دستاورد دانشمندان: تشخیص افسردگی با دقت ۸۰ درصد به کمک هوش مصنوعی و دستبند هوشمند



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
دانشمندان می‌خواهند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به تشخیص زودهنگام اختلال‌های روانی از جمله افسردگی و شیزوفرنی بپردازند. آن‌ها در جدیدترین اقدام خود توانسته‌اند با استفاده از دستبند‌های سلامتی با دقت ۸۰ درصدی این بیماری‌ها را به موقع شناسایی کنند. دکتر «ایوا بوجیک»، دانشمند کامپیوتر و محقق ارشد این پروژه می‌گوید اختلال‌های روانی را می‌توان به شیوه‌های مختلف در جسم افراد مشاهده کرد. دستگاه‌های پوشیدنی به کمک ما آمده‌اند تا راحت‌تر این نشانه‌ها را تشخیص دهیم. 

دانشمندان می‌خواهند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به تشخیص زودهنگام اختلال‌های روانی از جمله افسردگی و شیزوفرنی بپردازند. آن‌ها در جدیدترین اقدام خود توانسته‌اند با استفاده از دستبندهای سلامتی با دقت 80 درصدی این بیماری‌ها را به موقع شناسایی کنند.

  

به گزارش یورونیوز، دانشمندان دانشگاه فناوری نان‌یانگ سنگاپور در حال توسعه یک کیت تشخیصی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند علائم بیماری‌های روانی مختلف را پیدا کرده و پیش‌بینی کند که وضعیت ذهنی فرد در ادامه بدتر خواهد شد یا خیر.

 

دکتر «ایوا بوجیک»، دانشمند کامپیوتر و محقق ارشد این پروژه می‌گوید اختلال‌های روانی را می‌توان به شیوه‌های مختلف در جسم افراد مشاهده کرد. دستگاه‌های پوشیدنی به کمک ما آمده‌اند تا راحت‌تر این نشانه‌ها را تشخیص دهیم. دانشمندان این علائم را زیست‌نشانگرهای دیجیتال نامیده‌اند.

 

این زیست‌نشانگرها شامل ضربان قلب، الگوی خواب، مصرف انرژی، مصرف کالری و تعداد قدم‌هاست. محققان سپس این نشانگرها را با علائمی که دیده‌اند، مرتبط می‌سازند و بعد از چند وقت، این مدل کامپیوتری می‌تواند به تشخیص بیماری بپردازد. برای مثال، محققان می‌گویند یکی از نشانه‌هایی که در این مطالعه دیده شده، این است که ضربان قلب افراد مبتلا به افسردگی معمولا در ساعات شب، بین 2 تا 4 بامداد افزایش می‌یابد.

 

افسردگی در یک طیف شناسایی می‌شود

تشخیص این زیست‌نشانگرها در نهایت با پرسش‌نامه‌ای همراه می‌شود که می‌تواند ارزیابی نهایی را به وجود بیاورد. آن‌گاه این اطلاعات به مدل یادگیری ماشینی داده می‌شود تا بر اساس زیست‌نشانگرها و اطلاعات همبسته اعلام کند که فرد بیمار است یا نه. البته این نتیجه به‌صورت «بله» یا «خیر» نیست و در واقع طیفی بین صفر تا صد را در بر می‌گیرد.

 

بوجیک می‌گوید دقت این ابزار به دقت اطلاعات ارائه شده و مدت زمان استفاده از دستبند ردیاب سلامتی بستگی دارد، اما این رقم به‌طور کلی حدود 80 درصد است. اما اگر سخت‌گیری بیشتری روی کیفیت داده‌ها اعمال شود، می‌توان آن را به 100 درصد هم رساند.

 

با این حال، همچنان محدودیت‌هایی برای استفاده از این روش وجود دارد. برای مثال، پاسخ سوالات پرسش‌نامه با توجه به شیوه طرح سوالات می‌تواند تغییر کند. به‌علاوه، به نظر می‌رسد که مردم به خاطر ذهنیت منفی که در برابر بیماری‌های ذهنی وجود دارد، ممکن است همیشه در پاسخ‌های خود صادق نباشند. اما به هر حال، وجود یک ابزار مناسب برای شناسایی این مشکلات می‌تواند کمک بزرگی به درمان زودهنگام آن‌ها بکند.

 

  دیجیاتو

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------