تقویت سیستم ایمنی بدن با دمنوش‌های زمستانه



دمنوش‌های گیاهی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
دمنوش‌های گیاهی با داشتن مواد موثره قابل‌ملاحظه‌ای مانند ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدانی، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به کاهش احتمال ابتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی کمک کرده و علائم بیماری را تسکین می‌دهند. 

به گزارش ایسنا، ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: روزهای سرد زمستان را می‌توان با نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مناسب این فصل سپری کرد. یکی از دمنوش‌های مناسب این فصل، دمنوش دارچین است که گرم‌کننده، آرام‌بخش، ضد اسپاسم و کاهنده التهاب است؛ التهاب ریه‌ها و گلو را التیام داده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گردش خون می‌شود.

 

وی افزود: می‌توان دارچین را با سایر گیاهان دارویی مانند زنجبیل، میخک یا زعفران دارویی ترکیب و همچنین از سیب، به و لیمو برای تهیه دمنوش‌های زمستانه استفاده کرد. برای دمنوش دارچین بهتر است از چوب‌های آن استفاده کرد تا دمنوش کدر و بدرنگ نشود.

 

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از زنجبیل نیز برای تولید چای و دمنوش‌های زمستانه استفاده می شود، بیان کرد: زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی, ضد باکتریایی، ضد قارچی، تحریک سیستم ایمنی و ضد میکروبی است. مصرف زنجبیل از بروز سرماخوردگی پیشگیری و دردگلو و دردهای ناشی از انواع سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزا را درمان می‌کند و مصرف ریشه زنجبیل تا ۴ گرم بلامانع است.

 

وی با اشاره به اینکه خواص ضدالتهابی و بسیار نرم‌کننده در اسطوخودوس به کاهش تنش‌های عصبی، مشکلات تنفسی و درمان سینوزیت کمک می‌کند، گفت اسطوخودوس آرامش بخش و ضدعفونی‌کننده است که با استرس، اضطراب و افسردگی مقابله می‌کند. برگ به لیمو نیز خاصیت درمانی دارد که می‌تواند به رفع تپش قلب، استرس و خستگی‌های روحی، بی‌خوابی، سردرد و سرماخوردگی و سرفه کمک کند؛ البته این دمنوش برای مادران باردار و شیرده منع شده است. 

 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، حسینی همچنین دمنوش نعناع را موثر در رفع گلودرد و گرفتگی بینی دانست و افزود: این دمنوش ضد نفخ است و در رفع دردهای شکمی که با خوردن مواد غذایی سرد در فصل زمستان ایجاد می‌شود، تاثیر بسیار دارد.

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------