آلودگی هوا عامل ابتلا به سرطان ریه در افراد غیرسیگاری



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مطالعات نشان می دهد آلودگی هوا با سرطان ریه در افرادی که قبلاً سیگار نکشیده اند مرتبط است.

به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز، محققان دریافتند که ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا باعث التهاب در ریه‌ها شده و سلول‌های ریه با جهش‌های از قبل موجود شروع به تشکیل تومور می‌کنند.

 

این یافته ممکن است راه را برای رویکردهای بالقوه جدید برای پیشگیری از سرطان ریه هموار کند و اهمیت کاهش آلودگی هوا برای سلامت انسان را برجسته نماید.

 

سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد که سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سال ۲۰۲۰ و عامل مرگ ۱.۸ میلیون نفر در سراسر جهان بوده است.

 

۲ نوع اصلی سرطان ریه بسته به اندازه سلول‌های سرطانی وجود دارد: سرطان ریه سلول کوچک و سرطان ریه سلول غیر کوچک. سرطان ریه سلول غیر کوچک بسیار شایع‌تر است و از هر ۱۰ تشخیص سرطان ریه ۸ مورد را شامل می‌شود.

 

این یک واقعیت ثابت شده است که سیگار خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. با این حال، طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از سرطان‌های ریه در افرادی اتفاق می‌افتد که هرگز در طول زندگی خود سیگار نکشیده اند یا کمتر از ۱۰۰ نخ سیگار کشیده اند.

 

هنگامی که تیمی از محققان کالج دانشگاهی لندن شروع به بررسی افراد غیرسیگاری که به سرطان ریه سلول غیر کوچک مبتلا شده بودند، کردند متوجه شدند که اکثر آنها در مناطقی زندگی می‌کنند که سطح آلودگی هوا فراتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت وجود دارد.

 

اگرچه آلودگی هوا حداقل برای دو دهه با بروز سرطان ریه مرتبط بوده است، اما مکانیسم دقیقی که توسط آن ذرات آلاینده کوچک در هوا باعث سرطان ریه می‌شود، شناسایی نشده بود.

 

اکنون، تیم تحقیق، مکانیسم سرطان ریه سلول غیر کوچک را شناسایی کرده اند که بواسطه ذرات ریز (PM۲.۵) ایجاد می‌شود، ذراتی با قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر، که معمولاً در اگزوز خودروها و دود ناشی از سوخت‌های فسیلی یافت می‌شود.

 

محققان بر این باورند که PM۲.۵ باعث التهاب در ریه‌ها می‌شود و در سلول‌های ریه با جهش‌های از قبل موجود موجب تشکیل تومور می‌شود.

 

دکتر «چارلز اسوانتون»، سرپرست تیم تحقیق، در این مطالعه می‌گوید: «سلول‌های دارای جهش‌های سرطان‌زا به طور طبیعی با افزایش سن انباشت می‌شوند، اما معمولاً غیرفعال هستند. ما نشان داده‌ایم که آلودگی هوا این سلول‌ها را در ریه‌ها بیدار می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا رشد کرده و به طور بالقوه تومور ایجاد کنند.»

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------