کشف ویروس هیبریدی که در برابر سیستم ایمنی مقاوم است



ویروس هیبریدی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
گروهی از متخصصان توانستند برای اولین بار از وجود ویروس هیبریدی آگاه شوند که میتواند در برابر سیستم ایمنی در امان بماند. 

به گزارش ایسنا، متخصصان اظهار داشتند:‌ دو ویروس تنفسی رایج می‌توانند با هم ادغام شوند و یک ویروس ترکیبی تشکیل دهند که قادر است از سیستم ایمنی انسان در امان بماند و سلول‌های ریه را آلوده کند. تاکنون این اولین بار است که چنین همکاری ویروسی مشاهده شده است.

 

متخصصان بر این باورند: یافته‌های بدست آمده می‌تواند در توضیح اینکه چرا عفونت‌های همزمان می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های شدید از جمله پنومونی در برخی از بیماران شود، کمک کند.

 

هر ساله حدود پنج میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع A در بیمارستان بستری می‌شوند، در حالیکه ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) عامل اصلی عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی تحتانی در کودکان زیر پنج سال است و می تواند باعث بروز نوع شدید بیماری در برخی از کودکان و بزرگسالان شود.

 

اگرچه تصور می‌شود که عفونت‌های همزمان- فرد همزمان به هر دو ویروس آلوده می‌شود- به نسبت شایع است، مشخص نیست وقتی این ویروس‌ها داخل یک سلول قرار میگیرند، چه واکنشی نشان می‌دهند.

 

محققان مرکز تحقیقات ویروس دانشگاه گلاسکو اظهار داشتند: ویروس‌های تنفسی به ‌عنوان بخشی از مجموعه‌ای از ویروس‌های متعدد وجود دارند که همگی یک ناحیه از بدن را هدف قرار می‌دهند.

 

در این بررسی، محققان سلول‌های ریه انسان را با هر دو ویروس (آنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی) آلوده کردند و دریافتند: این دو ویروس به جای رقابت با یکدیگر مانند برخی ویروس‌های دیگر با هم ترکیب شده و یک ویروس هیبریدی را تشکیل می‌دهند.

 

محققان اظهار داشتند: این نوع ویروس هیبریدی پیش از این هرگز توصیف نشده بود. در مورد ویروس‌هایی از دو خانواده کاملا متفاوت صحبت می‌کنیم که با ژنوم و پروتئین‌های خارجی هر دو ویروس ترکیب می‌شوند. این نوع جدیدی از پاتوژن ویروس است.

 

به گفته متخصصان، ویروس هیبریدی پس از تشکیل، قادر بود سلول های مجاور را حتی در حضور آنتی بادی‌های آنفلوآنزا که معمولا عفونت را مسدود می کند، آلوده کند. اگرچه آنتی‌بادی‌ها همچنان به پروتئین‌های آنفلوآنزا روی سطح ویروس هیبریدی چسبیده بودند، ویروس فقط از پروتئین‌های ویروس سین‌سیشیال تنفسی مجاور برای آلوده کردن سلول‌های ریه استفاده کرد.

 

به گزارش روزنامه گاردین، متخصصان تاکید کردند: علاوه بر کمک به ویروس ها برای فرار از سیستم ایمنی، ملحق شدن نیروها ممکن است آنها را قادر سازد تا به طیف وسیع تری از سلول های ریه دسترسی پیدا کند. در حالیکه آنفلوآنزا معمولا سلول‌های بینی، گلو و نای را آلوده می‌کند، ویروس سین‌سیشیال تنفسی تمایل دارد سلول‌های نای و ریه را آلوده کند- اگرچه همپوشانی وجود دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------