تایید دومین داروی آلزایمر به رغم نگرانی های مربوط به ایمنی آن



داروی آلزایمر,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
سازمان غذا و داروی ایالات متحده با وجود گزارش‌هایی مبنی بر خونریزی‌های نادر مغزی مرتبط با استفاده از این دارو در برخی بیماران، دومین داروی آلزایمر به نام lecanemab را تایید کرد. 

به گزارش  مهر به نقل از مدیسن نت، با این حال، این سازمان به مزایای این دارو نیز اشاره کرده است.

 

دکتر «بیلی دان»، مدیر دفتر علوم اعصاب در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «بیماری آلزایمر زندگی افرادی را که از آن رنج می‌برند فلج می‌کند و اثرات مخربی بر عزیزانشان دارد. این گزینه درمانی جدیدترین روش درمانی است که به جای درمان علائم بیماری، روند بیماری زمینه‌ای آلزایمر را هدف قرار داده و تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

 

Lecanemab که با نام Leqembi به بازار عرضه شده است، تنها دومین داروی آلزایمر خواهد بود که در ۱۸ ماه گذشته موفق به دریافت کد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا شده است. تأیید سریع داروی Aduhelm توسط این سازمان در ژوئن ۲۰۲۱، بحث و جدل‌هایی را در جامعه پزشکی بر سر عدم اثربخشی، نگرانی‌های خونریزی مغزی و قیمت گزاف آن ایجاد کرد.

 

دکتر «سارا کرمن»، سرپرست برنامه آزمایشات بالینی بیماری آلزایمر در لس آنجلس، در بیانیه‌ای گفت: «برخلاف Aduhelm که مجموعه داده‌های ناقصی داشت و در آن داده‌های کارآزمایی بالینی نتوانستند کاهش قطعی در کاهش شناختی را نشان دهند، lecanemab از نظر آماری کُندی قابل‌توجهی در کاهش شناختی و عملکردی و همچنین کاهش سطح آمیلوئید مغز را نشان داد.»

 

با این حال، lecanemab با دو مرگ ناشی از خونریزی مغزی در میان افرادی که از آن در آزمایشات استفاده می‌کردند، همراه بود.

 

دکتر «بابک طوسی» از کلینیک کلیولند تاکید کرد: «داروی جدید برای هر بیمار تأثیر و فایده یکسان ندارد.» او بخشی از کارآزمایی بالینی را که در کلینیک کلیولند، در اوهایو انجام شد، رهبری کرد.

 

طوسی خاطرنشان کرد: «این کارآزمایی برای بیماران در مراحل اولیه بیماری آلزایمر، افرادی با اختلال شناختی خفیف یا در مراحل اولیه زوال عقل طراحی شده است.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------