عوارض بارداری ریسک سکته مغزی را در زنان جوان افزایش می دهد



 بارداری ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که مشکلات سلامتی مرتبط با بارداری دارند، در سنین بالاتر نسبت به همسالان خود که حاملگی‌های بدون عارضه دارند، با خطر بیشتر سکته مغزی روبرو هستند. 

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، این یافته‌ها نشان می‌دهد زنانی که دارای دو یا چند بارداری پرعارضه هستند، در مقایسه با زنان بدون عوارض جدی، دو برابر با خطر سکته مغزی قبل از سن ۴۵ سالگی روبرو هستند.

 

دکتر «الیزا میلر»، استادیار عصب شناسی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، پس از دیدن زنانی که در دهه ۴۰ و ۵۰ خود دچار سکته مغزی شده بودند، درصدد انجام این مطالعه برآمد. بسیاری از زنان سابقه بارداری ضعیف و مشکلات فشار خون بالا را داشتند.

 

میلر گفت: «من فکر می‌کردم آن‌ها برای داشتن این نوع سکته‌ها خیلی جوان هستند. از اینرو به بررسی پیامدهای بارداری مرتبط با فشار خون که خطر سکته مغزی در زنان را تسریع می‌کند پرداختم.»

 

تحقیقات قبلی ارتباط بین پیامدهای نامطلوب بارداری، مانند پره اکلامپسی (فشارخون بالا بارداری)، و خطر ابتلاء به بیماری قلبی و سکته در آینده در زنان را نشان داده است. اما اطلاعات کمی وجود داشت که نشان دهد چگونه پره اکلامپسی و سایر عوارض مرتبط با بارداری ممکن است در اولین سکته مغزی تأثیر بگذارد.

 

در این مطالعه، محققان از داده‌های ثبت سلامت ملی فنلاند برای ۱۳۰,۷۶۴ زن که پس از سال ۱۹۶۹، زایمان کرده بودند، استفاده کردند. تجزیه و تحلیل شامل ۲۸۵,۵۴۵ مورد تولد بود. محققان عوارض بارداری را در قالب هر بارداری تحت تأثیر فشار خون بارداری، پره اکلامپسی، اکلامپسی، جدا بودن جفت از دیواره رحم یا اگر تولد نوزاد زودرس یا کم وزن، تعریف کردند.

 

محققان پی بردند در مقایسه با زنانی که حاملگی آنها عاری از عوارض بود، زنانی که دارای عوارض بارداری بودند نسبت بیشتری دچار چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی و میگرن بودند.

 

سکته مغزی در ۵.۴ درصد (۷۰۰۶) از زنان مورد مطالعه رخ داده بود. این مطالعه شامل سکته‌های وسیع‌تر ناشی از لخته شدن خون و خونریزی در مغز و همچنین سکته‌های کوچک‌تر به نام حملات ایسکمیک گذرا بود.

 

در میان زنان بدون سابقه عارضه بارداری، میانگین سنی برای اولین سکته ۵۹ سال بود. زنانی که دارای یک عارضه بارداری بودند، اولین سکته مغزی را در سن متوسط ۵۵ سالگی داشتند. زنانی که حاملگی‌های پیچیده چندقلویی داشتند، در سن متوسط ۵۱ سالگی سکته مغزی داشتند. در مقایسه با زنانی که حاملگی‌های چندقلویی با نتیجه ضعیف داشتند، دو برابر خطر سکته مغزی قبل از ۴۵ سالگی وجود داشت.

 

میلر می‌گوید: «متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که بر بارداری زنان نظارت می‌کنند باید فوراً کسانی را که دارای عوارض هستند برای پیشگیری از سکته ارجاع دهند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------