اخبار پزشکی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حال پرستاران ایرانی، اصلا خوب نیست | پرونده‌سازی و تهدید برای پرستاران معترض

به گفته «محمد عبادی» معاونت پرستاری وزارت بهداشت ۱۵درصد از پرستاران به دلیل سختی کار، مشکلات معیشتی یا عوامل دیگر ترک کار…

بنیانگذاران بیون‌تک: واکسن‌های سرطان احتمالا تا سال ۲۰۳۰ از راه می‌رسند



واکسن‌های سرطان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بنیانگذاران بیون‌تک، شرکتی که بخاطر همکاری در تولید یکی از مطرح‌ترین واکسن‌های کرونا جهان، اعتبار زیادی در دنیای پزشکی کسب کرده، اعلام کرده‌اند که امکان عرضه واکسن‌های سرطان تا پیش از پایان دهه کنونی وجود دارد. پروفسور تورچی در این مصاحبه گفت که می‌توان واکسن mRNA را به گونه‌ای دستکاری کرد تا سیستم ایمنی را برای حمله به سلول‌های سرطانی و نه کووید-۱۹ آماده کند. زمانی که مصاحبه‌کننده از دکتر شاهین درباره زمان عرضه واکسن‌های سرطان مبتنی بر mRNA سوال پرسید، وی به «پیش از ۲۰۳۰» اشاره کرد.

بنیانگذاران بیون‌تک، شرکتی که بخاطر همکاری در تولید یکی از مطرح‌ترین واکسن‌های کرونا جهان، اعتبار زیادی در دنیای پزشکی کسب کرده، اعلام کرده‌اند که امکان عرضه واکسن های سرطان تا پیش از پایان دهه کنونی وجود دارد.

 

«اوغور شاهین» و «اوزلم تورچی»، زوجی که شرکت آلمانی بیون‌تک را تاسیس کرده‌اند و با همکاری فایزر، واکسن انقلابی mRNA کرونا را توسعه داده‌اند، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از خوشبینی خود برای واکسن سرطان صحبت کرده‌اند.

 

تغییر کاربری واکسن mRNA‌ برای مبارزه با سرطان

پروفسور تورچی در این مصاحبه گفت که می‌توان واکسن mRNA را به گونه‌ای دستکاری کرد تا سیستم ایمنی را برای حمله به سلول‌های سرطانی و نه کووید-19 آماده کند. زمانی که مصاحبه‌کننده از دکتر شاهین درباره زمان عرضه واکسن‌های سرطان مبتنی بر mRNA سوال پرسید، وی به «پیش از 2030» اشاره کرد.

 

واکسن mRNA کرونا، دستورالعمل‌های ژنتیکی را به شاخک‌های پروتئینی بی‌خطر کووید-19 درون بدن می‌رساند. این دستورالعمل‌ها در اختیار سلول‌هایی قرار می‌گیرند که پروتئین شاخک را تولید می‌کنند. این پروتئین‌ها یا آنتی‌ژن‌ها به آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌گویند برای حمله به دنبال چه چیزی بگردند.

 

دکتر تورچی می‌گوید می‌توان این رویکرد را برای واکسن سرطان هم درنظر گرفت تا سیستم ایمنی به دنبال سلول‌های سرطانی باشد و آن‌ها را نابود کند. این واکسن‌ها می‌توانند شامل دستورالعمل‌های ژنتیکی برای آنتی‌ژن‌های سرطان یا همان پروتئین‌های روی سلول‌های تومور باشند.

 

باید به این موضوع اشاره کنیم که پیش از همه‌گیری کرونا، بیون‌تک تمرکزش را روی واکسن سرطان گذاشته بود اما بخاطر شیوع کووید-19، تصمیم گرفت به سراغ واکسن این بیماری برود. در حال حاضر این کمپانی آلمانی چندین واکسن سرطان تولید کرده که همگی مراحل آزمایش بالینی را پشت سر می‌گذرانند.

 

موفقیت واکسن کرونا mRNA این شرکت، امیدها برای تولید واکسن‌های سرطان را افزایش داده است. با این وجود در این راه، موانع زیادی وجود دارد. برای مثال سلول‌های سرطانی که تومورها را تشکیل می‌دهند، می‌توانند شامل طیف وسیعی از پروتئین‌ها باشند، بنابراین ساخت واکسنی که بتواند آن‌ها را هدف قرار دهد و کاری به بافت‌های سالم نداشته باشد، فوق‌العاده دشوار است.

 

به گفته تورچی، بیون‌تک بخاطر واکسن کرونا mRNA، حالا می‌داند چگونه آن‌ها را سریع‌تر تولید کند و همچنین به درک بهتری از نحوه واکنش سیستم ایمنی بدن به آن‌ها دست یافته. علاوه بر این، عرضه این واکسن باعث می‌شود سازمان‌های بهداشت و درمان جهان در آینده دید بهتری نسبت به واکسن‌های mRNA داشته باشند و آن‌ها را سریع‌تر تایید کنند.

 

تمام این موارد دست به دست یکدیگر داده‌اند تا روند توسعه واکسن‌های سرطان mRNA سرعت بگیرد. با این حال هنوز خود بیون‌تک هم نمی‌داند که می‌تواند دست به تولید چنین واکنسی بزند یا خیر و هنوز تردیدهایی در این زمینه وجود دارد. با این حال پس از موفقیت واکسن کرونا mRNA، امیدهای زیادی به وجود آمده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------