بارداری حداقل به مدت 2 سال مغز زنان را بازسازی می کند



  مغز زنان,اخبار علمی ,خبرهای علمی
مطالعات محققان نشان داده است که ساختار مغز زنان در طول اولین بارداری آن‌ها به طرز چشمگیری تغییر می‌کند، به گونه‌ای که این تغییرات حداقل تا 2 سال طول می‌کشد و کاملا قابل مشاهده است. به ویژه، ماده خاکستری در نواحی درگیر در پردازش و پاسخ به سیگنال‌های اجتماعی کوچک می‌شوند. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که مغز مادران در اولین بارداری‌شان در مناطقی از مغز، به عنوان مثال مناطقی که وظیفه‌ی پاسخ دادن به نیازهای نوزاد و شناسایی افراد تهدید کننده در محیط را دارد، به طور موثری تغییرات در ماده‌ی خاکستری این نواحی از مغز قابل مشاهده است. 

این تغییرات با آزمایش‌های استاندارد دلبستگی مادر به نوزادش نیز مرتبط بود و همچنین مشاهده شده این تغییرات در مادران چه به صورت طبیعی باردار شده باشند و چه از لقاح آزمایشگاهی استفاده کنند، رخ می‌دهد.

 

آيا تغییرات در حجم ماده خاکستری هم در مادران و هم در پدران به وجود می آید؟

السلین هوکسما، محقق ارشد مطالعه‌ی فوق وعصب‌ شناس دانشگاه لیدن هلند و همکارانش تصمیم گرفتند تا از اسکن MRI برای بررسی مغز 25 زن که هرگز بچه دار نشده بودند، قبل از باردار شدن و دوباره از 3 هفته تا چند ماه پس از زایمان استفاده کردند. این تیم همچنین 19 پدری را که برای اولین بار در همان فواصل زمانی زندگی می‌کردند، 17 مرد بدون فرزند و 20 زن بدون فرزند که باردار نشدند را در طول مطالعه اسکن کردند. سپس، آن‌ها از تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر کامپیوتر برای اندازه گیری تغییرات حجم ماده خاکستری استفاده کردند.

 

بر اساس نتیجه‌ی این گزارشات، کاهش حجم ماده خاکستری را فقط در مادران نشان می‌دهد و تغییری در سایر گروه‌های مورد تحقیق مشاهده نشده است. این تغییرات عمدتا در مناطقی از مغز که درگیر وظایف اجتماعی مانند حدس زدن خواسته‌ها و نیت دیگران از روی چهره و اعمال‌شان است، رخ می‌دهد. همچنین هیپوکامپ، ناحیه‌ای که با حافظه مرتبط است نیز حجم خود را از دست داد.

 

دو سال بعد از آزمایشات، 11 مادر از 25 مادر به ویژه آن‌هایی که دوباره باردار نشده بودند،  برای اسکن MRI بازگشتند. اسکن‌ها نشان داد که از دست دادن ماده خاکستری به جز در هیپوکامپ؛ جایی که بیش‌تر حجم مغز بازیابی شده، باقی مانده است.

  مغز زنان,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

السلین هوکسما که همچنین یک مادر باردار است؛ می‌گوید: «ما مطمئنا نمی‌خواهیم پیامی مانند «بارداری باعث می‌شود مغزت را از دست بدهی» منتشر کنیم. همچنین از دست دادن حجم ماده خاکستری می‌تواند نشان دهنده‌ی یک فرآیند سودمند تخصصی یا نوعی بلوغ باشد.

 

بنابراین در هنگام بارداری تغییراتی در مغز مادر رخ می‌دهد که بخشی از این تغییرات مفید و بعضی از آن‌ها می‌توانند مضر باشند. البته می‌توان با استفاده از برخی مواد غذایی مفید یا مکمل‌های بارداری، تاثیرات مضر بارداری روی مغز را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

آیا می‌توان از تغییرات غیر مفید مغز در زمان بارداری جلوگیری کرد؟

 

بارداری زمان تغییرات فیزیولوژیکی و فیزیکی چشمگیر و هورمون محور است. حجم خون، سطح هورمون‌ها، جذب مواد مغذی و سایر قابلیت‌های فیزیولوژیکی به طور چشمگیری رشد می‌کنند. البته سایر تغییرات طبق گزارش‌های دریافت شده از زنان باردار مانند فراموشی و مشکل در تمرکز، ممکن است مفید نباشند. با استفاده از انواعی از مواد مغذی یا مکمل‌های بارداری می‌توان از اثرات مضر بارداری روی مغز و بدن تا حد زیادی پیشگیری کرد.

بهترین مکمل بارداری برای جلوگیری از مضرات بارداری کدام است؟

 

در طی دوره بارداری نسبت به قبل از بارداری به اسید فولیک، آهن، کلسیم و ویتامین D بیش‌تری نیاز دارید. برخی از انواع این ویتامین‌ها و مواد معدنی به صورت طبیعی در تعدادی مواد غذایی وجود دارند و باید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. البته دریافت مقدار کافی از این مواد معدنی از طریق محصولات غذایی، به تنهایی دشوار است. بنابراین لازم است تا از طریق مکمل بارداری و مولتی ویتامین بارداری مناسب، برای تامین مواد مورد نیاز بدن استفاده شود.

 

از بهترین مکمل‌های بارداری موجود می‌توان به مولتی ویتامین بارداری یدوناتال ایکس-مارت اشاره کرد که با داشتن بیش از 9 ماده‌ی مغذی به سلامت دوران بارداری و جلوگیری از عواقب مضر بارداری به شما کمک ویژه‌ای می‌کند. این مکمل بارداری شامل مواد معدنی ضروری برای دوران بارداری همچون ید، فولیک اسید، آهن، انواع ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ث، ویتامین دی می‌باشد.

 

فرمولاسیون مولتی ویتامین بارداری یدوناتال ایکس-مارت در سوئیس انجام شده و مواد مورد نیاز دوران بارداری را با بالاترین کیفیت ممکن تامین می‌کند و به علت وجود مواد مغذی مانند ید و آهن در جلوگیری از عوارضی مانند کم‌خونی و تغییرات حافظه بسیار مفید است.

 

شرکت نیکان فارمد مهر از سال 1393 در زمینه واردات مکمل‌های غذایی و دارویی فعالیت خود را از کشو‌رهای انگلستان، چک و سوئیس شروع کرده و توانسته با انتخاب هوشمند و درست محصولات، تامین کننده نیازهای اساسی مردم در زمینه مکمل‌ها محسوب می‌شود. این شرکت از سال 1397 با به کار گیری نیروهای جوان و خلاق، پا به عرصه تولیدات مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور گذاشت و پس از 2 سال تلاش به صورت مستمر برای شناسایی بازار و تامین با کیفیت ترین مواد اولیه در سال 1399 محصولات برند ایکس-مارت و هیرونیک خود را با بالاترین کیفیت به بازار عرضه کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------