وزارت بهداشت: نباید افزایش قیمت «دارو» داشته باشیم



گرانی دارو،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: افزایش قیمت‌ها حدود ۳ درصد اقلام دارویی را شامل می‌شود که ارز ۴ هزار و دویست تومانی برای واردات مواد اولیه این دارو‌ها هم از ۲ سال قبل حذف شده است.

به گزارش ایلنا، به گفته برخی از شهروندان و بر اساس مشاهدات عینی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو در قانون بودجه امسال که با هدف اصلاح روند تخصیص یارانه اعمال شده، هنوز ابلاغ و اجرا نشده، اما قیمت دارو‌ها افزایش چشمگیری یافته است.

 

در روز‌های گذشته قیمت دارو افزایش یافته و این در شرایطی است که قانون اصلاح ارز ۴ هزار و دویست تومانی هنوز از سوی دولت ابلاغ و اجرا نشده است.

 

گفته می شود  قیمت‌های دارو‌های خارجی و تولید داخل از ۱۰ تا ۶۰ درصد بالا رفته است.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در این باره گفت: افزایش قیمت‌ها حدود ۳ درصد اقلام دارویی را شامل می‌شود که تولید مشابه داخلی دارند و ارز ۴ هزار و دویست تومانی برای واردات مواد اولیه این دارو‌ها هم از ۲ سال قبل حذف شده است.

 

محمود اعتباری افزود: در حالی که افزایش قیمت دارو‌های تولید داخل اندک و محدود است؛ وضعیت در داروخانه‌ها به گونه‌ای دیگر است و قیمت‌ها روند افرایشی دارد.

 

افزایش هزینه درمان

هاجر توسلی زن جوانی است که به تازگی به کرونا با سویه او میکرون مبتلا شده و برای تهیه ساده ترین مُسکن ها هزینه زیادی پرداخت کرده در این باره به ایلنا می گوید: دکتر یک بسته قرص هیوسین برایم نوشت که ورقه ای 20 هزار تومان بابت آن پرداخت کردم. این درحالی است که قبلا این دارو بین دو تا سه هزار تومن قیمت داشت.

 

متصدی  داروخانه  بیماری برای دریافت فیش پرداختی صدا می‌زند ،بیمار وقتی پشت صندوق پرداخت می ایستد، با تعجب می‌گوید: 132 هزار تومن هزینه دو ورقه قرص و داروی تقویتی و یک پماد ؟ 

 

متصدی داروخانه جواب می دهد: این پماد  برای اگزمای پوستی است و قیمت ش هم بالاست. بخاطر اینکه مواد اولیه‌اش وارداتی است و با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

شیما کوشا هم از بی انصافی برخی از داروخانه ها گلایه دارد و به ایلنا می گوید: من یک بسته 50 تایی داروی آسترن را با هزینه 12500 تومان تهیه می کردم، حالا داروخانه ها آن را به قیمت 62500 تومان به فروش می رسانند  و با وجود اینکه جعبه و نشان روی آن با جعبه قبلی یکی است، متصدی داروخانه می گوید این خارجی است و مواد اولیه اش وارداتی است.

 

وی ادامه می دهد: مگر چنین چیزی امکان دارد که یک دارو با یک بسته بندی و نشان تجاری این همه تفاوت قیمت در عرض 30 روز پیدا کرده باشد؟

 

بحران پیش روی بیماران بیماری‌های خاص

اما این بحران در زمینه بیماری های خاص و نسخه هایشان بسیار بسیار بدتر است و کسی پاسخگوی خانواده های دارای بیمار سرطانی، پروانه ای، دیابت و ... نیست. بارها نیز این خانواده ها مقابل مجلس تجمع کرده اند، ولی هیچ نتیجه ای تا کنون دریافت نکرده اند. از سوی دیگر داروهای این بیماران سقف ثابتی ندارد و هر داروخانه ای بجز داروخانه هلال احمر هزینه متفاوتی را برای آن طلب می کند.

 

این زمانی است که داروخانه آن دارو را داشته باشد، چرا که این روزها زیاد می شنویم، این دارو به دلیل تحریم ها در بازار موجود نیست. مشکلی که خانواده بیمار خسرو صادقی با آن درگیر بودند. دختر بزرگ خانواده با تایید این مطلب اضافه می کند: پدر من دچار سکته قلبی شد و دکتر برای ثابت شدن شرایط بدنی اش جهت عمل جاگذاری باتری قلب، دارویی نوشت که حتی داروخانه هلال احمر و داروخانه بیمارستان خورشید هم آن را نداشتند.

 

وی می افزاید: مطلع شدیم که  این دارو چهار نمونه مشابه ایرانی دارد، اما دکتر تاکید کرد فقط نمونه خارجی آن کارایی دقیق دارد. حتی پیگیر تهیه دارو در ناصرخسرو تهران شدیم که متاسفانه بی نتیجه بود. شرایط بدی را سپری کردیم تا سیستم بدنی پدرم به ثبات رسید.

 

البته گفته شده با حذف ارز ۴ هزار و دویست تومانی قرار است سازمان‌های بیمه افزایش‌های قیمت را جبران کنند، اما این مصوبه هنوز ابلاغ نشده و مردم هزینه بالا رفتن قیمت دارو‌ها را از جیب می‌پردازند و حالا این سئوال مطرح است چرا قانونی نوشته و مصوب می‌شود که ضمانت اجرایی ندارد؟

 

***

 

وزارت بهداشت: نباید افزایش قیمت «دارو» داشته باشیم

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفت: بر اساس نظر وزیر بهداشت، نباید قیمت دارو افزایش پیدا کند و مردم شکایت های خودشان را می توانند به وزارت بهداشت ارائه کنند.

 

به گزارش وبدا، دکتر علیرضا رحیم‌نیا با بیان این مطلب افزود: مردم می‌توانند شکایت‌های خود از افزایش قیمت دارو را به داخلی ۳ سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. 

 

وی افزود: علاوه بر سامانه ۱۹۰، مردم می توانند شکایت‌های خود از افزایش قیمت دارو به ویژه در دو سه ماه گذشته با اسم دارو ، داروخانه و نسخه خود را به در پیام رسان واتساپ به شماره ۰۹۹۰۱۹۰۲۰۲۹ و یا ایمیل  samane۱۹۰@behdasht.gov.ir ارسال کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------