ورزش برای افرادی که درگیری ریوی کرونا دارند، خطرناک است؟



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
در صورت ابتلا به کرونا، ورزش متوسط و خواب کافی می‌تواند در بازیابی عملکرد ریه‌ها موثر باشد؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا فعالیت ورزشی مانند ایستادن طولانی، دویدن یا از پله بالا رفتن، در افرادی که درگیری ریوی کرونا دارند، خطرناک است؟

به  گزارش ایسنا؛ مبتلایان به بیماری کرونا که با علایم شدید سرفه، تنگی نفس و احتقان شدید ریوی روبرو هستند، باید در دوره نقاهت از فعالیت ورزشی شدید بپرهیزند. در این دوران سلول‌های سیستم ایمنی در حال ترمیم و بازسازی هستند و بدن باید به راحتی فرصت بازسازی خود را داشته باشد. بهترین شیوه فعالیت ورزشی در دوران نقاهت اجتناب از فعالیت ورزشی شدید است، اما پس از بیماری کرونا و در طول دو تا سه هفته استراحت، انجام برخی تمرین‌های تنفسی ساده پیشنهاد می‌شود تا دوباره ریه‌ها بتوانند به آرامی کارایی طبیعی خود را به دست آورند.

 

با توجه به اینکه ویروس کرونا می‌تواند در بسیاری از سیستم‌های بدن عوارضی ایجاد کند، بهترین روش این است که بیمار تمرین‌های ورزشی خود را به روشی آهسته و ثابت از سر گیرد؛ به طوری که تمرین را با شدت بسیار کم شروع کرده و به تدریج خود را در یک دوره سه تا چهار هفته‌ای تقویت کند. این تمرین‌ها به هیچ عنوان نباید باعث ایجاد خستگی شود.

 

در هر نوبت تمرین، ریه‌ها سه تا چهار بار با یک نفس عمیق از هوا پر و در سینه حبس شده و بعد از آن عمل بازدم انجام می‌شود. این کار کمک زیادی به پاکسازی و بازیابی سریع‌تر عملکرد ریه‌ها می‌کند. انجام این تمرین‌های آسان باید در حالت خوابیده یا نشسته باشد. بنابراین ایستادن و راه رفتن در حین تمرین توصیه نمی‌شود.

 

این تمرین‌ها را می‌توان در خانه انجام داد، اما ضروری است که در حضور فرد دیگری انجام شود. ممکن است در طول تمرین یا بعد از آن سرگیجه، درد قفسه سینه، درد عضلات و تپش قلب، تهوع، سبکی سر یا تاری دید و تنگی نفس ایجاد شود؛ بنابراین بهتر است تمرینات ورزشی با مشورت پزشک معالج فرد باشد و در صورت بروز مشکل نیز با پزشک تماس گرفته شود.

 

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آن دسته از مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که با علایم شدید سرفه، تنگی نفس و احتقان شدید ریوی روبرو هستند، باید از فعالیت ورزشی شدید خودداری کنند، اما فعالیت فیزیکی در حد سبک تا متوسط بسیار مفید است.

 

بهترین شیوه فعالیت ورزشی در دوران نقاهت، انجام برخی تمرین‌های ساده تنفسی است و اینکه فرد بیمار، تمرین‌های ورزشی خود را به روشی آهسته و ثابت از سر بگیرد. تنفس عمیق با استفاده از دیافراگم (تنفس شکمی) عملکرد ریه را بازیابی می‌کند. نفس کشیدن از طریق بینی باعث تقویت دیافراگم و تسریع بازیابی سیستم عصبی می‌شود.

 

اگر فرد حین تمرینات احساس تنگی نفس زیاد، تهوع، سرگیجه، سبکی سر یا تاری دید و تپش قلب داشت، باید تمرینات را بلافاصله قطع کند. در عین حال توصیه می‌شود فرد بیمار برای انجام تمرینات مناسب و موثر با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------