ابداع رگ‌های مصنوعی کارآمد برای اولین بار



رگ‌های خونی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک ماده جدید به خوبی از رگ‌های خونی واقعی تقلید می‌کند و می‌تواند دنیای پزشکی را به خوبی تغییر دهد و آینده جراحی‌ها را دچار تغییرات قابل توجهی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گروهی از دانشمندان به رهبری پژوهشگران دانشگاه سیدنی استرالیا فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که ساخت موادی را که ساختار رگ‌های خونی زنده را تقلید می‌کنند، امکان‌پذیر می‌کند. این فناوری می‌تواند آینده برخی جراحی‌ها و زندگی بسیاری از افراد را تغییر دهد.

 

پژوهشگران در آزمایش‌های بالینی این فناوری که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند که رگ‌های خونی ساخته شده با این ماده جدید که به موش‌ها پیوند شده با موفقیت توسط بدن آنها پذیرفته شد و سلول‌ها و بافت‌های جدید در مکان‌های مناسب رشد کردند.

 

به عبارت دیگر، رگ‌های خونی جدید، خود را به رگ‌های "زنده" تبدیل کردند.

 

پروفسور وایس نویسنده ارشد این پژوهش گفت: طبیعت این لوله تولید شده را در طول زمان به لوله‌ای تبدیل می‌کند که شبیه به یک رگ خونی واقعی به نظر می‌رسد و دقیقا مانند آن رفتار و عمل می‌کند.

 

این اولین بار نیست که دانشمندان سعی می‌کنند رگ‌های خونی را برای پیوند بسازند. با این حال، این اولین باری است که دانشمندان شاهد رشد این رگ‌ها با چنین درجه بالایی از شباهت به ساختار پیچیده رگ‌های خونی طبیعی هستند.

 

رگ‌های خونی لوله‌هایی باریک در بدن جانوران و بخشی از دستگاه گردش خون هستند که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند. طول مجموع رگ‌های بدن انسان برابر با ۱۰۰ هزار کیلومتر ‏می‌شود که دو و نیم برابر دور زمین است. دستگاه گردش خون و لنف شامل قلب، سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها، مویرگ‌ها و رگ‌های لنفی است. 

 

پروفسور وایس توضیح داد: توانایی این فناوری برای بازسازی ساختار پیچیده بافت‌های بیولوژیکی نشان می‌دهد که نه تنها رگ‌های خونی را برای کمک به جراحی می‌سازد، بلکه زمینه را برای ایجاد بافت‌های مصنوعی دیگر مانند دریچه‌های قلب در آینده فراهم می‌کند.

 

این خبر به ویژه برای کودکان اهمیت دارد، چرا که در حال حاضر، زمانی که کودکان به یک رگ خونی جدید نیاز دارند، جراحان باید رگ‌های مصنوعی را در آنها کاشت کنند و این‌ رگ‌ها فقط برای سال‌های محدودی کار می‌کنند، زیرا سرعت رشد کودکان از این رگ‌ها بیشتر است و سپس برای کاشت رگ‌های جدید به جراحی‌های بعدی نیاز دارند.

 

دکتر کریستوفر بروئر از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: این فناوری جدید پایه هیجان‌انگیزی را برای رگ‌های خونی مصنوعی فراهم می‌کند که در طول زمان به رشد و توسعه ادامه می‌دهند.

 

این فناوری جدید از رگ‌های خونی طبیعی تقلید می‌کند و به یک سری حلقه‌های اِلاستین متحدالمرکز اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی در دیواره‌های لوله‌های کاشته‌ شده ایجاد شوند. پروتئین الاستین چیزی است که به عروق اجازه انعطاف و کشش را می‌دهد و به نوبه خود، این حلقه‌ها را الاستیک می‌کند که در نهایت باعث می‌شود رگ‌های خونی با جریان خون منبسط و منقبض شوند.

 

دلیل اینکه این فناوری جدید به خوبی کار می‌کند این است که از دو ماده طبیعی ساخته شده است که همانطور که در آزمایشات بالینی روی موش ها نشان داده شد، بدن به خوبی آنها را تحمل می‌کند.

 

دکتر زییو وانگ، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: تروپوالاستین(عنصر سازنده طبیعی الاستین) در یک غلاف الاستیک بسته‌بندی شده است که به تدریج از بین می‌رود و به شبیه‌سازی بسیار منظم و طبیعی از رگ‌های خونی کارآمد کمک می‌کند.

 

پژوهشگران می‌گویند برای بهتر و آسان‌تر کردن نگهداری و حمل و نقل این رگ‌های مصنوعی، می‌توان آنها را تا زمان پیوند با خیال راحت در یک کیسه پلاستیکی استریل نگهداری کرد.

 

این مطالعه در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------