هشدار سازمان جهانی بهداشت در خصوص واکسن تقلبی آسترازنکا



واکسن تقلبی آسترازنکا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

سازمان بهداشت جهانی خواستار هشیاری بیشتر در زنجیره‌های عرضه‌ی کشورها و مناطقی است که احتمالاً تحت تاثیر این محصولات تقلبی قرار دارند. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی، عمده‌فروشان واکسن‌ها، توزیع‌کنندگان، داروخانه‌ها و سایر تامین‌کنندگان محصولات پزشکی باید هشیاری‌شان را افزایش دهند.

 

۴ نوامبر ۲۰۲۱/ خلاصه‌ی هشدار

این هشدار محصول پزشکی به واکسن‌های آسترازنکای تقلبیِ شناسایی‌شده در جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد که در اکتبر سال ۲۰۲۱ به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شده است. تولیدکننده‌ی اصلی واکسن کووید آسترازنکا (ChaDox1-S [recombinant]) گفته است که این محصول تقلبی است. این محصول تقلبی در سطح بیمار، خارج از زنجیره‌های مُجاز و تحت‌نظارت و برنامه‌های ایمن‌سازی مُجاز، در جمهوری اسلامی ایران گزارش شده است.

 

این محصولات تقلبی واکسن‌هایی هستند که با استفاده از ویال‌های دورریخته‌شده‌ی واکسن‌های آسترازنکای اصلی به‌طور غیرقانونی دوباره پُر شده‌اند. حفاظ فلزیِ روی نمونه‌های این محصولات تقلبی حاکی از شواهدی از دستکاری است که نشان می‌دهد حفاظ فلزیِ روی واکسن برای دوباره پُرکردن ویال برداشته شده و بعداً دوباره بر روی ویال قرار گرفته است.

 

تشخیص و شناساییِ این محصولات تقلبی دشوار است‌ـــ چون ممکن است از واکسن آسترازنکای اصلی غیرقابل‌تشخیص باشند. بنابراین این خطر وجود دارد که به‌صورت غیرقانونی یا به‌طور تصادفی وارد زنجیره‌ی نظارت‌شده‌ی تأمین یا برنامه‌ی ایمن‌سازی مُجاز شوند.

 

خطرات واکسن تقلبی

انهدام نامناسب یا ناایمنِ ویال‌های واکسن‌های استفاده‌شده این خطر را ایجاد می‌کند که از ویال‌های خالی برای تولید واکسن‌های تقلبی استفاده شود. توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی افزایش بازرسی‌ها و اطلاع از خرید و توزیع واکسن‌ها و انهدام مطمئن و مناسب ویال‌های خالی است.

 

واکسن آسترازنکای اصلی برای ایمن‌سازی فعال به منظور پیشگیری از بیماریِ کووید‌ـ‌۱۹ که ناشی از ویروس SARS-COV-2 است، استفاده می‌شود. استفاده از واکسن‌های اصلی باید مطابق با دستورالعمل‌های رسمی مقامات نظارتی ملّی باشد.

 

واکسن‌های تقلبی کرونا خطری جدی برای سلامت عمومی جهانی ایجاد می‌کنند و بار اضافی‌ای بر دوش افراد آسیب‌پذیر و نظام‌های سلامت می‌گذارند. یکی از خطرات واکسن‌های تقلبی تأخیر در ایمن‌‌سازی جمعیت در برابر بیماری کووید‌ـ‌۱۹ است. همچنین می‌توانند در بعضی شرایط زندگی افراد را به خطر بیندازند. باید برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به بیماران واکسن‌های تقلبیِ در گردش را شناسایی و حذف کنیم.

 

توصیه‌هایی به مقامات نظارت‌کننده و مردم

گاهی اوقات با معاینه‌ی فیزیکی ممکن است ویال‌های مجدداً پرشده و مجدداً استفاده‌شده را شناسایی کرد. برخی از نشانه‌های یک ویال تقلبی  که به صورت غیرقانونی دوباره پر شده، اینهاست:

 

وجود خراش یا نشانه‌های دستکاری بر روی ویال‌

 

آسیب‌دیدگی برچسب ویال

 

وجود تورفتگی، خراشیدگی یا سوراخ بر روی حفاظ فلزی

 

وجود خراشیدگی یا سوراخ بر روی مُهروموم لاستیکی ویال

 

وجود مواد یا ذرات خارجی قابل‌مشاهده‌ی در داخل ویال

 

نشانه‌هایی از تغییر یا دستکاری تاریخ انقضاء

 

عدم‌مطابقت تاریخ انقضا با شماره‌ی بچ اصلی

 

دردسترس‌بودن محصول برای فروش خصوصی در خارج از برنامه‌های ایمن‌سازی مجاز

 

سازمان بهداشت جهانی خواستار هشیاری بیشتر در زنجیره‌های عرضه‌ی کشورها و مناطقی است که احتمالاً تحت تاثیر این محصولات تقلبی قرار دارند. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی، عمده‌فروشان واکسن‌ها، توزیع‌کنندگان، داروخانه‌ها و سایر تامین‌کنندگان محصولات پزشکی باید هشیاری‌شان را افزایش دهند.

 

تمام محصولات پزشکی، از جمله واکسن‌های کرونا، باید از تأمین‌کنندگان مُجاز و برنامه‌های ایمن‌سازی مُجاز تهیه شود. صحت محصولات و شرایط فیزیکی باید به‌دقت بررسی شود. در صورت هر گونه تردیدی از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشاوره بگیرید.

 

اگر شما یک واکسن تقلبی دارید لطفاً از آن استفاده نکنید. اگر از این واکسن‌های تقلبی استفاده کرده‌اید یا پس از تزریق دچار واکنش شدید شده‌اید فوراً با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتیِ واجدشرایط مشاوره بگیرید و این حادثه را به مقامات نظارتی ملّی گزارش دهید.

 

به مقامات نظارتی و بهداشتی ملّی توصیه می‌شود در صورت کشف محصولات تقلبی بلافاصله سازمان بهداشت جهانی را مطلع کنند. اگر اطلاعاتی در مورد تولید، توزیع یا عرضه‌ی این محصولات تقلبی دارید لطفاً با Rapidalert@who.int تماس بگیرید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------