ارتباط تستوسترون پایین و بستری شدن بیماران کرونایی در بیمارستان



تستوسترون ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بر اساس یک مطالعه جدید، مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند، در صورت آلوده شدن به کروناویروس، بیشتر با احتمال ابتلا به بیماری شدیدتر روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، به گفته محققان، درمان مردانی که تستوسترون پایینی دارند با هورمون درمانی ممکن است خطر ابتلاء به بیماری شدید ناشی از کووید را کاهش دهد، اما خطرات دیگری را نیز به همراه دارد که پزشکان و بیماران باید آن را بسنجند.

 

محققان موارد بیش از ۷۰۰ مرد را که آزمایش کووید مثبت داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

 

مردانی که تستوسترون پایینی داشتند و به این ویروس مبتلا شدند، ۲.۴ برابر بیشتر از مردانی که سطح هورمون طبیعی داشتند، نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. اما مردانی که قبل از ابتلاء به کووید، تستوسترون پایین شأن درمان شده بود، با احتمال بالاتر بستری در بیمارستان روبرو نبودند.

 

دکتر «آبهیناو دیوان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت: «تستوسترون پایین مسئله‌ای بسیار شایع است؛ و بالغ بر یک سوم مردان بالای ۳۰ سال به آن مبتلا هستند.»

 

وی در ادامه افزود: «مطالعه ما توجه را به این عامل خطر مهم و نیاز به پرداختن به آن به عنوان یک راهکار برای کاهش بستری شدن در بیمارستان جلب می‌کند.»

 

محققان پیش از این دریافته بودند که مردان بستری شده با کووید در بیمارستان به طور غیرطبیعی هورمون مردانه پایینی داشتند. اما آنها نمی‌دانستند که آیا تستوسترون پایین یک عامل خطر برای ابتلاء به کووید شدید است یا نه.»

 

محققان ۷۲۳ مرد مبتلا به کووید را که سطح تستوسترون شأن ثبت شده بود، مورد بررسی قرار دادند. آنها ۴۲۷ مرد را با سطح تستوسترون طبیعی؛ ۱۱۶ مرد با سطوح پایین; و ۱۸۰ نفر که سطح پایین هورمون شأن با موفقیت درمان شده بود را شناسایی کردند.

 

دکتر «ساندیپ دینسا»، متخصص غدد در دانشگاه واشنگتن و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «تستوسترون پایین یک عامل خطر برای بستری شدن در بیمارستان به خاطر ابتلاء به کووید ۱۹ بود و درمان تستوسترون پایین به خنثی کردن این خطر کمک کرد.»

 

این مطالعه نشان می‌دهد، اما ثابت نمی‌کند، که تستوسترون پایین یک فاکتور خطر مستقل مشابه دیابت، بیماری قلبی و بیماری مزمن ریوی برای بستری شدن در بیمارستان به خاطر ابتلاء به کووید ۱۹ است. یک کارآزمایی بالینی برای اثبات این ارتباط بین تستوسترون پایین و ابتلاء به کووید ۱۹ شدید مورد نیاز است.

 

میزان پایین تستوسترون می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی، خلق افسرده، تحریک پذیری، مشکل در تمرکز و حافظه، خستگی، از دست دادن قدرت عضلانی و کاهش حس خوب شود.

 

برخی از پزشکان تنها در صورتی این عارضه را درمان می‌کنند که کیفیت زندگی مرد کاهش یافته باشد، زیرا درمان با تستوسترون ممکن است خطر ابتلاء به سرطان پروستات و بیماری قلبی را افزایش دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------