خشکی چشم، نحوه بهبود قرنیه را پس از آسیب تغییر می‌دهد



خشکی چشم,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در مطالعه اخیرشان اظهار کردند بیماری خشکی چشم، نحوه بهبود قرنیه چشم پس از آسیب را تغییر می‌دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم نسبت به افرادی که چشمان سالمی دارند، بیشتر در معرض آسیب قرنیه قرار دارند. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با مطالعه روی موش‌ها دریافتند که پروتئین‌های ساخته شده توسط سلول‌های بنیادی که قرنیه را بازسازی می‌کنند، ممکن است اهداف جدیدی برای درمان و پیشگیری از این آسیب‌ها باشند.

 

این مطالعه به صورت آنلاین در ۲ ژانویه در مجله "National Academy of Sciences" منتشر شده است. بیماری خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که چشم نتواند به اندازه کافی با اشک طبیعی محیط چشم را مرطوب نگه دارد. افراد مبتلا به این اختلال رایج از انواع قطره‌ها برای جایگزینی اشک طبیعی از دست رفته و مرطوب نگه داشتن چشم استفاده می‌کنند، اما زمانی که چشم‌ها خشک است، قرنیه بیشتر مستعد آسیب است.

 

محققان به مطالعه ژن‌هایی پرداختند که در سلامت چشم نقش دارند. محققان اظهار کردند اهداف بالقوه‌ای را برای درمان شناسایی کردیم که در خشکی چشم نسبت به چشم‌های سالم متفاوت به نظر می‌رسند. دهها میلیون نفر در سراسر جهان - با حدود ۱۵ میلیون نفر فقط در ایالات متحده - درد چشم و تاری دید را در نتیجه عوارض و آسیب‌های مرتبط با بیماری خشکی چشم تجربه می‌کنند و با هدف قرار دادن این پروتئین‌ها، ممکن است بتوانیم با موفقیت بیشتری این آسیب‌ها را درمان یا حتی از آن پیشگیری کنیم.

 

در این مطالعه محققان ژن‌های بیان شده توسط قرنیه را در چندین مدل موش تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که در موش‌های مبتلا به بیماری خشکی چشم، قرنیه بیان ژن SPARC را فعال می‌کند. آنها همچنین دریافتند که سطوح بالاتر پروتئین SPARC با بهبودی بهتر مرتبط است.

 

"جوزف بی لین"(Joseph B. Lin) نویسنده اول این مطالعه گفت: ما توالی آر.ان.ای تک سلولی را برای شناسایی ژن‌های مهم برای حفظ سلامت قرنیه انجام دادیم و معتقدیم که تعداد کمی از آنها، به ویژه SPARC، ممکن است اهداف درمانی بالقوه‌ای را برای درمان بیماری خشکی چشم و آسیب قرنیه ارائه دهند.

 

وی افزود: این سلول‌های بنیادی مهم و انعطاف‌پذیر هستند و در پیوند قرنیه بسیار خوب عمل می‌کنند. اگر پروتئین‌هایی که ما شناسایی کرده‌ایم به‌ عنوان روش‌های درمانی برای فعال‌سازی این سلول‌ها در افراد مبتلا به سندرم چشم خشک استفاده نشوند، ممکن است بتوانیم سلول‌های بنیادی مهندسی شده لیمبال(limbal stem cells) را برای جلوگیری از آسیب قرنیه در بیماران مبتلا به خشکی چشم پیوند بزنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------