کووید موجب تغییر در سیستم ایمنی بدن می شود



 کووید,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان در مطالعه اینکه آیا کووید۱۹ بر نحوه واکنش سیستم ایمنی انسان به تهدیدات ویروسی بعدی تأثیر می‌گذارد یا خیر، متوجه تغییراتی در مردان متفاوت از زنان شدند.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، پاسخ‌های ایمنی افراد سالمی را که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها سپس پاسخ‌ها را در افرادی که هرگز به کووید مبتلا نشده بودند با افرادی که مبتلا به موارد خفیف شده و بهبود یافته بودند مقایسه کردند.

 

آنها از اینکه متوجه شدند مردانی که موارد خفیف کووید را داشتند، در مقایسه با زنان مبتلا به عفونت خفیف کووید یا افرادی از هر دو جنسیت که هرگز آلوده نشده بودند، واکنش قوی‌تری به واکسن آنفلوانزا نشان دادند، متعجب شدند.

 

«جان تسانگ»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه ییل در کنتیکت، گفت: «این بدان معناست که وضعیت ایمنی پایه در مردانی که قبلاً به کووید آلوده شده بودند، به گونه‌ای تغییر کرده است که واکنش به ویروس متفاوت دیگر را تغییر می‌دهد.»

 

تسانگ در ادامه افزود: «این یک غافلگیری کامل بود. زنان معمولاً پاسخ ایمنی کلی قوی‌تری به پاتوژن‌ها و واکسن‌ها نشان می‌دهند، اما احتمال ابتلاء به بیماری‌های خودایمنی نیز در آنها بیشتر است.»

 

محققان می‌گویند حتی موارد خفیف کووید ممکن است باعث واکنش‌های التهابی قوی‌تری در مردان نسبت به زنان شود که این ممکن است منجر به تغییرات بارزتری در سیستم ایمنی مردان، حتی مدت‌ها پس از بهبودی شود.

 

محققان به تفاوت‌های زیادی بین مردان بهبودیافته از کووید و افراد سالم و زنان بهبود یافته از کووید، قبل و بعد از دریافت واکسن آنفلوانزا پی بردند.

 

به عنوان مثال، مردانی که قبلاً مبتلا به کووید شده بودند، آنتی بادی‌های بیشتری علیه آنفلوانزا تولید کردند و همچنین سطح اینترفرون ها در آنها بالاتر بود. این شرایط از طریق سلول‌ها در پاسخ به عفونت‌ها یا واکسن‌ها ایجاد می‌شوند.

 

به طور معمول، زنان سالم پاسخ اینترفرون قوی‌تری نسبت به مردان دارند.

 

به گفته محققان، از آنجائیکه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند، درک اثرات ماندگار آن بر سیستم ایمنی بسیار مهم است.

 

تسانگ گفت: «این یافته‌ها ممکن است به دانشمندان کمک کند تا واکسن‌های بهتری در برابر تهدیدات مختلف ایجاد کنند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------