دکتر مردانی: هفته‌های آتی اوج پیک ششم هستند/ پیش‌بینی آمار فوتی‌های امیکرون مشکل است



دکتر مردانی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: افرادی که به سویه دلتا مبتلا شده اند، دارای آنتی بادی هستند، اما پیش بینی آمار فوتی‌های اومیکرون مشکل است. به نظر نمی‌رسد که آمار مرگ و میر بالاتری نسبت به دلتا داشته باشیم.

به گزارش فارس، مسعود مردانی، عضو ستاد ملحتی اگر از کنار فرد مبتلا به امیکرون عبور کنید، احتمالا مبتلا خواهید شد.

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی گفت: این روزها صحبت از انتشار بیماری از طریق سطوح می‌شود و گزارشات  نیز نشان می‌دهد که ویروس روی سطوح پلاستیکی تا هشت روز باقی می‌ماند و حتی اگر از کنار فرد مبتلا هم عبور کنید، احتمالا مبتلا خواهید شد.

 

دکتر علیرضا صداقت با اشاره به اینکه متاسفانه ۲۰ درصد افراد بستری بابت کرونا کمتر از ۹ سال و در سن اطفال بودند، اظهار کرد: پیش‌بینی بستری‌های زیادی در حوزه کرونا در این محدوده سنی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود واکسیناسیون در سن پایین هم مدنظر باشد.

 

وی با بیان اینکه در مورد کرونا یکی از مهمترین سیاست‌های بهداشتی و پیشگیری موضوع واکسیناسیون است، تصریح کرد: در کشورهای مختلف دنیا واکسیناسیون نوبت دوم را با درصد بالایی انجام دادند. در کشور ما هم همینطور است و آمار واکسیناسیون دوزهای اول و دوم قابل توجه است اما در آمار دریافت عمومی دوز سوم عدد خوبی نداریم و متاسفانه استقبال خوبی هم نشده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه افرادی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند، بین افراد بستری و ICU شدید هیچ جایگاهی ندارند و افرادی که فوت کردند نیز در سنین بالا بودند، افزود: استفاده از ماسک باید به بیش از ۸۰ درصد برسد و دوری از تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به خوبی اجرا شود زیرا در چنین حالتی میزان ابتلا به بیماری به یک‌دوم یا یک‌سوم تقلیل خواهد یافت.

 

صداقت با بیان اینکه استفاده از پروتکل‌های بهداشتی در کاهش بار بیماری موثر است، عنوان کرد: این روزها صحبت از انتشار بیماری از طریق سطوح می‌شود و گزارشات نیز نشان می‌دهد ویروس روی سطوح پلاستیکی تا هشت روز باقی می‌ماند و حتی اگر از کنار فرد مبتلا هم عبور کنید، احتمالا مبتلا خواهید شد.

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی با بیان اینکه در پاندمی کرونا نکته حائز اهمیت واکسیناسیون اطفال کمتر از ۱۲ سال است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در کشورهای مختلف دنیا تجربه زیادی در این حوزه وجود ندارد؛ کمیته کشوری مبنا را روی مطالعات بین‌المللی قرار داد و تکمیل اطلاعات واکسیناسیون زیر ۱۲ سال در دنیا انجام شد.

 

وی ادامه داد: توصیه اکید می‌شود خانواده‌ها از واکسیناسیون فرزندان خود استقبال کنند زیرا کشورهایی که در این سنین واکسن را دریافت کردند، نتایج خوبی داشتند.

 

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی با بیان اینکه نقش واکسن در جلوگیری از تشدید علایم غیرقابل انکار است و واکسیناسیون کامل سه دوز است، عنوان کرد: بنابراین با تاکید فراوان از مردم درخواست می‌کنیم برای دوز سوم اقدام عاجلی انجام دهند؛ بهترین زمان واکسیناسیون زمانی است که پیک وجود ندارد از همین رو باید هر چه سریع‌تر واکسیناسیون را کامل کرد و نگران نوع واکسن نیز نبود.

 

 صداقت بیان کرد: براساس پروتکل وزارت بهداشت سبد دارویی واکسن در کشور ما به حدی است که عموم مردم می‌توانند واکسن لازم و قابل قبول برای دوز سوم را دریافت کنند.ی مقابله با کرونا در خصوص پیک ششم شیوع کرونا و سویه اومیکرون اظهار داشت: پیک ششم به ایران رسیده و شروع آن را مشاهده می‌کنیم. به نظر می‌رسد که در دو الی سه هفته آینده، ممکن است که این پیک به اوج خود برسد.

 

وی با بیان این که احتمال دارد که آماری بالاتر از آمار سویه دلتا را تجربه کنیم، ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم که آمار فوتی‌ها نیز بالاتر از دلتا خواهند بود اما، اصولاً اومیکرون موارد بستری کمتری نسبت به دلتا دارد.

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از آنجا که سرعت انتقال اومیکرون بسیار بالا است، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تعداد بیشتری مبتلا داشته باشیم.

 

مردانی مطرح کرد: اینکه آیا افراد مبتلا به اومیکرون آمار مرگ و میر بالاتری نسبت به دلتا دارند یا خیر نیاز به زمان دارد و از آنجا که مردم ما اخیراً واکسیناسیون کامل را انجام داده‌اند، اکثراً دارای آنتی بادی هستند و کمتر در معرض آسیب‌های ناشی از کرونا هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به سویه دلتا مبتلا شده اند، دارای آنتی بادی هستند، اما پیش بینی آمار فوتی‌های اومیکرون مشکل است. به نظر نمی‌رسد که آمار مرگ و میر بالاتری نسبت به سویه دلتا داشته باشیم.

 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی گفت: ممکن است که در شرایط خاص به لاک دان (lock down) هم برسیم، اما تا کنون مسئولین ذیربط در مورد این قضیه را صحبتی نکرده اند.

 

مردانی با بیان اینکه بیمارستان‌های ما در پیک دلتا توانستند که سربلند بیرون آیند، تصریح کرد: مطمئناً بیمارستان‌های ما در مقابله با این سویه هم  موفق می شوند.

 

وی در پایان افزود: از آنجا که می‌دانیم اومیکرون آمار بستری کمتری نسبت به دلتا دارد، امیدواریم که این سویه باعث مرگ و میر عزیزان و هموطنانمان نشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------