شناسایی ارتباط علّی میان اختلال دوقطبی و بیماری التهابی روده



اختلال دوقطبی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، اختلال دوقطبی با خطر ابتلا به بیماری التهابی روده در ارتباط است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، اختلال دو قطبی یک اختلال روانی است که با دوره‌های افسردگی و شیدایی و تغییرات خلقی غیرطبیعی نمایان می‌شود. بیماری التهابی روده نیز یک التهاب مزمن دستگاه گوارش است که گاهی شدت گرفته و گاهی بهبود می‌یابد و از علائم شایع آن می‌توان به گرفتگی و درد عضلات شکم اشاره کرد.

 

ژه وانگ (Zhe Wang)، از بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی چین در شن‌یانگ و همکارانش به انجام آزمایش‌هایی برای بررسی ارتباط ژنتیکی میان اختلال دو قطبی و بیماری التهابی روده پرداختند. داده‌های این مطالعه از آخرین مطالعه گسترده ژنوم در اروپایی‌ها به دست آمد.

 

پژوهشگران یک ارتباط مثبت و قابل توجه برای بیماری اختلال دو قطبی پیش‌بینی شده به صورت ژنتیکی با خطر ابتلا به بیماری التهابی روده و کولیت کشف کردند.

 

نویسندگان این مقاله می‌گویند: نتایج ما وجود یک رابطه علّی میان اختلال دو قطبی و  بیماری التهابی روده را تایید می‌کند، که ممکن است بر تصمیمات بالینی در مورد مدیریت نحوه درمان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با علائم بیماری التهابی روده تاثیر بگذارد.

 

با این وجود نتایج پژوهش‌ها به صورت معکوس از اثر علّی بیماری التهابی روده بر ایجاد اختلال دوقطبی پشتیبانی نمی‌کند. این بدان معناست که ابتلا به بیماری التهابی روده تاثیری بر بروز اختلال دو قطبی نمی‌گذارد و برای تشخیص اثر بیماری التهابی روده بر  بروز این اختلال باید بررسی‌های بیشتری شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------