کشف آنزیمی که شما را عصبی می‌کند



آنزیم عامل عصبانیت،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
پژوهشگران استرالیایی دریافتند که چگونه یک مسیر مولکولی خاص، باعث تجزیه رشته‌های عصبی در بیماری‌های عصبی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه گریفیث، مسدود کننده آنزیم SARM ۱ را شناسایی کردند که با کمک آن می‌توان درمان‌های جدیدی را برای بیماری‌های عصبی پیدا کرد. آنها امیدوارند تا با کشف دارو‌های جدید، پیشرفت این اختلالات ناتوان کننده را کاهش دهند.

 

تمرکز این مطالعه آنزیمی به نام SARM۱ بود که در نورون‌ها بیان می‌شود و نقش تنظیم کننده ایمنی را ایفا می‌کند. این آنزیم به عنوان یک حسگر استرس متابولیک عمل می‌کند و در نقطه‌ای معین جرقه‌ای از فرآیند‌ها را می‌زند که در نهایت شروع به تجزیه آکسون‌ها می‌کند و منجر به برخی از مسائل مرتبط با بیماری پارکینسون، ALS، نوروپاتی و سایر بیماری‌های عصبی می‌شود.

 

اما دقیقاً آنچه در طول این فرآیند اتفاق می‌افتد، مبهم مانده است، بنابراین محققان در مطالعه جدید با استفاده از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای (NMR)، میکروسکوپ الکترونی کرایو و کریستالوگرافی اشعه ایکس به بررسی دقیق‌تر پرداختند.

 

این پژوهشگران دریافتند که یک مولکول فعال کننده کوچک به نام NMN این فرآیند را آغاز می‌کند. با افزایش سطح NMN، به SARM۱، به گونه‌ای اتصال رخ می‌دهد که محققان به  این مدل اتصال عنوان کلیدی در یک قفل می‌دهند که پس از باز شدن SARM۱ شروع به شکستن مولکولی به نام NAD+ می‌کند. از آنجایی که آکسون‌ها برای عملکرد به NAD+ نیاز دارند، کاهش سطح آن می‌تواند در نهایت منجر به علائم بیماری‌های عصبی شود.

 

با شفاف‌تر شدن مکانیسم، محققان نشان دادند که مولکولی که SARM۱ را مهار می‌کند، می‌تواند از تجزیه NAD+ جلوگیری کند. این کشف می‌تواند مسیر جدیدی را برای توسعه دارو‌هایی باز کند که پیشرفت بیماری‌های عصبی را کاهش دهند یا حتی از آن‌ها جلوگیری کنند.

 

دکتر توماس وی، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: به عنوان محرکی برای انحطاط فیبر عصبی، درک نحوه عملکرد آنزیم SARM۱ ممکن است به ما در درمان چندین بیماری عصبی کمک کند. در این مطالعه ما فعل و انفعالات مولکولی را نشان می‌دهیم که می‌تواند SARM۱ را روشن و خاموش کند و به ما راهکاری برای ساخت دارو‌های جدید درمانی دارویی می‌دهد.

 

این تیم تحقیقاتی درآینده چگونگی بهبود مولکول‌های بازدارنده SARM۱ را بررسی خواهد کرد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------