال گذشته ارز نداشت که تخصیص دهد برای مثال برای اقلامی که از هند قرار بود بیاید ارز روپیه نداشت که تخصیص دهد که این اقلام هم نیمایی شدند.

 

محمدی افزود: آنچه الان گفته می‌شود وزارت بهداشت ناگهان این کار را کرده درست نیست و وزارت بهداشت حسب تکلیف قانون به تدریج ارز یک سری اقلام دارویی را نیمایی کرده است.

 

وی ادامه داد: قانون موخر ما قانون تحت بودجه ۱۴۰۰ است که تاکید کرده وزارت بهداشت به تدریج به سمت ارز نیمایی اقلام پیش رود که البته هنوز این موضوع رخ نداده است.

 

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما هنوز سهمیه ارزی ۶ ماه دوم سال را نگرفتیم که این موضوع منجر به کمبود دارو می‌شود.

 

محمدی افزود: گروه‌ها و شرکت‌هایی که از اختلاف ارز ترجیحی و آزاد سوءاستفاده می‌کردند یا ارز می‌گرفتند و دارو وارد نمی‌کردند و یا ارز می‌گرفتند و قیمت گذاری نمی‌کردند و با قیمت آزاد اقلام خود را می‌فروختند، مخالف آزاد سازی نرخ ارز هستند. در حالی که اگر اجازه می‌دادند ما این کار را به تدریج انجام می‌دادیم الان در جایگاهی نبودیم که هم ارز نیست و هم برای تهیه دارو با کمبود و مشکل مواجه شویم.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ارز در ابتدای زنجیره داده می‌شود، ادامه داد: ممکن است برخی ارز را بگیرند و دارو و مواد اولیه نیاورند، اما اگر ما ارز را به انتهای زنجیره که بیمه‌ها هستند ببریم آنچه آزاد فروخته شود ارز دولتی ندارد و مشکلات رفع خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------