نقشه‌برداری اپتیکال ژنوم؛ راهی برای مشاهده دقیق‌تر دی ان ای و درمان‌ بهتر سرطان



درمان سرطان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
گروهی از محققان برای اولین بار یک فناوری جدید موسوم به «نقشه‌برداری اپتیکال از ژنوم» (OGM) را استانداردسازی کردند که بهره‌گیری از این فناوری موجب استفاده بهینه از روش‌های درمانی موجود برای درمان سرطان می‌شود. 

به گزارش ایرنا از وبگاه «یورک‌الرت»، این فناوری جدید می تواند امکان جستجوی با وضوح بالا و بی سابقه را برای همه گونه‌های ساختاری در ژن‌هایی که ممکن است موجب سرطان شوند و همچنین آزمایش های استاندارد مورد استفاده برای تشخیص سرطان‌ خون همچون لوسمی (leukemia) را تا حد زیادی ارتقا بدهد.

 

این فناوری که نقشه برداری اپتیکال ژنوم (او. جی. ام OGM) نامیده می‌شود یک ابزار تحقیقاتی است که راه خود را به بخش درمان باز کرده است.

 

اکنون اولین مطالعه برای مشخص کردن اینکه فناوری «او. جی . ام» دقیقا چگونه برای بیماران با گستره‌ای از سرطان‌ خون قابل استفاده است ، حاکی از آن است که این فناوری می تواند آزمایش های موجود برای تشخیص این بیماری را همانند سازی کند و پزشکان متخصص بهتر بتوانند نظر خود را درباره گونه‌های ژن سرطان (variants ) یافت شده توسط این آزمایش های تشخیصی ارائه دهند، همچجنین این فناوری می تواند گونه های بیشتر آن را هم پیدا کند و در نتیجه این اطلاعات می‌تواند نتایج مربوط به درمان بیماران را بهبود ببخشد.

 

ریواندرا کوهلی پاتولوژیست مولکولی و رئیس بخش پاتولوژی دانشکده پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا در آمریکا در مورد این دستاورد گفت: این اولین مطالعه‌ای است که تلاش کرده است راه تحقیق درباره تغییرات ساختاری هماتولوژیک با استفاده از فناوری نقشه برداری اپتیکال ژنوم برای بیماران را استانداردسازی کند.

 

وی افزود: مساله مهم این است که ما با استفاده از این فناوری قادر خواهیم بود، سرطان را بهتر تشخیص دهیم و بهتر طبقه بندی کنیم و بر این اساس پیش بینی بهتر و انتخاب های درمانی بهتری داشته باشیم.

 

این محقق یادآور شد: این فناوری امکان نگاه مستقیم به «دی ان ای» را هم فراهم می کند و منظره‌ای ۲۰ هزار بار نزدیک تر از روش «کاریوتایپی» (karyotyping) مورد استفاده متداول کنونی ارائه می دهد.

 

کاریوتایپی روشی برای یافتن نقص‌های کروموزومی است و یکی از روش هایی است که برای تجزیه و تحلیل سرطان خون استفاده می شود. یکی از مشکلات موجود این است که فناوری های موجود وضوح یا رزولوشن پایینی دارند و محققان آن را به تماشای آسمان با چشم غیر مسلح تشبیه می کنند. استفاده از این قبیل فناوری ها سال ها مانعی در راه شناسایی گونه‌های خاص ساختاری ژن سرطان بوده است.

 

کوهلی و همکارانش در تحقیق جدید ۵۹ نمونه خون بیماران مبتلا به سرطان را مورد بررسی قرار دادند و به نتایج بهتری در زمینه تشخیص گونه‌های ساختاری دست یافتند.

 

این محقق خاطرنشان کرد که استفاده از فناوری «او جی ام » موجب می‌شود طبقه بندی بیمار سرطانی به عنوان سرطان بدخیم (malignancy) حدود ۲۰ درصد تغییر کند. این تشخیص‌های دقیق‌تر برای استفاده بهینه از گزینه‌های درمانی کنونی مورد نیاز هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------