فقط ۲۰ درصد از مبتلایان به پوکی استخوان در جهان درمان می‌شوند



پوکی استخوان,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
هر ساله در تاریخ ۲۰ اکتبر "روز جهانی پوکی استخوان" گرامی داشته می‌شود.

 به گزارش ایسنا، در صورت ابتلا به عارضه پوکی استخوان، کیفیت و تراکم استخوانی بدن کاهش می‌یابد و این عارضه به تدریج استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند و احتمال شکستگی آنها را افزایش می‌دهد.

 

این مناسبت جهانی هر ساله به منظور افزایش آگاهی‌بخشی و تاکید بر ضرورت پیشگیری، تشخیص و درمان این اختلال اسکلتی و فراگیر گرامی داشته می‌شود.

 

بر اساس آمارهای رسمی در سراسر جهان، پوکی استخوان هر سه ثانیه منجر به یک مورد شکستگی استخوانی می‌شود که در نتیجه هر ساله بیش از ۸.۹ میلیون شکستگی استخوانی را به این عارضه نسبت می‌دهند. همچنین به گفته متخصصان، این عارضه اغلب نادیده گرفته می شود به طوری که تا ۸۰ درصد از افرادی که حداقل یک شکستگی ناشی از آن را متحمل شده اند نه شناسایی شده و نه درمان می شوند.

 

یکی از متخصصان در دانشگاه شفیلد در مورد پوکی استخوان می گوید: پوکی استخوان می تواند تأثیر مهمی بر زندگی افراد داشته باشد زیرا شکستگی ها، پتانسیل ایجاد فشار مضاعف و قابل توجهی را بر کیفیت زندگی انسان دارند و اغلب فعالیت های روزمره مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، خرید یا رانندگی کردن را دشوار می کنند.

 

به گزارش "یو سی بی"، احتمال ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن بیشتر می شود و این عارضه یکی از شایع ترین علل شکستگی استخوان ها در افراد مسن و سالمند است. به همین خاطر تشخیص زودهنگام آن مهم بوده و یکی از اهداف این روز جهانی نیز تشویق افراد برای سنجش تراکم استخوان‌هایشان است.

 

داشتن یک سبک زندگی و عادات غذایی سالم می تواند به تضمین سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

 

اولین رویداد روز جهانی پوکی استخوان در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۹۶ میلادی توسط انجمن ملی پوکی استخوان انگلیس و با همکاری کمیسیون اروپا برگزار شد. بعدا از آن نیز در سال ۱۹۹۷ میلادی بنیاد بین المللی پوکی استخوان (IOF) روز جهانی پوکی استخوان را تعیین کرد.

 

تخمین زده می شود که در سطح جهان از هر سه زن ۵۰ ساله یک نفر و از هر پنج مرد ۵۰ ساله نیز یک نفر از شکستگی ناشی از پوکی استخوان رنج می برند که این عارضه را به یکی از علل اصلی درد کشنده و ناتوانی طولانی مدت در سالمندان تبدیل می کند. همچنین به دلیل زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف و عدم آگاهی در مورد پوکی استخوان در سراسر جهان تنها ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به این عارضه تشخیص داده شده یا تحت درمان قرار می‌گیرند.

 

به گزارش pacehospital، شیوع پوکی استخوان در زنان مسن بیشتر مشاهده شده است زیرا پس از پنج تا هفت سال یائسگی، ۲۰ درصد تراکم استخوان خود را از دست می دهند.

 

همچنین شعار امسال این روز جهانی تحت عنوان "برای سلامت استخوانی گام بردار" تعیین شده و هدف آن نیز تشویق افراد برای بررسی منظم سلامت استخوان هایشان است.

 

چند توصیه مهم برای مراقبت از استخوان‌ها 

* ورزش منظم: تمرینات منظم ورزشی به منظور تقویت استخوان ها را فراموش نکنید.

 

* تغذیه سالم: از رژیم های غذایی غنی از مواد مغذی برای سلامت استخوان مانند کلسیم، ویتامین D و مواد غذایی غنی از پروتئین بیشتر مصرف کنید. همچنین قرار گرفتن به مدت مناسب و کافی در معرض نور خورشید را به منظور دریافت ویتامین D فراموش نکنید.

 

* سبک زندگی سالم: از سبک زندگی کم تحرک خودداری کنید و برای حفظ شاخص توده بدنی مناسب، غذاهای سالم و متعادل مصرف کنید. از سیگار و الکل نیز جدا پرهیز کنید.

 

* آگاهی از عوامل خطر: اطلاعات خود را نسبت به پوکی استخوان افزایش دهید و نسبت به علائم این عارضه نیز آگاه باشید تا بتوانید در صورت مشاهده علائم آن، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------