تصور خاموشی اپیدمی کرونا خطاست



 کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ساب واریانت‌های جدید کرونا در جهان از احتمال تکرار شرایط کرونایی سال 98 ابراز نگرانی کرد. 

 «حمید سوری» استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با  ایلنا با اشاره به نگرانی‌های جدید در مورد سابوارایانت‌های جدید ویروس کرونا اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که زیرمجموعه‌های ویروس BQ. 1 و BQ1.1 به یک تهدید بزرگ در جهان تبدیل شوند، همچنین ویروس XBB هم می‌تواند تصویر کووید۱۹ را در سطح جهانی تغییر دهد. بدترین سناریوی ممکن این است که ما شاهد افزایش یک یا چند سویه باشیم که از محافظت ایمنی ما دور باشند، درست همانطور که یک پیک پیش‌بینی‌شده پاییز و زمستان در آمریکا در حال رخ دادن است.

 

وی افزود: در حال حاضر خیلی بیشتر از زمانی که کووید برای اولین بار به یک نام آشنا تبدیل شد، در مورد آن می‌دانیم و علیرغم برخی عادی انگاری‌های عمومی چنانچه اگر لازم باشد باید به سخت گیری‌های قبل بازگردیم.

 

سوری ادامه داد: جدیدترین داده‌های CDC نشان می‌دهد که زیرشاخه‌های BQ. 1 و BQ. 1.1 به حدود ۱۲ درصد از سویه‌های ویروس در گردش در ایالات متحده افزایش یافته‌اند که در هفته گذشته دو برابر شده است، در حالی که تنها یک ماه پیش ۱ درصد بود. با این حال نباید وحشت کنیم، اما باید هوشیار و آماده باشیم.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر شاهد افزایش کووید در برخی از کشورهای اروپایی هستیم که تا حدی به دلیل در گردش بودن زیر واریانت‌های کرونا است. ظهور BQ. 1 و BQ1.1 در ایالات متحده و XBB در سطح جهانی غیرمنتظره نیست. کرونای جدید ویروسی است که به تکامل خود ادامه خواهد داد تا بتواند ما را آلوده کند و به حیات خود ادامه دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه مسئولان بهداشت و درمان کشور نباید از این مسئله غفلت کنند، گفت: به جز تعداد مرگ و بستری و گاه رنگ‌بندی گمراه کننده شهرها اطلاعاتی ارائه نمی‌شود.

 

وی بیان کرد: نگرانی از بازگشت خیزش اپیدمی و بازگشت ما به سال ۹۸ وجود دارد، در حال حاضر فعال میدان اپیدمی، ویروس است و ما منفعلانه به این آتش‌بس یک سویه از جانب دشمن بیولوژیک دل خوش کرده‌ایم. این رفتار حتی در زمان اعلام خاموشی پاندمی کووید ۱۹ هم علمی و منطقی نیست چه برسد در این شرایط که در هیچ کشور دنیا و توسط هیچ سازمان متولی بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت خاموشی اپیدمی تایید و اعلام نشده است.

 

سوری یادآور شد: در شرایط حاضر حتی اگر احتمال بازگشت خیزش اپیدمی بسیار کم باشد، نمی‌توان شرایط را عادی تلقی کرد و باید به این احتمال اندک هم توجه جدی داشت. امیدواریم تحلیل کاملی از مدیریت اپیدمی در سه سال گذشته کشور انجام شود و از نقشه راه تهیه شده برای ادامه راه استفاده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------