واکسن کووید ۱۹ ریسک سکته را افزایش نمی دهد



 واکسن کووید ۱۹,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
تحقیقات جدید نشان می‌دهد واکسن‌های کووید۱۹ خطر سکته مغزی را افزایش نمی‌دهند، اما عفونت شدید کووید۱۹ باعث افزایش خطر سکته مغزی می‌شود. 

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «الکسیس سیمپکینز»، مدیر تحقیقات عروقی در مرکز پزشکی سیدرز ساینای در لس آنجلس، می‌گوید: «ما اکنون می‌دانیم بیمارانی که واکسن زده اند در معرض خطر بیشتر سکته مغزی نیستند. اگر واکسینه شده باشید، ۲۰۰ برابر کمتر احتمال دارد نسبت به فردی که به دلیل کووید ۱۹ شدید در بیمارستان بستری شده و واکسینه نشده است، دچار سکته مغزی شوید.»

 

به گفته سیمپکینز، «عفونت کووید، به ویژه عفونت شدید، می‌تواند باعث التهاب، تشکیل لخته و بیماری قلبی شود که همه اینها خطر سکته را افزایش می‌دهند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «لخته‌ها می‌توانند تشکیل شده و جریان خون به مغز را مسدود کنند. فقدان جریان خون باعث مرگ سلول‌های مغز و در نتیجه سکته مغزی ایسکمیک می‌شود. همچنین، التهاب مرتبط با کووید ۱۹ می‌تواند به عروق خونی در مغز آسیب برساند در نتیجه یکپارچگی رگ‌های خونی مختل شده و منجر به خونریزی مغزی می‌شود.»

 

سیمپکینز خاطرنشان کرد: «خطر سکته به ویژه برای کسانی که در معرض خطر عفونت شدید کووید هستند، بالا است. این افراد شامل افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی یا قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، سکته قبلی و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند است. افراد ۶۵ سال و بالاتر نیز در معرض خطر بیشتر سکته مغزی هستند.»

 

به گفته محققان، واکسن‌های کووید ۱۹ نه تنها مؤثر و ایمن هستند، بلکه برای ایمنی کل جامعه هم ضروری هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------