توقف علائم بیماری "تورِت" با کمک یک دستبند هوشمند



ساعت‌های هوشمند,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
کارشناسان بر این باورند که دستگاهی شبیه به ساعت‌های هوشمند که مغز را وادار به کاهش تیک‌های عصبی می‌کند، ممکن است به زودی برای بهبود علائم بیماران تورت به بازار عرضه شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، این دستگاه که توسط محققان بریتانیایی ساخته شده، جریان الکتریکی را از طریق مچ دست به قسمت‌هایی از مغز که مسئول ایجاد حرکات غیرارادی است، می‌فرستد.

 

آزمایش‌های مربوط به این فناوری در حال انجام است و دانشمندان می‌گویند که می‌توان آن را طی چند سال آینده در اختیار مبتلایان قرار داد.

 

آنها امیدوارند این بیماری که صدها هزار نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند، "در آینده‌ای نه چندان دور" قابل درمان باشد.

 

سندروم تورِت(Tourette's syndrome) یک عارضه عصبی است که در آن مجموعه‌ای از حرکات و اصوات ناخواسته که به آنها تیک گفته می‌شود در فرد مبتلا بروز می‌کند. این اختلال به طور معمول پیش از ۱۶ سالگی آغاز می‌شود و اگرچه خطری برای سلامت فرد ندارد اما می‌تواند زندگی اجتماعی شخص مبتلا را مختل کند.

 

لوئیس کاپالدی(Lewis Capaldi)، خواننده بریتانیایی، این هفته فاش کرد که به بیماری عصبی تورِت مبتلا شده است که باعث می‌شود هنگام هیجان زدگی، خوشحالی، عصبانیت یا استرس شانه‌های او تکان بخورد.

 

با این حال، این نوازنده ۲۵ ساله اسکاتلندی گفت که تیک‌های او آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بد نیستند و او برای منجمد کردن ماهیچه‌هایش تزریق بوتاکس انجام داده است به این امید که کمک کننده باشد.

 

در حالی که این ژل‌ها می‌توانند تا سه ماه حرکات غیرارادی عضلات را تسکین دهند، پزشکان امیدوارند که این ساعت هوشمند راه حلی طولانی مدت برای بیماران ارائه دهد.

 

بیش از ۳۰۰ هزار بریتانیایی از بیماری تورت رنج می‌برند، اما کارشناسان معتقدند رقم واقعی بسیار بالاتر از این است. میلیون‌ها آمریکایی از این عارضه رنج می‌برند و بیشتر مبتلایان را کودکان تشکیل می‌دهند.

 

این عارضه معمولاً در دوران کودکی، بین دو تا ۱۴ سالگی شروع می‌شود. نیمی از مبتلایان می‌گویند که علائم آنها با افزایش سن بهبود می‌یابد، در حالی که علائم در برخی از افراد به طور کامل از بین می‌رود.

 

در حال حاضر هیچ درمانی برای این سندرم وجود ندارد، اما برخی درمان‌های کنترل‌کننده مانند داروها می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند.

ساعت‌های هوشمند,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

اکنون یک دستگاه مشابه ساعت این امید را به مبتلایان می‌دهد که از شر تیک‌های غیرقابل کنترل خود خلاص شوند.

 

این گجت که شبیه ساعت اپل یا ساعت‌های هوشمند است، در شبکه‌های مغزی که در تولید تیک نقش دارند تداخل ایجاد ‌می‌کند و پالس‌های الکتریکی را به عصب میانی مچ دست می‌فرستد، که فعالیت مغز را که باعث ایجاد تیک می‌شود، قطع کند.

 

در کارآزمایی‌های انجام شده، کاهش قابل توجه تیک در کسانی که این دستگاه را روی مچ دست خود بسته بودند، مشاهده شد.

 

حدود ۱۳۵ شرکت‌کننده در بریتانیا هم‌اکنون نمونه اولیه این دستگاه را آزمایش می‌کنند. آن‌ها این دستگاه را به مدت ۱۵ دقیقه در روز برای یک ماه استفاده و اثرات آن را گزارش می‌کنند.

 

پروفسور استیون جکسون(Stephen Jackson)، محقق سندروم تورت در دانشگاه ناتینگهام که سرپرستی این آزمایش را بر عهده دارد، می‌گوید: این یک گام مهم در جهت تحقق هدف ما برای داشتن یک محصول تجاری در دسترس برای جامعه مبتلایان به تورت در طی چند سال است.

 

پروفسور هوگو کریچلی(Hugo Critchley)، روانپزشک و متخصص تورت در دانشکده پزشکی برایتون و ساسکس، به میل آنلاین گفت که این رویکرد جدید "بسیار امیدوارکننده" است و به بیماران "امید زیادی برای آینده" می‌دهد.

 

تا به حال، درمان روانشناختی و تحریک عمیق مغز یعنی کاشتن الکترودها در شبکه مغز موثرترین گزینه‌های موجود بودند. اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای تمامی مبتلایان در دسترس نبودند.

 

دکتر آندره آ کاوانا(Andrea Cavanna)، روانپزشک دانشگاه بیرمنگام، به میل‌آنلاین گفت که سرعت فزاینده پیشرفت‌های تحقیقاتی این امکان را فراهم می‌کند که این بیماری در آینده‌ای نه چندان دور قابل درمان شود. در این میان، او توضیح داد که داروها "پایه اصلی" درمان تورت هستند.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------