تاثیر نوع گروه خونی در افزایش احتمال سکته مغزی



گروه خونی ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک مطالعه بزرگ نشان می دهد خطر ابتلا به سکته مغزی در سنین پایین ممکن است تا حدی به گروه خونی افراد بستگی داشته باشد. 

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، وقتی صحبت از خطر سکته مغزی ایسکمیک که ناشی از لخته شدن خون است، می‌شود، مطالعات نشان داده اند که گروه خونی در این مورد نقش دارد. افراد دارای گروه خونی O معمولاً نسبت به افراد دارای گروه‌های A، B یا AB در معرض خطر کمتری هستند.

 

اکنون مطالعه جدید نشان می‌دهد که گروه خونی به شدت با خطر سکته مغزی ایسکمیک در سنین پایین‌تر (قبل از ۶۰ سالگی) در مقایسه با سنین بالاتر مرتبط است. و گروه خونی A، به طور خاص، به عنوان یک عامل خطر برجسته شناسایی شد.

 

محققان دریافتند به طور متوسط، افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با افراد با گروه‌های خونی دیگر، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قبل از ۶۰ سالگی قرار داشتند. در همین حال، گروه خونی O با کاهش ۱۲ درصدی خطر مرتبط بود.

 

«براکستون میچل»، محقق ارشد از دانشگاه مریلند در بالتیمور، می‌گوید: «افراد دارای گروه خونی A نباید نگران باشند. موارد زیادی بر خطر سکته مغزی افراد تأثیر می‌گذارد، از جمله عواملی که برخلاف گروه خونی، قابل تغییر هستند.»

 

میچل توصیه کرد: «افراد می‌توانند از سیگار کشیدن اجتناب کنند، ورزش منظم داشته باشند، رژیم غذایی سالم داشته باشند و فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌هایی که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند کنترل کنند.»

 

چرا گروه خونی در خطر سکته مغزی تفاوت ایجاد می‌کند؟ سکته‌های ایسکمیک که بیشتر سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهند، زمانی رخ می‌دهند که یک لخته جریان خون را به مغز مسدود می‌کند. و مشخص است که گروه‌های خونی غیر O دارای سطوح بالاتری از پروتئین‌های خاص به نام فاکتور فون ویلبراند (VWF) و فاکتور VIII هستند که در تشکیل لخته نقش دارند.

 

میچل گفت: «یافته های جدید نشان می‌دهد که تمایل به انعقاد خون ممکن است نقش بیشتری در سکته مغزی افراد جوان در مقایسه با سکته‌های در سنین بالاتر زندگی داشته باشد.»

 

یافته‌های جدید از ۴۸ مطالعه در سراسر جهان به دست آمده است که شامل تقریباً ۱۷۰۰۰ نفر بودند که قبل از ۶۰ سالگی دچار سکته مغزی ایسکمیک شده بودند، همراه با گروهی که در سنین بالاتر دچار سکته مغزی شده بودند و یک گروه مقایسه‌ای که متشکل از افراد سالم بودند.

 

با نگاهی به مشخصات ژنتیکی شرکت‌کنندگان، محققان به دنبال انواع ژن‌هایی بودند که با خطر سکته اولیه مرتبط بودند. تنها یافته قوی آنها یک ناحیه کروموزومی بود که شامل ژن ABO است که گروه خونی را تعیین می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------