زمان نهفتگی ویروس کووید کوتاه‌تر شده است؟



 ویروس کووید ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر در حال حاضر به کووید ۱۹ آلوده شوید، زمان عفونت تا شروع احتمالی علائم دوره کمون، به‌ طور قابل توجهی کوتاه‌تر از ابتدای همه‌گیری است. 

به گزارش ایسنا  نقل از هلث، محققان چینی با بررسی داده‌های ۱۴۲ مطالعه مختلف دریافتند کسانی که به سویه آلفا آلوده شده بودند(همان سویه که در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان ظاهر شد) به‌ طور میانگین پنج روز دوره کمون داشتند و زمانی که سویه امیکرون وارد شد، دوره کمون به‌ طور متوسط ‌به کمتر از ۳.۵ روز کاهش یافت.

 

این گروه تحقیقاتی توضیح داد این یافته‌ها در دنیای واقعی اهمیت دارد زیرا شناسایی دوره نهفتگی سویه‌های مختلف عامل کلیدی در تعیین دوره قرنطینه برای کسانی است که آزمایش کووید ۱۹ آنان مثبت شده است.

 

این تحقیق جدید توسط مین لیو از گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پکن انجام شده است.

 

محققان داده‌های مربوط به دوره‌های کمون کرونا را با بررسی تعداد بی‌شماری از مطالعات انجام‌ شده در طول همه‌گیری تجزیه و تحلیل کردند که این مطالعه در مجموع شامل بیش از ۸۱۰۰ بیمار مبتلا کووید ۱۹ شد.

 

گروه لیو گفت: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سارس کوو ۲ به‌ طور مداوم در طول همه‌گیری کووید ۱۹ تکامل و جهش یافته و از نظر توانایی انتقال بین افراد، میزان شدت و دوره کمون تغییر کرده است.

 

محققان دریافتند دوره کمون ویروس کووید سویه آلفای اولیه به‌ طور متوسط ‌پنج روز قبل از شروع علائم بوده است.

 

هنگامی که سویه بتا در ماه مه ۲۰۲۰ ظاهر شد، دوره کمون کرونا به حدود ۴.۵ روز کاهش یافت.

 

سویه دلتا که بسیار قابل انتقال‌تر بود و در سال ۲۰۲۱ وارد صحنه شد، دوره نهفتگی کوتاه‌تر و به‌ طور متوسط ‌حدود ۴.۴ روز دارد.

 

با این حال زمان تکثیر ویروس با ظهور سویه امیکرون به‌ طور قابل توجهی کوتاه‌تر شد و به گفته گروه چینی به‌ طور متوسط ‌فقط ۳.۴ روز است.

 

آنان خاطرنشان کردند: زمانی که کووید ۱۹ برای اولین بار در سویه آلفا ظاهر شد، دوره نهفتگی پنج روزه آن بسیار طولانی‌تر از سایر بیماری‌های ویروسی رایج بود. به‌ عنوان مثال سرماخوردگی‌های معمولی ناشی از ویروس کرونا حدود ۳.۲ روز دوره نهفتگی دارد. نهفتگی آنفلوآنزا کمتر از ۲ روز است و راینوویروس‌ها(شایع‌ترین علت سرماخوردگی) حدود ۱.۵ روز دوره کمون دارد.

 

لیو و همکاران وی تاکید کردند اعداد موجود در این مطالعه فقط به در حد متوسط ‌است و تکثیر ویروس برای هر بیمار کووید ۱۹ هنوز هم می‌تواند به‌ طور گسترده‌ای متفاوت باشد.

 

در این مطالعه کوتاه‌ترین میانگین دوره کمون گزارش شده ۱.۸ روز و طولانی‌ترین ۱۸.۸۷ روز بوده است.

 

کوتاه شدن متوسط ‌دوره نهفتگی کووید ۱۹ در طول زمان می‌تواند بر توصیه‌های قرنطینه تاثیر بگذارد.

 

در حال حاضر برخی از کشورها در سراسر جهان قرنطینه را به مدت ۱۴ روز اعلام می‌کنند. با این حال با کوتاه شدن دوره نهفتگی سویه‌های جدید، می‌توان دوره ایزوله را به‌ طور مناسب تنظیم کرد تا فشار بر سیستم سلامت کاهش یابد.

 

نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------