ارتباط اضافه وزن با افزایش ۲ برابری خطر ابتلا به سرطان رحم



ارتباط اضافه وزن و سرطان رحم،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان بریتانیایی در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را دو برابر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اس تی دی، نتایج مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه "بریستول" انجام شده و در مجله "BMC Medicine" منتشر شده است، حاکی از آن است که اضافه وزن دائمی خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنان تقریبا دو برابر می‌کند.

 

مطالعه دانشگاه "بریستول" یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد به ازای هر پنج واحد بی.ام.آی(شاخص توده بدنی) اضافی، خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم(شکل رایج سرطان رحم) در زنان تقریبا دو برابر می‌شود.

 

طی این مطالعه محققان نمونه‌های ژنتیکی حدود ۱۲۰ هزار زن از استرالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، سوئد، بریتانیا و ایالات متحده را مورد مطالعه قرار دادند که حدود ۱۳ هزار نفر از آنها به سرطان رحم مبتلا بودند. این تحقیقات آماری بین‌المللی جامع، یکی از اولین تحقیقات در این مورد است که به تاثیر بی.ام.آی بالا در طول زندگی، بر افزایش خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم پرداخته است.

 

محققان طی این مطالعه حتی به بررسی ۱۴ نشانگر که می‌تواند چاقی و سرطان رحم را به هم مرتبط کند نیز  پرداختند. آنها دو هورمون(انسولین ناشتا و تستوسترون) را کشف کردند که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد. دانشمندان در آینده با تعیین دقیق چگونگی افزایش خطر ابتلا به سرطان از جمله از طریق بررسی این هورمون‌ها، می‌توانند از داروهایی برای کاهش یا افزایش سطح این هورمون‌ها در افرادی که در معرض خطر سرطان هستند، استفاده کنند. به عنوان مثال، داروهایی مانند متفورمین که در درمان دیابت استفاده می‌شوند می‌توانند سطح هورمون‌ها را کاهش دهند و تحقیقات نشان می‌دهد که این دارو بر خطر سرطان نیز تاثیر می‌گذارد، اگرچه مطالعات بیشتر در حال انجام است.

 

سرطان مخاط رحم(Endometrial cancer) سرطان پوشش داخلی رحم، سرطان رحم یا سرطان آندومتر گونه‌ای از سرطان رحم است که از درون رحم شروع می‌شود. سرطان اندومتر از لایه سلول‌هایی شروع می‌گردد که سلول‌های پوششی رحم(اندومتریوم یا مخاط رحم) را تشکیل می‌دهند. این بیماری نتیجه رشد غیرطبیعی سلول‌ها است که می‌تواند به دیگر اعضای بدن نیز حمله کند یا در آنها گسترش یابد.

 

سرطان رحم یکی از انواع سرطان‌ها است که بیشترین ارتباط را با چاقی دارد. این سرطان شایع‌ترین سرطان زنان در کشورهای پردرآمد است و چهارمین سرطان شایع زنان در بریتانیا است.

 

"اما هزلوود"(Emma Hazelwood) نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ارتباط بین چاقی و سرطان رحم به خوبی شناخته شده است، اما این یکی از بزرگترین مطالعاتی است که دقیقا به بررسی چرایی آن در سطح مولکولی پرداخته است. ما مشتاقانه منتظر تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی استفاده از این اطلاعات برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان در افرادی هستیم که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند. تحقیقات بیشتری برای بررسی دقیق درمان‌ها و داروها برای مدیریت خطر سرطان در میان افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند مورد نیاز است. ما از قبل می‌دانستیم که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به ۱۳ نوع مختلف سرطان را افزایش می‌دهد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، حفظ وزن سالم با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و فعال ماندن امری مهم است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------