لیزردرمانی در پیشگیری از انواع شایع سرطان پوست موثر است



 لیزردرمانی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک مطالعه جدید و کوچک نشان می دهد که درمان با لیزر با اهداف مختلف زیبایی ممکن است از بازگشت برخی از سرطان های پوست نیز جلوگیری کند.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان می‌گویند استفاده از لیزر برای از بین بردن چین و چروک، جای زخم، لکه‌های ناشی از افزایش سن و آسیب‌های ناشی از نور خورشید، ممکن است از بازگشت برخی از سرطان‌های پوست نیز جلوگیری کند.

 

محققان دریافتند در بیمارانی که سرطان پوست سلول پایه یا سنگفرشی داشتند، درمان با لیزر فرکشنال غیرسایشی احتمال عود سرطان را تا حدود نصف کاهش داد.

 

دکتر «متیو آورام»، محقق ارشد از مرکز لیزر پوست و زیبایی در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «ما در واقع نمی‌دانیم چرا این روش چنین نتیجه‌ای را به همراه دارد. تئوری‌هایی در مورد اینکه این درمان باعث تغییر عملکرد سیستم ایمنی و پوست می‌شود وجود دارد، اما ما هیچ مدرکی دال بر آن نداریم.»

 

وی در ادامه افزود: «لیزرهای فرکشنال بخشی از پوست را درمان می‌کنند و اکثر پوست را درمان نمی‌کنند. اما با وجود اینکه ما فقط بخشی از پوست را درمان می‌کنیم، کل پوست از آن سود می‌برد.»

 

سرطان پوست سنگفرشی شایع‌ترین نوع سرطان پوست هستند و معمولاً در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند.

 

برای این مطالعه، محققان سوابق بیماران مبتلا به سرطان سلول پایه یا سلول سنگفرشی را بررسی کردند. این بیماران معمولاً ۳۵ درصد در معرض خطر ابتلاء به سرطان جدید در عرض سه سال و ۵۰ درصد خطر عود در طی پنج سال هستند.

 

چهل و سه بیمار تحت درمان با لیزر قرار گرفتند، در حالی که ۵۲ نفر این درمان را دریافت نکردند.

 

در میان بیماران تحت درمان با لیزر، ۲۱ درصد در طی بیش از ۶ سال پیگیری، به سرطان‌های جدید سلول پایه یا سلول سنگفرشی صورت مبتلا شدند. محققان دریافتند در میان بیماران درمان نشده، ۴۰ درصد سرطان‌های جدید را تجربه کرده اند.

 

محققان دریافتند بیمارانی که تحت درمان قرار نگرفته بودند، تقریباً سه برابر بیشتر از بیماران تحت درمان با لیزر، در معرض ابتلاء به سرطان‌های جدید بودند.

 

محققان خاطرنشان کردند که در میان بیماران تحت درمان با لیزر که دوباره به سرطان پوست مبتلا شدند، عود بیماری بیشتر از بیماران درمان نشده طول کشید.

 

با وجود این یافته‌ها، آورام به امید پیشگیری از سرطان پوست یا عود سرطان پوست، انجام این لیزر درمانی را توصیه نمی‌کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------