با عوارض جدید کرونا آشنا شوید؛ از ریزش مو تا کاهش میل جنسی



عفونت کووید ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
علائم طولانی مدت کووید بسیار گسترده است و در یک مطالعه جدید منتتشر شده در مجله Nature Medicine، شصت و دو علامت مرتبط با کووید طولانی شناسایی شده است. 

به گزارش ایسنا، در مطالعه جدید منتتشر شده در مجله Nature Medicine  آمده است: حدود ۲ میلیون نفر در بریتانیا علائم طولانی پس از عفونت کووید را دارند که کووید طولانی نامیده می شود که علائم شایع بیماری کووید، مانند خستگی و تنگی نفس، تأثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های روزانه، کیفیت زندگی و ظرفیت کار افراد دارد.

 

بسیاری از اقدامات اولیه انجام شده برای شناسایی علائم طولانی مدت کووید در این مطالعه در میان افرادی بوده است که در بیمارستان بستری شده بودند و به دلیل مدیریت و مراقبت های اولیه برای سایر افراد مبتلا به کووید، اطلاعات نسبتا کمی در مورد علائم کووید طولانی مدت در افرادی با عفونت های اولیه خفیف تر روبرو بودند، در دسترس است.

 

در این مطالعه، سوابق الکترونیکی مراقبت های اولیه از بیش از ۴۵۰ هزار نفر در انگلیس با تشخیص تایید شده کووید و ۱.۹ میلیون نفر بدون سابقه قبلی کووید از ژانویه ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل شده است که در این راستا ویژگی های جمعیت شناختی، اجتماعی و بالینی افراد در قالب ۱۱۵ علامت و حداقل ۱۲ هفته پس از ابتلا به بیماری مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفته شد.

 

در ادامه این مطالعه آمده است که دستاوردهای این تحقیق نشان داده که افرادی که مبتلا به کووید تشخیص داده شده بودند به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که ۶۲ علامت را گزارش کنند که تنها ۲۰ مورد از آنها در تعریف مورد بالینی سازمان جهانی بهداشت برای کووید طولانی مدت گنجانده شده است.

 

برخی از این علائم مانند از دست دادن حس بویایی، تنگی نفس و خستگی قابل انتظار بود. اما برخی از علائم مانند ریزش مو و کاهش میل جنسی، درد قفسه سینه، تب، بی اختیاری روده، اختلال نعوظ و تورم اندام نیز به عنوان علائم طولانی مدت کووید در این تحقیق گزارش شده که شگفت انگیز و عجیب بوده است.

 

این تفاوت‌ها در علائم گزارش‌شده بین گروه‌های آلوده و غیر آلوده، حتی پس از اینکه سن، جنس، گروه قومی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، شاخص توده بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، وجود بیش از ۸۰ وضعیت سلامتی، و گزارش قبلی از یک علامت را در نظر گرفتیم، باقی ماند.

 

همچنین یافته های این گزارش نشان می دهد که سن پایین‌تر، جنس زن، تعلق به گروه‌های اقلیت قومی خاص، وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر، سیگار کشیدن، چاقی و طیف وسیعی از شرایط سلامت همگی با خطر بیشتر گزارش علائم پایدار بیش از ۱۲ هفته پس از عفونت کووید مرتبط هستند.

 

با توجه به گستردگی و تنوع علائم طولانی COVID گزارش شده در نظرسنجی ها، بعید است که کووید طولانی نشان دهنده یک وضعیت باشد، بلکه گروهی از شرایط متمایز را نشان دهد که در نتیجه عفونت کووید رخ می دهد و بررسی مدت زمان متفاوت بودن علائم کووید در گروه‌های مختلف می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا فرآیندهای مختلف بیماری در بدن را که باعث طولانی شدن COVID-۱۹ می‌شوند، را شناسایی و درک کنند.

 

همچنین در پایان این مطالعه آمده است، تجزیه و تحلیل های این مطالعه نشان می دهد که کووید طولانی مدت را می توان بر اساس خوشه هایی از علائم گزارش شده به سه گروه مجزا تقسیم کرد. بزرگترین گروه که شامل تقریباً ۸۰ درصد از افراد مبتلا به کووید طولانی هستند، با طیف وسیعی از علائم، از جمله خستگی، سردرد و درد مواجه شدند. دومین گروه که شامل ۱۵درصد مبتلایان کووید طولانی می باشند عمدتا سلامت روان و علائم شناختی، از جمله افسردگی، اضطراب، مه مغزی و بی خوابی را دارند و سومین و کوچکترین گروه که ۵ درصد باقیمانده را به خود اختصاص دادند عمدتاً علائم تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه را داشته اند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------