درمان سرطان خون با عوارض جانبی کمتر



سرطان خون ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
دانشمندان موفق به شناسایی دو مولکول شده‌اند که می‌توانند به درمان سرطان خون کمک کنند در حالی که نسبت به روش‌های موجود شیمی درمانی، آسیب کمتری به سلول‌های سالم وارد می‌کنند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، این ترکیب با مکانیسم متفاوتی کار می‌کند که برای سلول‌های سرطانی انتخابی‌تر است. از همه مهم‌تر اینکه این ترکیبات در حال حاضر از آنها برای اهداف درمانی دیگری استفاده می‌شود. ارتباط میان فعالیت غیرطبیعی آنزیمی به نام "DNMT۳A" با تشکیل سلول‌های خونی غیرطبیعی و ایجاد لوسمی حاد مغز استخوان پیش از این مشخص شده است. بسیاری از داروهای شیمی درمانی کنونی با غیرفعال کردن این آنزیم کار می‌کنند اما متأسفانه این درمان‌ها در فعالیت آنزیم "DNMT۱" که آنزیمی مشابه با نقش حیاتی متفاوتی در سلول‌های سالم است، تداخل دارد. این موضوع باعث ایجاد بسیاری از عوارض جانبی سمی در بیمارانی می‌شود که تحت شیمی درمانی قرار دارند.

 

در این مطالعه جدید، محققان به بررسی راه‌هایی پرداختند که طی آن به طور خاص تنها آنزیم "DNMT۳A" هدف قرار می‌گیرد. می‌دانیم که این آنزیم هنگام شروع به کار، با استفاده از پروتئین‌های مشترک یک ترکیب تشکیل می‌دهد، بنابراین محققان به بررسی مجموعه‌ای از داروها پرداختند تا در نهایت به دو دارو رسیدند که از ایجاد این ترکیب جلوگیری می‌کند.

 

سرطان خون ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

این دو دارو با نام‌های پیرازولون و پیریدازین، یک ناحیه غیر فعال را در آنزیم "DNMT۳A" مورد هدف قرار می‌دهند که از تشکیل ترکیب ذکر شده جلوگیری می‌کند و در نهایت اثرات آبشاری را که می‌تواند منجر به بروز سرطان خون شود، متوقف می‌کند. نکته مهم این است که این روش آنزیم "DNMT۱" را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

 

محققان می‌گویند، این پیشرفت می‌تواند پایه و اساس گروه جدیدی از داروها باشد که در نهایت می‌تواند به درمان سرطان خون و سایر اشکال سرطان با میزان سمیت بسیار کمتری نسبت به داروهای شیمی‌درمانی موجود کمک کند. با این حال، هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود تا مشخص شود که چگونه این روش در بلندمدت کار می‌کند و چگونه می‌توان آن را قوی‌تر کرد.

 

خوشبختانه یکی از موانع این کار حذف شده است. از آنجا که این داروها در حال حاضر برای درمان بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، روند ساده‌تری برای تایید آنها برای استفاده در برابر سرطان خون نیاز خواهد بود.

 

نتایج این تحقیقات در مجله "Medicinal Chemistry" منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------