استفاده از تست پی.سی.آر در تشخیص سرطان



 بیماران سرطانی ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک استارت آپ مستقر در آیندهوون هلند به تازگی راهی جدید برای افزایش میزان بقای بیماران سرطانی با استفاده از تست پی.سی.آر ارائه کرده است. 

به گزارش ایسنا، هشت ماه پیش استارت آپ "InnoSIGN"  مستقر در آیندهوون توسط تعدادی از زیست‌شناسان، تحلیلگران داده‌ و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از شرکت صنایع الکترونیک هلندی فیلیپس ایجاد شد. با فناوری توسعه یافته در این شرکت معروف الکترونیکی، آنها در تلاش هستند تا درمان بهینه و مناسبی را برای بیماران سرطانی ارائه دهند، درمانی که در نهایت می‌تواند جان بسیاری از  انسان‌ها را نجات دهد. این استارت آپ با تیم متخصصان باتجربه خود برنده جایزه جرارد و آنتون (Gerard & Anton Award) نیز شده است.

 

"سیگی نیرکن" (Sigi Neerken) و "پال ون د ویل" (Paul van de Wiel) از بنیانگذاران این استارت آپ گفتند: اگر قرار باشد بنیانگذاران را باور کنیم، اعتماد، کلمه کلیدی است. اعتماد به روش، اعتماد به آینده اما بالاتر از همه: اعتماد به تیم. تجربه ما به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که اول از همه تمام موارد به گروه مربوط می‌شود.

 

سایت آی او، مصاحبه‌ای با بنیانگذاران این استارت آپ منتشر کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

رابطه شما با فیلیپس چیست؟

سیگی: ما یک اسپین آف از فیلیپس هستیم. در طی ۱۲ سال، ما روشی را در فیلیپس توسعه دادیم. با InnoSIGN اکنون قدم بعدی را برمی‌داریم و این فناوری را بیشتر به بازار می‌آوریم. از ماه مارس گذشته تاکنون ما یک شرکت مستقل هستیم.

 

پال: سابقه‌ای به عنوان یک زیست شناس سلولی دارم. در زمانی که فیلیپس هنوز در جستجوی این بود که چگونه شرکت قرار است محصولات خود را معرفی کند، آزادی کافی برای رسیدگی به انواع موضوعات جدید در مرکز تحقیقات وجود داشت. سپس به فیلیپس آمدم تا با دانش زیست پزشکی خود در پیشرفت‌های جدید مشارکت کنم و همکاران بیشتری با من در این راه همراه شدند. در سال‌های اخیر، فیلیپس به یک شرکت نرم‌افزاری تبدیل شده است، بنابراین تصمیم گرفتند فعالیت‌های مرتبط با زیست‌شناسی را متوقف کنند. در نتیجه این امر به ما فرصت داد تا یک استارت آپ را ایجاد کنیم. در حال حاضر هیچ همکاری فعالی وجود ندارد و ما این کار را به تنهایی انجام می‌دهیم.

 

InnoSIGN دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

سیگی: با فناوری‌هایی که توسعه داده‌ایم، می‌توانیم به روش جدیدی به تومورها نگاه کنیم. اغلب، پیش‌بینی اینکه بیمار چگونه به دارو پاسخ می‌دهد، دشوار است. ما با روش خود، سلول‌های سرطانی را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و بهتر می‌توانیم دلیل رشد آنها را توضیح دهیم. در حال حاضر، این  امر بسیار دشوار است، بنابراین درمان‌ها همیشه به طور کامل کار نمی‌کنند. با روش ما، اگر ببینیم که سلولی سیگنالی برای ادامه تقسیم دریافت می‌کند، می توانیم تشخیص دهیم که کدام درمان هدفمند مناسب‌تر است. به این ترتیب سرطان را به روشی بسیار خاص درمان می کنیم. ترفند این است که بتوانیم این کار را برای هر بیمار شروع کنیم.

 

پال: بیش از همه، ما می‌خواهیم برای درمان شخصی برای هر بیمار سرطانی کار کنیم. برای این کار از مواد تومور گرفته شده از بیمار استفاده می‌کنیم. تنها در عرض چند ساعت، می‌توانیم از این روش تجزیه و تحلیل برای تعیین اینکه کدام داروها احتمالا مؤثر هستند استفاده کنیم تا پزشک بتواند بهترین درمان را انتخاب کند.

 

چه محصولی از روش تحقیق شما حاصل شد؟

سیگی: آزمایش‌های پی.سی.آر (PCR) را که توسط نرم‌افزار ما قابل تجزیه و تحلیل هستند، به پزشکان پیشنهاد می‌کنیم. روش پی.سی.آر که برای این کار استفاده می‌شود مانند آزمایش کرونا است. بنابراین تجزیه و تحلیل به همان روشی که برای کرونا انجام می‌شود، انجام خواهد شد. آزمایش‌های ما در چند سال گذشته توسط این گروه توسعه داده شد و اکنون در تعداد زیادی از پژوهش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پال: تست‌های پی.سی.آر ما به ما امکان می‌دهد مسیرهای سیگنالینگ مختلف را در سلول‌های سرطانی اندازه‌گیری کنیم. مسیرهای سیگنالینگ در سلول‌ها برای تنظیم فرآیندها مهم هستند. می‌توانید مسیرها را با سوئیچ ها در جعبه فیوز مقایسه کنید. فیوزهای زیادی وجود دارد، اما مهم است که بدانید کدام دو یا سه فیوز روشن هستند. در مورد سلول‌های سرطانی هم همین‌طور است؛ اگر یک تومور بسیار تهاجمی باشد، ممکن است چندین مسیر در یک سلول وجود داشته باشد. شما باید بدانید که آن سلول‌ها چگونه کار می‌کنند تا مطمئن شوید که تقسیم سلولی برای همیشه متوقف شده است. سپس می‌توانید داروهایی تجویز کنید که مسیرها را قطع می‌کنند.

 

آینده InnoSIGN را چگونه تصور می‌کنید؟

سیگی: در ۲۰ سال آینده، می‌خواهیم به گذشته نگاه کنیم و ببینیم که روش ما واقعا به بیماران سرطانی بیشتری کمک کرده است یا خیر. به‌ویژه می‌خواهیم به بیمارانی که درمان‌شان سخت است، مانند کسانی که درمان خود را به پایان رسانده‌اند، کمک کنیم تا از این بیماری جان سالم به در ببرند.

 

پال: به عنوان مثال، یک پسر ۱۸ ساله به تازگی یک درمان جدید که تا حدی بر اساس آزمایش ما است را دریافت کرد. به نظر می رسد این پسر پس از پایان درمان طبق روش‌های سنتی درمان شده است. در تئوری، روش ما می‌تواند برای همه سرطان‌ها و حتی سایر بیماری‌ها کار کند، اما اجرای آن هنوز در آینده دور امکان‌پذیر است.

 

در حال حاضر روی چه چیزی در InnoSIGN کار می‌کنید؟

سیگی: طی دو سال آینده، ما باید نشان دهیم که روش ما واقعا در بیماران چگونه کار می‌کند و برای تایید آن به آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز داریم. پس از آن، امیدواریم بتوانیم مجوز شروع استفاده از آن را در مراقبت از بیمار دریافت کنیم. ما قبلاً چندین محصول در روانه بازار کرده ایم، اما اکنون فقط برای اهداف تحقیقاتی مجاز هستند. ما در حال کار با مراکز سرطان در اروپا و آمریکا هستیم که مواد تومور را برای مطالعه فراهم می کنند. سپس نتایج را تجزیه و تحلیل می کنیم.

 

پال: ما همچنین در حال برقراری تماس های اولیه با شرکت های بیمه سلامت هستیم. اگر مفهوم خود را در مقیاس بزرگ گسترش دهیم، پرداخت هزینه ان به افراد مهم است. به این ترتیب روش ما برای پزشکان قابل دسترسی خواهد بود و در نهایت منجر به درمان بهتر و کم‌هزینه‌تر برای بیماران سرطانی می‌شود.

 

سرطان بیماری است که عموماً در دنیای پزشکی مورد توجه بسیاری قرار می گیرد. فرایند دریافت بودجه چگونه بود؟

سیگی: فکر نمی‌کنم برای هیچ استارت‌آپی آسان باشد که فوراً بودجه کافی دریافت کند. ما از ۹ میلیون یورویی که اکنون در اختیار داریم استفاده می کنیم تا اثربخشی روش خود را ثابت کنیم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------