سلول‌های منفرد هوشمندتر از تصورات قبلی



 سلول‌های منفرد ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
سلول‌ها انتخاب‌های خود را طبق اطلاعات دریافتی از درون سلول انجام می‌دهند؛ این یافته می‌تواند به حل مشکل مقاومت دارویی در درمان سرطان یاری کند. 

به گزارش صدا و سیما ، محققان دانشگاه زوریخ در تحقیقات خود دریافتند سلول‌های منفرد ، بطور مداوم تصمیمات مهمی مانند اینکه آیا تقسیم بشوند یا نه، اتخاذ می‌کنند ، از این رو مفهوم ادراک چند حسی یا چند حالتی در انسان‌ها را به سلول‌های منفرد تعمیم دادند.

 

دانشمندان بطور شگفت‌آوری دریافتند که سلول‌های منفرد بسیار بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، بطور خودمختارانه اتخاذ تصمیم می‌کنند.

 

«لوکاس پلکمانس» استاد دانشکده علوم حیات مولکولی در دانشگاه زوریخ می‌گوید: تصمیم‌سازی توسط سلول‌های منفرد از ادراک چندحالتی استفاده می‌کند که به سلول‌ها اجازه می‌دهد سیگنال‌های خارجی مانند عوامل رشد را با اطلاعات از داخل سلول یکپارچه‌سازی کند.

 

برخی اوقات چنین سرنخ‌های داخلی می‌توانند بر محرک‌های خارجی مسلط شوند؛ به عنوان مثال در تومورها، وقتی که وضعیت واقعی یک سلول منفرد بر درمان دارویی مسلط می‌شود، در برابر درمان مقاوم می‌شوند. چنین مقاومتی یکی از مشکلات بزرگ در راه درمان سرطان است. راه حل این مشکل ممکن است در سرنخی باشد که سلول‌های منفرد (از داخل سلول) دریافت می‌کنند و در نهایت تغییر آن‌ها بتواند این مشکل را حل کند.

 

محققان دانشگاه زوریخ برای آزمایش نحوه تصمیم‌سازی در درون سلول، با استفاده از روش موسوم به ۴ i بطور همزمان ۸۰ پروتئین متفاوت در هر سلول منفرد را بررسی کردند و دریافتند که تفاوت فعالیت‌های حسگر‌های منفرد در سلول‌ها ارتباط نزدیکی با تفاوت سرنخ‌های داخلی دارد.

 

به گزارش «سای‌تک دیلی» این محققان می‌گویند برای بررسی هر تصمیم خاص هر سلول ، باید تمام سیگنال‌های خارجی و سرنخ‌های داخلی بطور هماهنگ با هم دیده شوند. از این رو سلول‌های منفرد قادر هستند تصمیمات مرتبط با شرایط اتخاذ کنند و بنابراین  هوشمندتر از چیزی هستند که پیش از این تصور می‌شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------