مشاهده هاری در استان تهران و فوت دو نفر/ واکسیناسیون اضطراری سگ‌ها در دستور کار



هاری سگ در تهران،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران برای انجام واکسیناسیون اضطراری علیه بیماری هاری که به تازگی ۲ مورد ابتلای انسانی به این بیماری در غرب استان مشاهده شده است، اعلام آمادگی کرد.

دکتر مهدی سلوکانه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشاهده ۲ مورد بیماری هاری در میان ساکنان غرب استان تهران اظهار داشت: ۲ بیمار مبتلا به هاری با تاخیر ۲۰ روزه برای درمان به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و متولیان ادارات دامپزشکی شهرستان نیز از موضوع بی اطلاع بودند تا با حضور به موقوع واکسیناسیون و نمونه برداری های لازم را انجام دهند.

 

وی ضمن ابراز تاسف از مرگ این ۲ شهروند بر اثر بیماری هاری، افزود: گزارش اولیه ۲ فردی که بر اثر بیماری هاری در شهرستان‌های ملارد و رباط کریم فوت کردند که مربوط  به یک ماه گذشته است.

 

وی ادامه داد: در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان تهران این آمادگی را دارد با همکاری دستگاه‌های ذیربط عملیات واکسیناسیون اضطراری را انجام دهد.

 

سلوکانه خاطرنشان کرد: با ابلاغ وزارت کشور وظیفه اصلی جمع آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد و بدون صاحب توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و دامپزشکی نظارت بر واکسیناسیون سگ‌های گله و شناسنامه دار را از طریق بخش خصوصی انجام می‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ دُز واکسن هاری در استان تهران توسط بخش دولتی و خصوصی به سگ ها تزریق شده است.

 

به گفته سلوکانه کلاس‌های آموزشی مرتبط با کنترل و پیشگیری بیماری هاری در شهرستان‌های استان با همکاری سازمان امور عشایری استان برگزار شده است.

 

ویروس‌ هاری‌ از طریق‌ خراش‌سطح‌ پوست‌ یا مخاط وارد بدن‌ می‌شود

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران بیان کرد: ویروس‌ هاری‌ از طریق‌ خراش‌ سطح‌ پوست‌ یا مخاط وارد بدن‌ می‌شود و این ویروس‌ از طریق‌ اعصاب‌ محیطی‌ به‌ سیستم‌ اعصاب‌ مرکزی‌ می‌رسد و در آنجا تکثیر می‌یابد، سپس‌ از طریق‌ اعصاب‌ به‌ سایر بافت‌ها مانند غدد بزاقی، کلیه، ریه، کبد، پوست، قلب‌ و عضلات‌ می‌رسد که‌ باعث‌ بروز علائم‌ بیماری‌ می‌ شود.

 

سلوکانه افزود: دوره‌ نهفتگی‌ هاری در افراد بین‌ ۲ تا هشت هفته‌ است‌ ولی‌ کمتر از پنج روز تا یکسال‌ هم‌ می‌تواند باشد، در صورت‌ ابتلای‌ فرد به‌ بیماری‌ بعد از طی دوره‌ نهفتگی‌ علائم‌ اولیه‌ به‌ صورت‌ خستگی، بی‌ اشتهایی، بی‌قراری و گاهی‌ سوزش‌ و خارش‌ در محل‌ گزیدگی بروز می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: در مرحله‌ تحریک‌پذیری‌، علائم‌ مانند بی‌قراری، خروج‌ کف‌ از دهان، احساس‌حالت‌ خستگی، ترس‌ از نور و ریزش‌اشک‌ از چشم‌ بروز می‌کند و بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباض های عضلانی، نخوردن غذا ناتوان شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباض شدید عضله قلب و فلج دستگاه تنفسی فوت می کند.

 

سلوکانه تاکید کرد: اصلی‌ترین‌ راه‌ سرایت‌ بیماری‌ از طریق‌ گاز گرفتن‌ به‌وسیله‌ حیوانات‌ هار است که‌ در مورد گربه‌ از طریق‌کشیدن‌ پنجه‌ نیز بیماری‌ منتقل می شود و هاری از راه‌ پوست‌ سالم‌ قابل‌ سرایت‌ نیست‌ ولی ‌اگر کوچکترین‌ خراش‌ یا زخمی‌ درپوست‌ وجود داشته‌ باشد در تماس‌ با ترشحات‌ آلوده‌ قابل‌ انتقال‌ خواهد بود.

 

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران اذعان داشت: افراد باید از آزار  و اذیت حیوانات پرهیز کنند زیرا در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بلافاصله پس از مجروح شدن توسط حیوانات به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود و در صورت گزش توسط هر حیوانی احتمال خطر ابتلا به بیماری هاری را فراموش نکنید و آن راجدی بگیرید.

 

سلوکانه اضافه کرد: از تحریک سگ ها وگربه ها بپرهیزید، زیرا شایع ترین موارد حیوان گزیدگی و هاری توسط آنها ایجاد شده و خطر ابتلا به بیماری وجود دارد، در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه کردن آنها اقدام شود.

 

وی با بیان اینکه سگ ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری به انسان ها و مرگ ناشی از آن هستند، افزود: حذف بیماری هاری از طریق پیشگیری از گزش و انجام واکسیناسیون حیوانات وحشی و هار  امکان پذیر است.

 

سلوکانه ادامه داد: شست و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری به مدت ۲۰ دقیقه برای هر زخم، بسیار مهم و حیاتی است و می تواند زندگی فرد را نجات دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------