سرخک و سرخجه به کاشان هم رسید/ شناسایی کودکان مشکوک در آذربایجان غربی



سرخک،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از تائید آزمایشگاهی دو مورد سرخک و سرخجه در شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش ایمنا، مهدی دلاوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اپیدمی سرخک در کشورهای همسایه، در ایران نیز متأسفانه در برخی از استان‌های کشور مواردی از سرخک را داشته‌ایم، در کاشان تا به امروز دو مورد سرخک و سرخجه تأیید شده است.

 

وی با بیان اینکه سرخک یک بیماری ویروسی واگیردار است، افزود: با تزریق دو نوبت واکسن MMR در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در توصیه به شهروندان گفت: همه شهروندان به‌خصوص اتباع خارجی جهت تکمیل واکسیناسیون روتین به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه بهداشت، خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

 

وی ادامه داد: همه اتباع خارجی که در سن ۹ ماه تا ۳۰ سال هستند و به تازگی وارد کشور شدند بدون در نظر گرفتن سابقه قبلی واکسیناسیون یک دوز واکسن سرخک را دریافت کنند.

 

دلاوری تصریح کرد: چنانچه فردی دچار هرگونه تب و بثورات جلدی شد سریعاً جهت بررسی‌های بعدی و نمونه‌گیری به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود مراجعه کند.

 

شناسایی کودکان مشکوک به سرخک در آذربایجان غربی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجان غربی از شناسایی و ازمایش ۳ مورد کودک مشکوک به سرخک در استان خبرداد.

 

دکتر ریخته گر در خصوص واکسیناسیون سرخک عنوان کرد: ۳ مورد کودک مشکوک به سرخک مورد آزمایش قرار گرفتند که یک مورد نتیجه آزمایش منفی و در دو مورد دیگر فرایند آزمایش تکمیل نشده است.

 

دکتر ریخته گر بیان کرد: با توجه به تعدد پایانه های مرزی استان و شمار زیاد ورود اتباع خارجی از مرزهای این استان برای بیماریهای تب دار بثوری از جمله سرخک و سرخچه کنترل سندرمیک در تمام مرزها صورت می گیرد.

 

وی در ادامه افزود: تمام کودکان متولد شده در کشور ایران واکسن سرخک، سرخچه و اوریون را دریافت می کنند مگر کودکان بدسرپرست یا کودکانی که والدین آنها کودکان خود را برای دریافت این واکسنها به مراکز مریوطه مراجعه نکنند.

 

این مقام مسئول دانشگاهی از تمام والدین درخواست کرد برای انجام واکسیناسیون کودکان خود به مراکز مربوطه که همیشه و بدون تعطیلی آماده ارائه خدمات می باشند مراجعه کنند.

 

واکسن سرخک در ایران در قالب واکسن سه گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماریهای سرخک، سرخچه و اوریون است، استفاده می شود. این واکسن در دو نوبت، سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می شود.

 

بازتاب جهانی شیوع سرخک در ایران

ده‌ها مورد سرخک در ایران گزارش شده که علت آن هجوم مهاجران افغان است.

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از Iran Front Page، معاون وزیر بهداشت ایران می‌گوید ۱۶۴ مورد سرخک در کشور شناسایی شده که علت آن هجوم مهاجران افغان به ایران است.

 

کمال حیدری گفت: ورود اتباع افغانستانی به ایران و حضور آنها در شهرهای مختلف باعث نگرانی شده و مواردی از سرخک در آن مناطق گزارش شده است.

 

حیدری با بیان اینکه شیوع این بیماری، تلاش‌های ایران برای مهار سرخک را تهدید می‌کند، گفت: باید برای خارجی‌ها طرح واکسیناسیونی در نظر گرفته شود تا سطح تلقیح در برابر این بیماری افزایش یابد.

 

افغانستان در آغاز سال ۲۰۲۱ با شیوع مجدد سرخک روبه‌رو بوده و از ژانویه ۲۰۲۱ تا ۱۳ مارس ۲۰۲۲، ۴۸هزار و ۳۶۶ مورد و ۲۵۰ مورد مرگ گزارش شده است. تنها در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۸هزار مورد ابتلا و ۱۴۲ کودک بر اثر سرخک در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

 

پوشش کم روتین واکسیناسیون سرخک ۶۶ درصد و فاصله زمانی طولانی‌تر از زمان کمپین پیگیری سرخک در سال ۲۰۱۸ منجر به افزایش تعداد کودکان مبتلای زیر ۵ سال بدون واکسن سرخک شده است.

 

سرخک یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. کودکان خردسال واکسینه‌نشده بیشتر در معرض خطر هستند. سرخک شدید در میان کودکان کم‌تغذیه، به‌ویژه آن‌هایی که ویتامین A کافی ندارند، یا آن‌هایی که سیستم ایمنی‌شان در اثر بیماری‌های دیگر ضعیف شده است، بیشتر است.

 

بهترین راه برای حافظت از سلامت مردم، به ویژه کودکان، در برابر سرخک، تقویت ایمن‌سازی معمول است تا اطمینان حاصل شود که حداقل ۹۵درصد از جمعیت دو دُز از واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------