تجمع اکثر پزشکان متخصص در ۵ استان اصلی کشور



تجمع پزشکان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی گفت: تجمع اکثر پزشکان متخصص در ۵ استان اصلی و ۵ شهر بزرگ کشور است که سرانه ما در این شهر‌ها و این استان‌ها از آمار‌های جهانی حتی در کشور‌های پیشرفته بسیار بالاتر است.

به گزارش صدا و سیما، دکتر بابک شکارچی در برنامه روزنه رادیو گفتگو درباره کمبود پزشک و توزیع نامناسب پزشک در کشور گفت: در استان‌های محروم این سرانه به علت توزیع نامناسب پایین‌تر است و در بعضی از موارد کمبود نیز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: این کمبود‌ها بر اساس آمایش سرزمینی استخراج و معاونت آموزش وزارت بهداشت برنامه‌ای برای افزایش این تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها و حتی پزشکان عمومی برای رسیدن به سند سلامت کشور که در وزارت بهداشت تدوین شده شیب مناسبی را در نظر گرفته است که تا ۱۴۰۴ بشود این کمبود‌ها را رفع کرد.

 

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی گفت: بر اساس آمار جمعیت و توزیع پزشکان در هر شهر و استان یک میانگین برای سرانه به دست آمد، این میانگین نشان داد که در هر استانی در چه تخصص‌هایی کمبود داریم، در بعضی مواقع به خصوص یکی دو سال اخیر، تعداد زیادی از همکاران کادر درمان که خدمات درمانی به مردم ارائه می‌کردند به علت شرایط خاص کرونا و مشکلاتی که بود مهاجرت کردند و این باعث شد این نمودار و تغییرات دچار مشکل شود.

 

دکتر شکارچی افزود: فرمول مهاجرت معکوس پیچیده است، دو دسته از همکاران در کشور‌های دیگر اقامت دارند یا در آنجا تحصیل کردند ترغیب کنیم که برگردند، این افراد یا از دانشگاه‌هایی هستند که از لحاظ ما کیفیت و اعتبار دارند و اعتبار سنجی شدند یا از دانشگاه‌هایی که از لحاظ کیفی و سطح آموزش و معلومات مناسب نیست، از این رو شرایط به گونه‌ای است که روند مهاجرت معکوس موفق نبوده است.

 

وی ادامه داد: امسال برنامه داریم تا بتوانیم یک همایش بزرگ با حضور پزشکانی که مهاجرت داشته‌اند یا به هر علتی در دانشگاه‌های معتبر در خارج از کشور تحصیل می‌کنند تعادل ایجاد کنیم آماری که داریم نشان می‌دهد که مهاجرت سیر صعودی دارد.

 

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه انگیزه کسانی که تخصص می‌گیرند ارائه خدمات سلامت به مردم است، گفت: خیلی از این همکاران که در مناطق محروم کار می‌کنند بیشتر از مشکلات جانبی شکایت می‌کنند تا از خدمت در مناطق محروم، اگر ما شرایطی مشابه شرایط شهر‌های بزرگ برای همکاران و کادر درمان فراهم کنیم به طور قطع آن‌ها نیز دوست دارند خدمات خود را آنجا ارائه کنند.

 

دکتر شکارچی با بیان اینکه درآمد برخی متخصصان در مناطق محروم ۸ تا ۹ میلیون تومان است، افزود: سازمان برنامه و بودجه باید برنامه‌ای برای تأمین بودجه این افراد به وزارت بهداشت بدهد، قبل از این که ظرفیت پزشکی را بالا ببریم، بهتر است برای تأمین رفاه و امکانات متخصصان در استان‌ها و شهر‌های محروم اقدام کنیم، در این صورت در کمتر از یک سال می‌شود خیلی از این مشکلات را حل کرد.

 

وی ادامه داد: برای توزیع عادلانه باید شرایطی را فراهم کنیم که به طور مثال جراح عروق در هر مرکزی باشد و امکانات لازم را نیز داشته باشد، در کنارش یک سیستم آنژیوگرافی و یک رادیولوژیست باشد که به او کمک کند، این موضوعات را به عنوان طرح آزمایشی با وزارت بهداشت در حال رایزنی هستیم، هر چند در این شرایط کار سختی است، اما در حال انجام است.

 

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: اولویت‌های وزارتخانه، تربیت نیرو‌های متخصص بر اساس بومی بودن است، اما باور کنید حتی نگه داشتن این بومی‌ها نیز سخت شده است، اگر همکاری ما با وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه بهتر باشد کمتر از ۴ سال می‌توان نتایج آن را دید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------