قرارداد دستیار دندانپزشک بر اساس شرایط قانون کار چگونه است؟



قرارداد دستیار دندانپزشک,قرارداد دستیار دندانپزشک چگونه است,دستیار دندانپزشک

قرارداد دستیار دندانپزشک

 

قرارداد دستیار دندانپزشک قراردادی است که به منظور استفاده از نیرو و تخصص دستیاران دندانپزشک میان اشخاص نوشته می‌شود. این قرارداد، چهارچوب حاکم بر روابط کاری دستیار و کارفرما را در برمی‌گیرد. برای انعقاد موافقت نامه حاضر، طرفین باید استانداردهایی را مد نظر قرار دهند. در ادامه این نوشتار تلاش داریم که با تبیین ماهیت و شرایط حاکم بر این قرارداد، برخی نکات حقوقی لازم در خصوص کار دستیار دندانپزشک را مورد بررسی قرار دهیم.

 

اشخاص برای انعقاد نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک، کدام چهارچوب حقوقی را مد نظر قرار می‌دهند؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید هدف اصلی از انعقاد فرم قرارداد دستیار دندانپزشک را بررسی کنیم. به طور کلی می‌توان بیان کرد که این موافقت نامه به این منظور منعقد می‌شود که کارفرما (دندانپزشک) بتواند از نیروی کار دستیار، تحت شرایطی بهره مند شود. در این میان، دندانپزشک نیز برای کار و خدماتی که دستیار ارائه می‌دهد، حق الزحمه‌ای را در نظر می‌گیرد. با عنایت به این موضوع می‌توان بیان کرد که برای بهره مندی از خدمت دستیار دندانپزشکی، اشخاص باید به سمت قواعد و استانداردهای قانون کار بروند. زیرا قانون کار، کلیه شرایط حاکم بر کار اشخاص را در زمینه‌های مختلف در بر می‌گیرد و نیز بر تعهدات طرفین تاکید می‌ورزد.

 

بنابراین در این موافقت نامه، به شخصی که دستیار دندانپزشکی را استخدام می‌کند، کارفرما گفته می‌شود. به بیانی دیگر، کارفرما شخصی است که دستیار به درخواست و به حساب او در زمینه مورد نظر فعالیت می‌کند. از سوی دیگر در این موافقت نامه، دستیار به عنوان پذیرنده کار، شخصی است که در برابر دریافت حق الزحمه، به کارفرما خدماتی را ارائه می‌دهد. قراردادی که میان طرفین تنظیم می‌شود یکی از انواع قرارداد کار (روی لینک قبل بزنید) است.

 

آیا تبعیت از شرایط مقرر در قانون کار، برای تنظیم نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک ضرورت دارد؟

در یک نگاه کلی باید بیان کرد که برای اعتبار پیدا کردن فرم قرارداد دستیار دندانپزشک، اشخاص ملزم به رعایت استانداردهای قانون کار هستند. به این معنا که اگر شما این موارد را مد نظر قرار ندهید، قانونگذار آثار قانونی لازم را بر قرارداد استخدام (روی لینک قبل بزنید) شما مترتب نخواهد کرد و شما نیز قادر نخواهید بود که به آثار ناشی از توافقات خود استناد کنید.

 

حال ضرورت پیروی از مفاد قانون کار از کجا ناشی می‌شود؟ در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، قراردادهای کار به عنوان موافقت نامه‌های معین شناخته می‌شوند. منظور از ماهیت معین قرارداد فوق این است قانونگذار برای تنظیم موافقت نامه حاضر چهارچوب منحصر به فردی را در قانون در نظر گرفته است. بنابراین هر نوع سر پیچی اشخاص از پیاده سازی شرایط مندرج در قانون کار، برای اشخاص مشکل اساسی ایجاد خواهد کرد.

 

برای مثال ممکن است در این قرارداد (روی لینک قبل بزنید)، دندانپزشک به عنوان کارفرما، دستیار را ملزم به 10 ساعت کار در شبانه روز کند. در این میان اعتبار موافقت نامه خدشه دار خواهد شد. زیرا مطابق با ماده 51 قانون کار، ساعات کار پذیرنده کار در شبانه روز نباید بیش از 8 ساعت باشد. البته در این زمینه، موارد استثنایی نیز وجود دارد.

 

قرارداد دستیار دندانپزشک چیست,حقوق دستیار دندانپزشک,شرایط کارفرما و دستیار دندانپزشک

شرایط قرارداد دستیار دندانپزشک

 

تحت چه شرایطی کارفرما و دستیار دندانپزشکی می‌توانند مواردی را بر اساس توافق برای نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک در نظر بگیرند؟

 

همانطور که بیان شد، ماهیت معین این نوع از نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) سبب آن می‌شود که از اعمال اراده طرفین در تعیین شرایط حاکم بر موافقت نامه جلوگیری شود. با این وجود، کارفرما و دستیار دندانپزشکی قادر هستند شرایطی را برای نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی بر اساس توافق تعیین کنند. اگر چه این شرایط بر اساس اراده جمعی طرفین تعیین می‌شود، اما شرایط مزبور باید با اصول قانونی سازگاری داشته باشد. بنابراین اگر کارفرما و دستیار دندانپزشکی شرایطی را مورد توافق قرار دهند که با اصول قانونی و شرعی مغایرت داشته باشد، قانونگذار موافقت نامه را معتبر نخواهد شناخت.

 

در این زمینه، می‌توان به شرط محرمانگی اشاره داشت. به موجب این شرط، دستیار دندانپزشکی ملزم خواهد شد که اسرار و اطلاعات محرمانه کارفرما را حفظ و از آشکار ساختن آن‌ها خودداری کند. این تعهد به نوعی است که اگر دستیار آن را نقض کند، ملزم به جبران خسارات کارفرما در این زمینه خواهد شد.

 

به موجب انعقاد نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک ، دستیار دندانپزشکی چه تعهداتی را عهده دار خواهد شد؟

 

به موجب انعقاد نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی ، دستیار ملزم است که تخصص خود را بر اساس شرایط مقرر در قرارداد به اجرا در آورد. به این معنا که دستیار دندانپزشک موظف خواهد بود که مطابق با ساعت کاری خود، در کلینیک یا مطب موضوع قرارداد حاضر شود و امر دستیاری دندانپزشکی را اجرا کند. علاوه بر آن، این امکان نیز وجود دارد که کارفرما، اجرای برخی امور را از دستیار درخواست کند. در این زمینه، درخواست کارفرما در ردیف تعهدات دستیار قرار خواهد گرفت و ایشان ملزم به اجرای آن‌ها خواهد بود.

 

در راستای اجرای تعهدات قراردادی، دستیار دندانپزشک این وظیفه را بر عهده دارد که اصول امانت داری را رعایت کند. به این صورت که ایشان باید از وسایلی که از سوی کارفرما در اختیار ایشان قرار گرفته است، تنها در زمینه اجرای تعهدات خود بهره بگیرد و مراقبت مقتضی را از آن‌ها به عمل آورد.

 

علاوه بر آن، دستیار دندانپزشکی باید کلیه تعهدات مندرج در فرم قرارداد دستیار دندانپزشک را خودش شخصا انجام دهد. در عالم حقوق، این موضوع تحت عنوان قائم به شخص بودن تعهدات مطرح می‌شود. بنابراین این امکان برای دستیار دندانپزشکی وجود ندارد که انجام تعهدات خود را به شخص دیگری واگذار کند. در این زمینه هر نوع واگذاری اجرا تعهدات به شخص ثالث، به عنوان نقض تعهد به شمار می‌رود.

 

در نهایت این که، پذیرنده کار موظف است کلیه استاندارهای مراقبتی و بهداشتی کار را در راستای اجرای تعهدات خود رعایت کند. نقض این تعهد سبب آن می‌شود که دستیار در مقابل خسارات وارد شده به کارفرما یا اشخاص ثالث مسئول شناخته شود.

 

دستیار دندانپزشکی چه کاری انجام می دهد,وظیفه ی دستیار دندانپزشکی,تعهدات کارفرما به دستیار دندانپزشکی

تعهدات دستیار دندانپزشک

 

در مقابل دستیار دندانپزشکی، کارفرما چه تعهداتی را باید اجرا کند؟

به موجب عقد نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک ، کارفرما موظف است حق الزحمه دستیار را به نحو مقرر در قانون کار پرداخت کند. زیرا ارائه خدمات از سوی دستیار حالتی معوض دارد و کارفرما باید در ازای دریافت آن‌ها پول بپردازد. در قانون کار، حق الزحمه پذیرنده کار تحت عنوان حق السعی مد نظر قرار می‌گیرد. مطابق با ماده 34 قانون کار، کلیه دریافتی‌های قانونی دستیار، به عنوان حق السعی ایشان شناسایی می‌شود. این دریافتی‌ها عبارت اند از: مزد یا حقوق، کمک عائله مندی، هزینه‌های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن‌ها.

 

بنابراین این موضوع را به یاد داشته باشید که هر نوع تخلف کارفرما از پرداخت حقوق مالی دستیار دندانپزشکی بر اساس ماده 34 قانون کار، برای ایشان موجب ایجاد مسئولیت خواهد شد. علاوه بر آن پرداخت حق بیمه، از مهم‌ترین تعهدات کارفرما در این موافقت نامه است. وظیفه پرداخت حق بیمه دستیار، از ماده 148 قانون کار نتیجه گیری می‌شود. مطابق با این ماده، کارفرمایان باید نسبت به بیمه کردن افراد تحت استخدام خود بر اساس قانون تامین اجتماعی اقدام کنند. به طوری که عدم پرداخت حق بیمه موجب آن می‌شود که جرایم نقدی سنگینی بر عهده کارفرما قرار بگیرد.

 

نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک و بازه زمانی کار دستیار

به طور کلی قراردادهای کار، به دو دسته قرارداد کار موقت و دائم تقسیم بندی می‌شوند. این دسته بندی نیز در ماده 7 قانون کار مورد اشاره قرار گرفته است. در قرارداد کار موقت، بازه زمانی مشخصی برای کار پذیرنده کار تعیین می‌شود. به این صورت که با خاتمه مدت مزبور، موافقت نامه از درجه اعتبار قانونی خارج خواهد شد و کارفرما و کارپذیر دیگر در برابر یکدیگر متعهد نخواهند بود. بر خلاف قراردادهای کار موقت، قرارداد کار دائمی، قراردادی است که برای کار کارپذیر، بازه زمانی در نظر گرفته نمی‌شود و تعهدات طرفین در برابر یکدیگر مستمر خواهد بود.

 

در نظر داشته باشید که اگر شما می‌خواهید نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی را به صورت موقتی تنظیم کنید، باید برای آن مدتی را در نظر بگیرید و تاریخ آغاز این مدت را در متن قرارداد خاطر نشان کنید. در غیر این صورت، موافقت نامه تنظیم شده شما به عنوان یک موافقت نامه کار دائم در نظر گرفته خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024